• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

soda skrev 2012-04-01 11:12:15 följande:
    Måste bara fråga, ni som bytt tidigt ifrån babyskyddet till en bakåtvänd bilstol (tänker i första hand på britax hi-way) hur tidigt har ni bytt? Hur stora har era barn varit?
    hi-way vet jag 3månaders som sitter i, den går ju att luta rätt så bra. Vi hade mobin och bytte vid 5-6månader, skulle gärna ha bytt tidigre för ungen gallskrek i babyskyddet han hatade att ligga ner men slutade när han åkte i mobin, men det var lång leveranstid på den.
  • t0va
    träzebran skrev 2012-04-03 22:15:39 följande:
    Tack för tips, då ska jag kolla den!
    idiot skulle jag säga om den säljaren... 2:34 in i filmen så ser man en kort sekvens där ett babyskydd krockar och det rör sig ordentligt mycket om man fäster med bälte
    ">

Här är en film med en stol som är fäst med isofix
    ">

här är en med en stor bakåtvänd stol
    ">

Nu är det inte säkert att hastigheterna är samma men det visar ändå lite på detta med rörelse på stolen.
  • t0va
    Nomen skrev 2012-04-06 20:17:57 följande:
    Hm, jag hade hoppats att dottern skulle sitta bättre i Britax max-way... Hon är 3 år, knappa 15 kg och 97 cm lång (tydligen lång rygg). Hon hade precis huvudet i höjd med kanten och då är det ju inte många centimetrar kvar. Dessutom var den väldigt trång. Vi har nog redan de största stolarna på marknaden, britax two way och multitech II, tyvärr får de inte plats bredvid varandra, annars är jag jättenöjd. Vill gärna ha båda stolarna i bak, därför hade jag förhoppningar om att max-way skulle funkat, eftersom den är rätt smal, men men... Nej jag ska ge mig på ett försök till med de stolar vi har, kanske går att knöka ihop ändå... Nu har jag multitechen i fram, men om jag måste höja nackstödet ett snäpp till kommer jag verkligen inte se någonting när jag kör.
    Det går inte med 2 Two-way  i bredd då? Finns "blindspegel" att köpa på jula som man kan montera på ytterbackspegeln och det kan göra att man kan se något. Jag ser inget i backspegeln utan den spegeln
  • t0va
    Nomen skrev 2012-04-08 14:50:56 följande:
    Jag tror att two-way och multitech är lika breda faktiskt, i a f enligt hemsidan. Jag har funderat på spegel, men tror att en sådan som man sätter ovanpå inte skulle räcka till (multitechen är för hög) och en som "sticker ut" hamnar för långt ut... Men jaa, det kanske är lättare att knöka ihop 2 two-way...
    jo de är ju lika breda men kanske på "rätt" ställen så det kan funka ändå. En TW fram skymmer inte lika mycket som MT, när jag har våran fram så ser jag i ytterbackspegeln utan problem och då är jag kort så jag sitter långt fram.
  • t0va
    WTF skrev 2012-04-09 17:57:07 följande:
    Hej!

Vi ska köpa en till stol då vi behöver ha en i varje bil. Den vi har nu är en Britax Multi-Tech, men tänkte att den nya skulle vara ännu större så han kan sitta bakåt så länge det bara går. Han är idag drygt två år, 93 cm/15 kg. Vilken skulle ni rekommendera? Jag antar att det står tidigare i tråden men 209 sidor är myyycket att läsa igenom! ;)
    axkid, den och two-way är längsta stolarn som finns nu. Vi har axkids kidzofix och är jättenöjda. Sonen är 1.5år 87cm och 15kg, han har gott om plats och sitter jättebra. Finns utrymme att sitta skräddare eller med benen hängandes på sidan av stolen så det går att ändra sittställning på fler sätt.
  • t0va
    Karolin86 skrev 2012-04-10 14:40:46 följande:
    Vet inte varför han trivs men han är alltid ledsen och besvärad när han sitter i tw. De är inte trots för de märker jag ganska tydligt. Han är rätt smal så vet inte om det är för att han får ont i rumpan/ryggen av den.
    Är någon annan som också skev om det, och hon satte en blöja under klädseln och då gick det bättre. Det är ju inte så mycket vaddering i stolarna. Vet inte om de tänker att barnen har egen vaddering och blöja på sig så det inte behövs något mer, tycker själv att det verkar lite hårt.
  • t0va
    4blevde skrev 2012-04-13 20:52:55 följande:

Måste fråga om nån av er har en akta graco cosmic xtp? Var hittar jag datum märkningen?
    Jag vet att jag köpte stolen i Norrköping sommar -05 åt en kompis. Nu har jag fått den stolen till min lilla son som ska ha den som extra tills han väger 9 kg och kan få en max way. Voi har redan en hi way i bilen vi åker mest i.
    Men även om stolen inte kommer användas mycket vill jag veta datum.
    Det enda jag hittar är som en vit lapp där det står
    050207 så det kan ju vara datumet den är tillverkad, men jag hade för mig att det ska stå inristat liksom på stolen? Har letat överallt.

Bifogar bild på stolen och på den lilla lappen.
    Även om ni tycker sonen sitter bra i den, han är 4 mån.
    Jag som är ett Britax fan annars undrar även om denna stol är lika säker som en hi way?
    Om barnet sitter bra i max-way dvs. att selen kommer i rätt höjd så kan du använda den direkt du behöver inte vänta in 9kg utan det är hur barnet sitter som är det viktiga.
  • t0va
    NittonNittioTvå skrev 2012-04-27 14:32:49 följande:
    Hejsan!

Jag har funderat på att köpa en Axkid Kidzone till min 8 månaders. Är det en stol ni skulle rekommendera? Den kan dom sitta i ganska länge va? Har just nu en Hi Way, och den tänkte jag ha som extrastol.

Och en annan sak. Om sätet är alldeles för mjukt för att man ska få en "normal" sittvinkel på stolen när man har spänt fast den. Hur ska man bära sig åt då? :O I vår Opel Astra 07 är baksätet så mjukt så Hi Way'n blir helt rak i ryggen när man har spänt fast den ordentligt :/ Kan man lägga en plywood skiva eller nåt på sätet först eller blir det katastrof?
    ja det är en bra stol, vi har själva kidzofix, är samma stol men med isofix och annan variant av underförankringsband. Vi har också jättemjuka säten men stolen sitter bra i den. Kidzofixen har band som drar åt sig själva när man trycker ner stolen, är perfekt när man har mjuka säten så får man mer kraft att dra åt banden så de sitter hårt. Jag kan montera själv utan att bli svettig ;)

Du kan lägga liggunderlag under stolen så stabiliserar det, plywood rekomenderar jag inte.
  • t0va
    NittonNittioTvå skrev 2012-04-29 15:18:34 följande:
    Tack för svar! Det är Hi Way'n vi ska ha i bilen med mjuka säten. Men det kanske blir bättre med ett liggunderlag :) Det får vi prova :)

Så du har en Axkid alltså :) Hur är det med ryggstödet  i dom, det ser ju ut som att det inte är någon dyna högre upp på ryggstödet och bara längre ner, på bilderna jag har sett. Blir inte ett större barn utan dyna vid skulderbladen då eller har jag sett fel? :P Tar dom väldigt stor plats i bilen? Går det att ha den i mitten på en V70 tror du? :)  Många frågor nu ^^
    jag tror inte det blir någon påverkan på komforten, vet många längre barn som åker i den och är nöjda. Min kille är liten än så nackstödet är långt ner fortfarande.

Den tar inte stor plats, som TW, kanske lite mer, har man isofixfästena i så tar den mer men den går att ställa upp på sätet. Den kanske kan passa i mitten, den är rätt så bred uppe vid huvudet men det bästa är att testa.

Igår provade vi att sätta våran kidzofix utan isofixfästet i svärmors bil, vi ska låna den på en långresa, hon har en pytteliten citroen C1. Med isofix så kan ingen sitta framför stolen, men nu provade vi att sätta stolen med bälte bakom mig som förare och det gick, jag är inte jättelång 166cm men det var imponerande. Så då kan sambon sitta fram och om sonen blir ledsen så kan han hoppa bak och ändå ha gott om benutrymme. När han sitter bakom mig som förare så är det lite trångt.

Alternativet hade varit att ta TW, istället men kidzofixen är bättre. :)
  • t0va
    NittonNittioTvå skrev 2012-05-02 12:38:18 följande:
    Okej! Men det låter ju jättebra :) Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor! Vet du i vilka butiker Kidzone säljs? Vi har bara Barnenshus inom rimligt bilavstånd här där jag bor och jag skulle gärna vilja klämma lite på den :)
    http://axkid.se/sv/aterfoersaeljare här finns lista på butike, finns ingen i närheten så maila axkid och fråga om de vet om någon nära dig, de är jättetrevliga att ha att göra med.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!