• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Vi ska åka hyrd buss ett par mil i sommar, är på 110väg större delen av sträckan. Nu är frågan vad sonen ska sitta på. Kidzofixen går inte att ta med, den är för stor att släpa på spårvagnen och jag tvivlar på att den får plats på ett säte. TW som vi har som extrastol är på annan ort och vi får inte tillbaka den innan vi ska åka, annars hade det varit ett alternativ.

Lagen säger ju att barn under 3år inte behöver ha bälte, sonen är 2år och 15kg. Funderar på om en bälteskudde är vettigare än inget alls. Vad säger ni andra, hur skulle ni gjort? Våran bil är trasig så den kan vi inte använda och vi försöker ordna skjuts men det kommer inte bli besked på förrens i sista sekund. Vi måste åka iväg, så avstå är inget alternativ.

• t0va
    060810 skrev 2012-06-09 06:32:03 följande:
    Är det vanlig buss ni ska åka Tova?
    Då behöver du ingen kudde heller.
    Trodde det var lag om bälte på alla som sitter på säte. När mina åkt i vagnen i bussen har de använt vagnens bälte och när de är stora nog att sitta på sätet har de använt bältet som finns där utan kudde eller bilstol. Vi åker mycket buss och kan inte släpa 3 bilstolar själv.
    såndär långfärdsbuss ska det vara så det går inte att sitta kvar i vagnen. Sitter de bra på bara sätet? Ungen sitter inte gärna still i vanlig buss utan ska klättra runt, så en TW skulle inte vara fel  ur den synvinkeln men den är hos mina föräldrar.
  • t0va
    Lindis 73 skrev 2012-06-09 15:52:43 följande:
    Vi åkte "långfärdsbuss" från flygplatsen i London med Ester (fyra år, ca 20 kg och ungefär 105 lång). Där hade de bilkuddar att låna och det är ju bättre än ingenting - men jag tyckte inte hon satt bra på den - hon gled nästan av den och satt och krånglade mest hela tiden. Men den gjorde ju att bältet hamnade rätt på henne och det är kanske det som är viktigast - det ska ju sitta mer på benen än över magen...

TW hade nog varit perfekt om ni hade hunnit få hem den.... man kan ju ev sätta den i ett bakåtvänt säte och spänna fast barnet med interbältet så åker han ju bakåt iaf... för det kan ju vara svårt att fästa den annars..  Ingen som ni kan låna en TW av, eller en bältesstol? 
    Ja det är lite den biten med bältet som vi funderar på, bättre att det kommer lägre ner.

Vi kan inte få hem våran stol och ingen jag frågat har någon att låna ut. Våran stol tog min mamma med sig när hon var på besök här så vi ska kunna ta tåget ner i sommar och ha en stol i deras bil.

Får ta med mig sonen och testa bältesstol, kanske kan han sitta ok om det är någon med bra tyg på så den inte glider. Kollade på biltemas ena variant men den var i hårdplast på toppen och en liten dyna som knappt satt fast.
  • t0va
    Linastrumpan skrev 2012-06-12 20:45:08 följande:
    www.jula.se/bilbarnstol-619275 Nån som har kikat på denna i verkligheten?? Vi ska åka tåg till mormor och funderar på om denna kan vara en okej stol att ha till min 6.5åring till och från stationen samt kortare resor? Enbart tänkt att ha som en extra stol. Har inte lust att lägga en tusenlapp på nåt som kaske ska användas 10ggr/år, vad tror ni?
    Jag var och kikade på den idag och bälteskudden, tyckte den såg ok ut, den var fastskruvad på hyllan så det gick inte att klämma så mycket. Tyckte den såg rätt så bred ut men den funkar nog ok. Vi funderar på bälteskudden till bussresan vi ska åka på.
  • t0va
    moving skrev 2012-06-14 14:34:21 följande:
    Jag slänger in en fråga och hoppas på att någon kan svara på den..:) Va har en Seat Leon från 2000 och jag vill gärna att vår dotter på 9 månader ska åka bakåtvänt så länge som möjligt. Mannen är nog inte lika noga med det(måste vara en svensk grej, men han vet att han får ge med sig..:)) Hursom, där jag bor (utomlands) finns det inte bakåtvända stolar och således ingen chans att prova stolen i bilen innan vi köper den, jag skulle vilja ha en multi tech eller maxway. Vad tror ni, skulle det funka? På britax hemsida står det att det funkar i Leon från -09 och nyare...hoppas att någon vet...!
    max-way lär funka, den är en liten stol på utsidan men normalstor för barnet, multi-tech är lite större på utsidan.
  • t0va

Vi åkte lokalbuss idag i Linköping och de hade 3-punktsbälte, kändes riktigt vettigt. :)

• t0va
    Mynta skrev 2012-06-20 22:43:40 följande:
    Ute i god tid, men jag kan ju fråga åtminstone. Vi har två söner, en född i mars 2008 och en i maj 2012. Storebror åker nu i en Hiway, men planen är att lillebror tar över den när han lärt sig sitta (tippar på november-december, då är han 6-7 månader). Vilken bältesstol ska man satsa på till storebror? Han är lång och smal. Vi har en Volvo 850 (kombi, ser ut som en V70), om det spelar roll.
    Ingen alls, utan en Britax Two-way så även storebror kan få sitta bakåtvänt och åka säkert.
  • t0va
    Mynta skrev 2012-06-20 23:15:21 följande:
    Var inne på det först, men det lutar åt bältesstol ändå. Han kommer trots allt att vara 4 år och 9 månader vid bytet.

Du hade inget tips om en bra bältesstol?
    Varför lutar du åt bältesstol istället?

Det finns endel bra, lite beroende på vad man vill ha för prisnivå och funktioner. Endel har så man kan luta under färd så det blir lite mer viloläge, andra har mugghållare, fäste för isofix osv.
  • t0va
    Mysanochmimer skrev 2012-06-21 10:11:21 följande:
    Det med klacken har jag funderat på sen jag satte in stolen, men det blir inte mindre säkert?
    Lite sent svar men nej stolen blir inte mindre säker då. Vi använder oss av kilen man kan köpa till för att få stolen upprätt men inte lika mycket som när kilen är nedfälld. Då tar stolen inte så stor plats men det blir ändå lite lutning på den. Jag har också kört med att stötta med en tröja, det funkade men var inte så jättesmidigt när sonen börjde röra på huvudet ;)
  • t0va
    Copkat skrev 2012-06-21 22:38:56 följande:
    Nu behöver jag hjälp! Vi har en V70. 1 st 2-åring och 2 st 3 månaders barn. Alltså behöver vi tre bakåtvända bilstolar. Var i kontakt med volvo som hävdar att man INTE får sätta en bakåtvänd bilstol i mitten av baksätet. Vi måste alltså byta bil då? Kan det verkligen stämma? Hur löser vi det annars? V70 är väl ändå en familjebil. 

tacksam för hjälp! 
    Jadå det får du och många rekomenderas att ha en stol i mitten för det kan ge bättre benplats åt barnet. Man kan kila fast barnstolen mellan sätena.

Däremot så kan det vara svårt att få ett ev. stödben att stå bra om det är en upphöjning på golvet eller en massa små fack där. Men stolar man ska luta emot sätet kan du ha där.

Vi blev rekomenderade att ha våran maxi-cosi mobi i mitten, nu gick inte det för vi har så mycket lock där så stödbenet kunde inte fällas ut och sen sitter jag som kör så långt fram så skulle sambon ha sätet lika långt fram så skulel det inte bli plats alls för honom.

Så prova med olika stolar och se vad som kan funka, byta bil behöver ni troligen inte.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!