BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Yanya skrev 2011-12-19 12:55:02 följande:
Jag är den där människan som ringer polisen och uppger reg-nr när jag ser bilar med obältade barn, vet inte om dom kan göra mycket åt saken men jag har svårt att bara släppa det utan att försöka göra något. Min egen 2½-åring sitter bakåtvänd med 5-punktsbälte. Hon är lång så det börjar redan bli lite trångt men vi räknar med att fortsätta så länge det bara går, helst fram tills hon är 4 år. Blir det svårt kommer jag i första hand söka råd för om det går att trixa med lutning eller liknande.
Hennes farmor har många gånger bett om att få sätta stolen i annan bil o.s.v men då vi fick den installerad av försäljaren så vägrade vi (jag). Hon satte babyskyddet fel en gång vilket skrämde skiten ur mig, tänk om något hade hänt! Ska hon köra våran dotter får hon låna våran bil.
Säkerhet i bilen är jätteviktigt! Jag skulle aldrig förlåta mig själv om hon blev skadad och jag visste med mig att jag inte hade varit noga med hur hon satt. Och där är det skitsamma om jag kör jättelugnt, andra bilister har inte samma respekt för att jag kör runt på det dyrbaraste som finns.
Synd att det det börjar gå tillbaka till att "när vi var små så åkte vi i bagaget och det gick ju bra" istället för att låta barnen åka säkrare. Men man är väl lat i vissa fall och tycker det ser ut som om barnen har det trångt.
Om jag kollar på min son så nu i nya stolen så når hans fötter inte sätet, men med TW så gjorde han det men han sitter alltid skräddare, även om han ligger i min famn och vilar så vill ha ligga i "grodposition" samma sak med vagnen. Så jag tror inte han har några problem alls med det men andra tycker nog det ser obekvämt ut.
Jag är likadan jag sitter alltid skräddare i soffan och gärna på stolar också, är överrörlig och jag antar att sonen är det med. Men så länge barnen inte klagar så är det ju bara att tuta och köra.