• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Vad tror ni om denna då? Jag hade lätt köpt den ifall den är säker och så smidig som de visar på videon. Är skitjobbigt att lyfta in sonen i bilen, tänk att då kunna vrida sitsen utåt och lättare lyfta in och sen vrida. 

Är smidigt att kunna ha på chassit också, då skulle man kunna ta med den på tåget tex. och ha en reservvagn hos släktingar etc. för att slippa släpa på både stol och vagn och barn. 
    http://www.orbitbaby.com/en/products/toddler-car-seat/ 

• t0va

Nu har vi bestämt oss för att sälja mobin, vad kan vi lägga ut den för, vi har extra förankringsband och solskydd så inköpspris för allt är kring 3300, den är köpt i feb och använd 6månader. Kan 2000kr vara en bra början, vi har inte bråttom med att få den såld så några vrakpriser väntar vi med. 

Tänkte kolla blocket men av någon anledning så segar min dator så fort jag går in där så det är som att surfa på gammalt modem.  

• t0va
    Natasha76 skrev 2011-11-14 11:25:02 följande:
    Kan någon här hjälpa mig hitta information om hur stor andel av bilbarnstolarna som är felmonterade? Vet ni om det gäller just för bakåtvända modeller?

Jag försöker fylla i luckorna i min blogg, och detta är ett ämne som jag borde ta upp. Jag har varit inne i en livlig debatt på ett finskspråkigt forum senaste dagarna med en kvinna som vurmar för framåtvända stolar med midjekudde och föredrar dem framom bakåtvända. Hon  kallar mina argument för bakåtvänt som "propaganda" och låter förstå att jag inte är opartisk och så vidare. "Jaha, och varför ska just stolar med midjekudde rackas ner på"? "Hon som verkar vara en sån vän av Britax väljer att inte nämna deras framåtvända bilbarnstolar" Ni vet, den stilen av mothugg. Men, poängen här var att den här debatten verkligen fått mig att hitta alla svaga punkter och jag har själv lärt mig svaret på några frågor som hon kommit med. En sak som lämnade odiskuterad (på djupare plan) var just detta med felmontering.

Vad är era tankar om felmontering. Jag tycker inte det är så svårt att montera en bilbarnstol. Varför anses bakåtvända så jättesvåra att montera tror ni? Och varför får de i konsumentorganisationernas tester låga poäng i punkten "risk för felmontering".

Hoppas på många svar :)
    men de ÄR krångliga att montera. Min mor kan inte ens montera en frammåtvänt bältesstol på ett riktigt sätt, hon skiter fullständigt i om bältet går över eller under hornen. Sist vi åkte med sonens kusin så satt kusinen fram på bältesstol och jag frågade om airbagen var avständ, det trodde hon. Var nyckelavstägning men jag såg ingen lampa som lyste men hon vägrade stanna för att kolla. 

Att då montera en bakåtvänd stol som vi har utan isofix är krångligt. Mobin vi har haft första tiden är extremt svår om jag jämför med two-way, det är mm att spela på för att få den att sitta rätt och stabilt. babyaffären drog inte ens åt banden så stolen satt stenhårt utan bara så den satt fast. 

När min mor körde min son i min pappas bil så hade jag monterat two--way där och sa att hon inte fick flytta förarstolen, det gjorde hon inte, däremot så spände hon inte fast sonen. Jag mötte upp och såg att hon hade vridit bältet och det satt löst. Fixar man inte ens de grundläggande sakerna då är det svårt att få folk att fatta att bilstolen måste sitta på ett speciellt sätt, man kan inte spänna fast med spännband eller låta den sitta halvlöst. 

Jag tycker inte att two-way är jättelätt att få fast i våran bil, inget är nog lätt att få fast där med mjuka säten och massa skit under passagerarstolen, men i pappas passat gick det mycket lättare. Att jag inte tycker det är så svårt att montera har nog att göra med att vi har monterat våra stolar i många olika bilar och provat många olika knep. Som att man kan få stolen att sitta stenhårt mot instrumentpanelen genom att flytta passagerarstolen framåt när man dragit åt bältena. Det är inget som står i manualen. 

Om vi hade följt manualen när vi monterade mobin så skulle vi nog aldrig fått fast den, när vi gjorde tvärt om så gick det lättare. Tänk på att när de testar så följer de manualen exakt. 
  • t0va
    Natasha76 skrev 2011-11-14 12:17:52 följande:
    Bra skrivet! Tack :)

En sak som jag utläser ur det du skriver är också att det egentligen inte är så att stolar är svåra att montera för att de är bakåtvända. Framåtvända kan vara precis lika svåra.

Det som jag efterlyser är utbildning åt alla föräldrar i hur man fäster deras bilbarnstol på rätt sätt. Och att alla bilstolsaffärer skulle montera stolen de köper. Så gör ingen affär här i Finland, där  jag bor.

Men istället tänker en del (bland annat hon jag debatterar med) att man ska frångå bakåtvända bilbarnstolar eftersom just ingen kan montera dem rätt.

Jag såg på Besafes sidor siffror som 50% felmonterade och på ett annat ställe (Trygg Hansa) att 18% av föräldrarna  till barn i 3-4 års ålder inte vet hur man monterar en bilbarnstol bakåtvänt. Det kan förstås också betyda att det är bara ena föräldern i huset som brukar montera.
    Ja delvis, bakåtvända har ju oftare fler steg än frammåtvända även om många troligen monterar och använder de på fel sätt. Just biten att dra fast underförankringsbanden tror jag är den "svåra" biten, att det kan krävas att man är 2st. Jag tror de flesta inte förstår att stolen ska stå stenhårt utan de tror nog att precis som på en frammåtvänd så är det bältet som är det viktiga, att banden är mer för att stolen inte ska glida så mycket. 

Om affärerna ska montera så måste de veta hur man gör, min stol fick vi monterad av affärens "expert" hon gjorde flera fel upptäckte jag när vi kom hem och läste igenom manualen. Men ha utbildning, tydliga manualer och trycka på att få stolen utprovad i bilen så man har en som verkligen passar tror jag är viktiga punkter. 
  • t0va
    linas fina skrev 2011-11-14 22:18:56 följande:
    Tack vad bra att ni säger det. Då ska jag nog köra på det jag tänkte från början. =)
    min 15månaders sitter i en också, visst den har inte lika höga sidor som hans mobi men han sitter mycket bättre, skönare och jag tycker bältet kommer närmare kroppen på Two-way. 

Sen är han kanske lite "liten" egentligen men han vill inte sitta rakt med benen utan skräddare och då funkar inte mobin, fast han är en stor kille så han sitter bra i den, ett mindre barn skulle kanske inte sitta riktigt lika bra.

• t0va
    Nomen skrev 2011-11-15 21:03:30 följande:
    Nu har jag satt både multitechen och two-way:en i baksätet. MT:n i mitten och TW:n bakom främre passagerarsäte. Jag var lite missnöjd med hur oskyddat sonens huvud blev när TW:n satt ifram - se inlägg 137 i bildtråden - även fast han satt kanon annars. Men... maken måste nog dra åt alla förankringsband lite bättre, fick det inte att sitta, och det blev väldigt upprätt sittläge på TW:n, - får se vad sonen tycker. Sedan fick jag liksom trycka ihop stolarna, känns lite trångt... OCH en fråga: KAN man montera multitechen med tvåpunktsbälte? Någon som har en länk till en manual (funkar inte via britax hemsida)?

Något VÄLDIGT positivt är att jag nu hat fri sikt överallt! Jag ser alla speglar, och även över bilbarnstolarna när jag vänder mig om för att backa! Tjohoo!
     det verkar så manual att ladda hem finns  här
  • t0va
    Nomen skrev 2011-11-17 14:36:58 följande:
    Jag funderar på Britax HiWay, Maxi Cosi Mobi eller Akta Graco Belogic. Någon som har erfarenheter från dessa stolar? Rymliga?
    vi har kört mobin, den tar mycket plats i längd eftersom den måste sitta på ett speciellt ställe på sätet och i våran bil med mjuka säten så sjunker den ner och lutas massor. Den är kanon att sitta i och ombonad och mysig. Sonen har trivts massor fram tills nu när han inte vill sitta rakt med benen utan skräddare, det går inte i den stolen, så vi kör med two-way nu. Håller på att försöka sälja mobin för jag tvivlar på att sonen vill sitta med benen rakt och jag orkar inte montera den. Den är för bökig. 

Gillar inte att det är horn på den och man inte kan göra så bilbältet låser sig mot stolen så bältet glider lite. Med tw så kan vi få så bältet låser sig mot stolen och inte glider så det går att dra fast ännu hårdare.  
  • t0va
    Nomen skrev 2011-11-17 14:51:15 följande:
    Hm, får se hur jag gör... tack för svar! Jag skulle vilja ha en TW fast med bättre sidoskydd för huvudet... Vad var det för ny stol som Britax skulle komma med?
    ja det är något sådant britax kommer med en max-way, vi funderar också på den och avvaktar för att se hur den är. www.jollyroom.se/britax-max-way-nick-plusgodkand-0-25-kg.html

Jag saknar stödben på TW, eftersom jag är så kort och vill sitta långt fram är det inte helt lätt att få till en bra lutning när sonen sitter bakom mig.  
  • t0va
    anette 81 skrev 2011-11-17 21:18:36 följande:
    vad hette den nya stolen som skulle komma nästa år?
    Britax max-way
    cicci85 skrev 2011-11-18 06:36:05 följande:
    Babyproffsen i Uppsala har den inte och har inga planer på att ta in den. Inte heller barnens hus har den.
     babyproffsen i jönköping är där jag har sett den, men de andra verkar inte vilja ta in den. Någon som vet varför? 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!