Natasha76 skrev 2011-11-14 11:25:02 följande:
Kan någon här hjälpa mig hitta information om hur stor andel av bilbarnstolarna som är felmonterade? Vet ni om det gäller just för bakåtvända modeller?
Jag försöker fylla i luckorna i min blogg, och detta är ett ämne som jag borde ta upp. Jag har varit inne i en livlig debatt på ett finskspråkigt forum senaste dagarna med en kvinna som vurmar för framåtvända stolar med midjekudde och föredrar dem framom bakåtvända. Hon kallar mina argument för bakåtvänt som "propaganda" och låter förstå att jag inte är opartisk och så vidare. "Jaha, och varför ska just stolar med midjekudde rackas ner på"? "Hon som verkar vara en sån vän av Britax väljer att inte nämna deras framåtvända bilbarnstolar" Ni vet, den stilen av mothugg. Men, poängen här var att den här debatten verkligen fått mig att hitta alla svaga punkter och jag har själv lärt mig svaret på några frågor som hon kommit med. En sak som lämnade odiskuterad (på djupare plan) var just detta med felmontering.
Vad är era tankar om felmontering. Jag tycker inte det är så svårt att montera en bilbarnstol. Varför anses bakåtvända så jättesvåra att montera tror ni? Och varför får de i konsumentorganisationernas tester låga poäng i punkten "risk för felmontering".
Hoppas på många svar :)
men de ÄR krångliga att montera. Min mor kan inte ens montera en frammåtvänt bältesstol på ett riktigt sätt, hon skiter fullständigt i om bältet går över eller under hornen. Sist vi åkte med sonens kusin så satt kusinen fram på bältesstol och jag frågade om airbagen var avständ, det trodde hon. Var nyckelavstägning men jag såg ingen lampa som lyste men hon vägrade stanna för att kolla.
Att då montera en bakåtvänd stol som vi har utan isofix är krångligt. Mobin vi har haft första tiden är extremt svår om jag jämför med two-way, det är mm att spela på för att få den att sitta rätt och stabilt. babyaffären drog inte ens åt banden så stolen satt stenhårt utan bara så den satt fast.
När min mor körde min son i min pappas bil så hade jag monterat two--way där och sa att hon inte fick flytta förarstolen, det gjorde hon inte, däremot så spände hon inte fast sonen. Jag mötte upp och såg att hon hade vridit bältet och det satt löst. Fixar man inte ens de grundläggande sakerna då är det svårt att få folk att fatta att bilstolen måste sitta på ett speciellt sätt, man kan inte spänna fast med spännband eller låta den sitta halvlöst.
Jag tycker inte att two-way är jättelätt att få fast i våran bil, inget är nog lätt att få fast där med mjuka säten och massa skit under passagerarstolen, men i pappas passat gick det mycket lättare. Att jag inte tycker det är så svårt att montera har nog att göra med att vi har monterat våra stolar i många olika bilar och provat många olika knep. Som att man kan få stolen att sitta stenhårt mot instrumentpanelen genom att flytta passagerarstolen framåt när man dragit åt bältena. Det är inget som står i manualen.
Om vi hade följt manualen när vi monterade mobin så skulle vi nog aldrig fått fast den, när vi gjorde tvärt om så gick det lättare. Tänk på att när de testar så följer de manualen exakt.