• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Provade att sätta in kidzofixen i morsans Golf idag med isofixfästena, det var galet enkelt. Mobin tog 20min att montera och då var jag genomsvettig, kidzofixen tog 5min och då stod jag och sambon och pratade om hur lätt det gick halva tiden. Den sitter stenhårt och var lika lätt att montera som på instruktionsfilmen. Hade de haft öglor i bilen skulle det varit en barnlek.

Vill byta bil nu till en med isofix även om det är väldigt lätt att montera med bälte också. Sonen sitter kanonbra och det gick bra att åka ner alla 50milen. Så vi är jättenöjda med stolen.

• t0va

Ni har hört det för 10månader sedan... sonens nya bilbarnstol har gått sönder. I vintras var det mobins stödben där plastspärren pajade när vi varit på dop hos mina föräldrar, nu är vi hos mina föräldrar igen och hans kidzofix har suttit i min mammas bil med isofix. Imorgon ska vi åka hem igen så jag skulle flytta stolen, ska sätta fast bilbältet i stolen och en nit lossnar...

Så bältesklämman sitter fast med 2 nitar den ena har lossnat nu, som sagt ska vi hem imorgon är tanken. Stolen är köpt på jollyroom så jag tänkte ringa dit men har ett mobilnummer till tillverkaren så jag ringde en där, främst för att fråga om jag kunde använda stolen överhuvudtaget eller om vi är fast här tills den är lagad. Måste in till stan idag och handla bla. så då skulle jag få vänta tills ikväll när någon kan ta sonen...

Men de sa att stolen går att använda men den behöver lagas i alla fall, servicekillen bor 2mil härifrån så jag väntar på att han ska ringa så får vi se om han kan fixa det idag eller imorgon, om de kan ordna en ny nit eller stol eller vad de gör. Sån otrolig kundservice, jag såg framför mig att behöva köpa en begagnad stol bara för att komma hem eller övertala jollyroom om att byta ut hela våran och då sätta mig och åka till göteborg.

Mina föräldrar bor på landet också så det är inte lätt att ta sig någonstans utan bil och låna kusinens bältesstol det får han inte.

Men hem kommer vi i alla fall, får se om det blir med en lagad stol eller om vi ska skicka in den och får lösa stolfråga hemma. Är lite lättare där i alla fall än här.

Är det bara vi som har sån otur, det har varit tillverkningsfel bägge gångerna. Vi hanterar stolarna extremt varsamt och denna är flyttad 3 gånger, först monterad i min bil, sen mammas med isofix och nu min igen. 2 veckor gammal...

• t0va

jag tjatar på om axkid men jösses villken service. Ringde igår om stolen som var trasig och ville bara veta om den var säker att åka i eller om jag var tvungen att jaga rätt på en annan så vi skulle kunna åka hem idag från jul och nyårsfirandet. De ordnade så deras servicekille kom hem till mina föräldrar där vi var i morses och lagade stolen.

Var en nit som lossnat från klämman man sätter över bilbältet när man monterar stolen. Tydligen så var hålet lite konstigt, men han borrade lite och nitade fast den igen. De kan verkligen kundservice, sen att vi bodde 2 mil ifrån varandra men ändå, fixa det på mindre än ett dygn det är imponerande.

Fick veta att de håller på med en lösning för att remmen man drar åt bältet med inte ska kunna klämmas i sidan och vika sig dubbelt, det är ett problem och de hade en annan lösning när de utvecklade den men det blev denna lösning men eftersom många klagat så håller de på med en fix för det :D

Så vi slapp skicka stolen till jollyroom där vi köpte och stå utan stol ett tag. All kontakt jag har haft med dem så har det bara varit "inga problem". Som sagt frågade jag inte ens om de kunde laga, hade inte en tanke på det utan trodde det var tvunget att gå genom jollyroom. Så 10 bakåtvända bilstolar åt Axkid i servicebetyg Skrattande

Varje stol har ett individnummer då detta noterades och stolen fotades och niten tog han med, så de tar det på allvar.

• t0va
    Natasha76 skrev 2012-01-03 21:30:27 följande:
    Super! Jag har påtalat problemet åt dem också och hoppas det löser sig! Jag älskar deras stolar trots att remmen kärvar sig ibland.
    ja det  skulle komma en lösning, minns inte exakt vad han sa för tidsrymd men ett par veckor har jag för mig.

Är så nöjd med hur lätt den är att montera, satte den fram nu när jag och sonen var själva på resan hem, fick ett omvänt problem. Igår när jag monterade så satte jag den mot instrumentpanelen istället för stödbenet, men nu fick jag den att sitta så hårt så jag lyckades inte flytta fram passagerarstolen tillräckligt långt så barnstolen fick stöd emot instrumentpanelen. Så det fick  bli stödbenet, nackdelen är att jag inte ser backspegeln lika mycket men har en extra spegel på ovansidan av den vanliga så där såg jag.

Med mobin fick vi bråka länge för att få den att sitta stenhårt. Helt sjukt att jag kan montera kidofixen helt själv och fort går det.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2012-01-05 17:54:12 följande:
    OK, bra att veta, då är kanske axkids bättre för oss endå, knubbisen är dryga 2 år och redan väl över 15kg...
    Är väl mer benutrymme med axkid också om man har utrymme för det i bilen.
  • t0va
    Karolin86 skrev 2012-01-05 22:32:25 följande:
    När skulle Max-way komma? Va den plustestad?
    ja den är plusgodkänd, början av feb är det planerat om de inte flyttat lanseringen den senaste tiden.
  • t0va
    Karolin86 skrev 2012-01-05 22:43:47 följande:
    Okey. Om man ska välja Max-way eller hi-way?
    vecka 3 ska de tydligen komma i alla fall till säkerhetsbutiken. Här kan du läsa lite mer om skillnaderna på stolarna. http://www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=268

Jag undrar lite om underförankringsbanden, om de är som maxi-cosis att man hakar fast dem i öglan och för att lossa så måste man förlänga banden, dvs. inte som idag att man trycker på en knapp så lossnar bältet.

Jag hatade den biten med maxi-cosi, om vi hade dragit åt banden hårt och de satt ett tag så var det svårt att förlänga banden. Speciellt när stolen satt fram så var det knepigt att få loss den. Älskar britax lösning med bältesfästen och även axkids funkar fast det är lite svårt att trycka om man som jag inte har full handstyrka.

Om jag skulle köpt stol nu åt en liten så hade jag nog kört på en billigare hi-way, vi var ändå inne på att köpa en ny stol sen när sonen växt ur den första så att maxway är aningen längre och bredare tror jag inte skulle spelat någon roll. Jag hade hoppats att den skulle vara i längd med two-way.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2012-01-05 23:26:25 följande:
    jodå, vi kör Senic och har gott om rum för maken på +184cm trotts MultiTech med rejäl lutning (pga stolshöjden och mjuka säten, svårt att få den mer upprät utan att ha stödbenet för rakt) mitt bak. Men svärmor har en lite mindre bil (fast maken nog satt bra fram fast cosmicen var bakom) och hon önskar sig ju en stol med isofix, hon tror att allt som heter montera är svårt, skulle man be henne montera ett notställ (istället för att ställa upp) skulle hon antagligen inte tro sig kunna fast hon varit musiker hela livet...
    ha, ha... inte lätt med de "äldre" ;)

Jag ska ta och låna svärmors citroen c1 någongång nu och prova axkiden, tror det blir rätt gott om plats ändå, var som en dansbana i min morsas nya golf, jag som tyckte mobin hade gott om benutrymme...
  • t0va
    bustösen skrev 2012-01-06 08:55:42 följande:
    har en fråga om när man vänder barnet framåt, är det då säkrare att använda en bältesstol typ kidfix eller liknande än en typ two-way?
    bältesstol helt klart. De bakåtvända stolarna ska man inte använda framåt, dels så är det bäst att ha den bakåtvänt tills stolen är urvuxen och är den urvuxen bakåt är den det framåt också.

Sen vid krock så kläms barnet mellan stol och bälte för stolen sitter ju inte fast i bilen som den gör bakåtvänt, då är det bäst att ha en lättare stol och bältesstolarna är gjorda för att funka längre, många har bra nackstöd och sidostöd det har inte TW tex. som är en öppen stol. Kombistolarna som har mer stöd är mycket tyngre.
  • t0va
    Coyote skrev 2012-01-06 20:58:16 följande:
    Nu har vi installerat Two-way i svärmors bil, lätt som en plätt ju! Men jag stör mig något enormt på de där jäkla bältesmuddarnas extrabälte! Allting blir ju knöligt och det är i vägen och man måste ju dra i bältet under muddarna för att förlänga bältet. Värdelöst! Får man ta bort muddarna helt? Kan man köpa lösa Hi-way-muddar och sätta dit i stället?

Och en annan sak, på stolen går höftdelen på bältena utanpå spännena, och axeldelarna innanför, om ni förstår hur jag menar? Spelar det någon roll? I bruksanvisningen visas båda varianterna, men jag tycker det är lättare att dra åt om axeldelarna är ytterst, eftersom man drar fast höftdelarna först? Vad säger ni? Jag lyckades inte vända på dem heller, fick inte ur bältet ur spännena när jag försökte, men å andra sidan hade jag två hundar och en ettåring till "hjälp" så det kanske visst går?
    jadå de kan du ta bort, jag har fäst upp remmen som går bakom stolen med gummiband så muddarna kommer på rätt plats och sitter still.

Kan kolla imorgon hur de är på våran stol, den står i sonens rum just nu.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!