• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Mina småtroll skrev 2011-12-06 09:35:19 följande:
    Om dottern fortsätter att växa i denna takten så kommer two-wayen att vara urvuxen inom ett år, troligen änna kortare än så. Det är ca 7-8 cm kvar tills axlarna samt huvudet hamnar för högt upp upp.  

Finns det inga andra alternativ? Eller är det så att ett barn som är så långt (väger endast 14 kg, så hon är smal) är "lika stabil i kroppen" som en  4-åring, så att hon skulle klara en krock bättre än ett lika gammalt barn som är 10 cm kortare?
    Det man går efter är när öronen når till stolens kant, så även om axelbanden är under axlarna så kan man fortsätta använda stolen. Om du kollar i bildtråden så finns många bilder på långa barn i two-way.

Jag har själv en 15månaders son som började växa ur sin maxi-cosi mobi, selen var på högsta nivån och där var det svårt att fortsätta använda när axlarna kommer över den nivån, vi har nu en two-way också där har han en bit att växa till men han har lång överkropp i förhållande till underkroppen. 86 i byxor och 98 i tröjor behövs för att det inte ska glipa i ryggen. Men jag hoppas han växer ikapp med benen så han kan sitta länge till.

Din dotter kanske har samma "problem" att hon har lång överkropp förutom att hon är lång så hon växer mer med benen och kan sitta ett tag till.

Ang stabilitet så är det åldern och inte läng som är det viktiga.
  • t0va
    Mina småtroll skrev 2011-12-06 10:09:34 följande:
    Tack för ditt svar!!

Hon är jämnlång i över- och underkropp. Som Cicci85 skrev så växer hon troligen både nertill och upptill, så då är det nog inte huvudet som blir det första bekymret. Utan att hon växer ur bältet vid axlarna. Bältet sitter redan på högsta nivån, så det går inte att höja mer. Men några cm till kan hon växa innan selen/bältet sitter för tajt.

Lång unge jag har....många tror att hon är mycket äldre än hon faktiskt är, vilket kan ligga henne lite i fatet ibland...hoppas längdtillväxten kommer gå lite långsammare snart  
    Fast som jag skrev så kan hon fortsätta ha stolen även om axlarna hamnar över bälteshålet, det är när öronen når kanten som stolen räknas som urvuxen.

Men man får ha lite koll för på mobin som har hårdare bälten så fick sonen ont när axlarna var över bälteshålet. När vi testade samma sak på two-way så verkade han inte störas på samma sätt. Jag tycker de bältena är mer följsamma.

Är inte lätt detta med barn som är långa, britax kommer ut med en ny stol i feb. max-way den ska vara som hi-way fast längre. Kanske är den längre i ryggen än two-way.
  • t0va
    cicci85 skrev 2011-12-06 10:27:18 följande:
    säkerhetsbutiken.se står det att den bara är 1 cm högde än Hw... Tycker att de kunde tagit i lite mer!
    ok, den infon hade jag missat. Så tråkigt då är ju TW längre, tänkte eftersom de "skryter" med att barnen kan sitta bakåtvända till de är 6år, det är väl få som kan i hi-way.
  • t0va
    anette 81 skrev 2011-12-06 10:41:46 följande:
    Det jag ogillar med twowayen är att sittdynan är så bredd. hade den varit lite smalare så hade benen fått plats bättre
    Menar du kanske djup? För bredden är väl egentligen bara bra så barnen kan sitta skräddare och få lite stöd. Min son kan sitta med benen utanför dynan på sidorna så jättebred är den inte tycker jag.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-12-06 14:39:38 följande:
    men TW kan väll monteras längre ut på sätet? Har för mig att våran stenålders (som jag tror var en TW) hade en klack som man kunde sätta utanför sätet om man ville (enligt anvisning på baksidan stolen)
    Japp det kan man och då får man mer utrymme, nu sitter jag långt fram med förarstolen men har vi TW rakare med klacken utanför har sonen en dansbana att sprattla med benen på ;)
  • t0va
    060810 skrev 2011-12-06 22:40:26 följande:
    Det är ju fasen att man inte har isofix i bilen!!! Den bilstolen hade passat Jonalie tror jag med det sidostödet!! Åhhhhhh typiskt!!!
    jo, här har du en annan med sidostöd www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php
    Har du mailat robert bell och frågat om det finns andra som är smalare och har mer stöd som kan passa henne?

Ja tyckte mobin var trång men det är svårt att veta eftersom Theo är så stor så allt ser trångt ut.
    Cecci78 skrev 2011-12-06 22:42:50 följande:
    jag är väldigt skeptisk till att det kan finnas en stol som är bra på alla 3 (babyskydd, bakåt, framåt), skulle absolut inte använda den framåt
    mm... och jag tror folk lockas att vända frammåt vid 15kg när det "bara" är 3kg upp till gränsen för bakåtvänt och många tycker nog inte dessa 3kg spelar någon roll, man lockas nog att vända tidigare när man har en stol som är bältesstol. Man kanske väntar lite mer om den bakåtvända går till 25kg.

Jag skulle kunna tänka mig en sådan som ren bakåtvänd, det vi behöver är en lång stol med låga kanter på sittdelen så theo kan sitta skräddare eller ha fötterna utanför stolen. Han måste vara extremt överrrörlig för han älskar att sitta så ena foten hänger ut på ena kortsidan av stolen och andra ska han sparka på min arm när jag kör.
  • t0va
    060810 skrev 2011-12-06 23:35:35 följande:
    Har funderat på den med men inte provat henne i den. BeSafe var annars ett bra alternativ.
    Mailade Robert men fick inget riktigt bra svar tycker jag.. Inga råd eller så... Mailade tillbaka med fler frågor men inte fått svar på dem...
    Så vi står just nu med babyskyddet men det ska min kompis snart ha tillbaka så jag har det bara i 2 veckor till typ... Sen måste jag ha hittat en annan stol... 
    ajdå, har du testat att ringa Anatomic Sitt som jag tipsade om, de kanske har ideer hur man kan stabilisera upp en vanlig stol, kanske går det att sätta in vaddering eller kanske en tygsele. Finns ett tygstycke man sätter runt barnets rygg och sida så de inte ska kunna få ur armarna, något sådant kanske kan hjälpa till att stabilisera.

Någon som vet vad detta är för stol, gissar på acta graco comfort, är den 25kg på alla platser? Ännu en köp och säljsida där säljaren bara lägger upp en bild och ingen mer info men skriver sen att det är 25kg. Acta är ett svart hål för mig så jag kan inte mer än fråga om de är säkra. Men när man lägger ut sånt utan någon information då blir jag misstänksam.
  • t0va

Då har vi varit och testat en kidzofix, tyvärr så var ena bandhållaren trasig, någon klåpare hade vridit bältet i den, när vi kom in med stolen igen efter att ha provat och sa till säljaren så sa hon att de visste det. Men varför lagar man inte det då? Kan inte vara så svårt att antingen pilla rätt det eller skruva loss och fixa, blev lite grinig där faktiskt. Ska man prova vill man ju göra det på rätt sätt. Nu gick det att fästa underförankringsbanden och dra åt som vanligt på den sidan där rullfunktionen var trasig.

Den var hyffsat lätt att sätta fast, var lite pill att få dit öglorna man fäster banden i men det var för att jag ville ha de så nära golvet som möjligt. Vi började med att montera med en stor lutning på stolen men trots det så fick den plats bakom mig som förare, sen testade vi att montera mer upprätt och då gick det att dra bak förarstolen en bra bit.

Om jag jämför så tycker jag att den tar lika stor/liten plats som Two-way. Vi provade att montera fram också och när vi väl fått rätt läng på banden till fästöglorna gick det smidigt, synd att vi inte har fasta öglor i bilen. Vi har inte isofix heller så den funktionen testades aldrig, våra föräldrar har det så därför funderar vi på att köpa en med isofix och hoppas att sonens viktkurva planar ut ordentligt nu, han väger 14.5kg och är 15månader, men man kan ju ha den med bälte till 25kg.

Nackdelen och det som gör att vi tvekar lite är att sitsen inte är lika platt som TW, sonen vill gärna sitta med fötterna utanför sitsen på sidan och det blir lite svårare men det verkar gå. Den känns lite trång vid axlarna i bredd men han är en kompakt kille och vi jämför med TW. Det är ungefär lite "trångt" som med mobin.

Sambon gillade att det inte är en massa band att dra i för att montera, även om vi fick göra det på ena sidan nu så jag ska fundera om vi ska köpa.

Jag mätte längden på TW från sittdelen till toppen på ryggstödet och jämförde med kidzofix och kidzofix är ca 5cm högre men där är det ju ett nackstöd som hindrar så barnet inte kan nå upp med öronen till kanten om det nu inte har ett vältigt högt huvud :) Så den är likvärdig med TW i höjd. :)

Lägger in några bilder i bildtråden.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!