• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

angeni skrev 2012-01-28 20:27:06 följande:
    Hej, vi behöver lite hjälp :)

Vi har tröttnat på våra two-way vi har. Bältet krånglar alltid, det är så jobbigt att släppa på det och dra åt det, känns aldrig som att vi får det att sitta tillräckligt hårt. Finns det något att göra år detta?

Annars tar vi gärna tips på vilka stolar ni rekommenderar. Vi har en på snart 3 år och en på 1,5 båda 86 cm och 13 kg.
    Vi har en v70 coh en 850(sedan) och vi vill gärna att stolen ska få plats  bakom passagerarstolen och bredvid hi-way som står i mitten.
    Funderar  på om det är så att det kläms åt på undersidan, vi hade samma problem när vi hade kilen till stolen. Är det samma problem om ni har stolen ståendes löst och inte fast i bilen, eller är det bara när stolen sitter fastspänd i bilen som det händer?

Som jag skrev på FB så tycker jag ni ska kolla på axkids stolar om det är något som kan passa. Den tar liten plats men jag kan inte säga om den passar i en V70.
  • t0va
    angeni skrev 2012-01-28 21:16:29 följande:
    Vet inte, men det är samma problem oavsett i vilken av bilarna det är. Kan stoppa in handen under imorgon och känna om det verkar sitta åt.
    gör det, märkte när jag monterade TW i våran bil igår att sätet tryckte på remmen till selen när stolen var i upprätt läge. Gick mycket bättre när vi vinklade den lite men inte hade kilen under. För det ska inte vara trögt att dra åt, på våran mobi var det trögare men TW gick det superlätt.
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2012-01-29 17:28:37 följande:
    Jag har en fråga till er som har britax Two way, jag har försökt montera våran nya two way i framsätet på min volvo 740GL men hur jag än gör så får jag den inte att sitta hårt mot instrumentbrädan, den andra stolen vi har, en Maxi cosi mobi, sitter stenhårt mot instrumentbrädan när den är monterad i volvon.
    Ska den sitta så löst eller fungerar det helt enkelt inte att ha stolen fram i bilen?
    Mobin går ju inte att lyfta bakåt, dvs om man tar ett tag i ryggstödet på stolen och drar från instrumentbrädan men det kan jag göra med britaxen, går att lyfta från instrumentbrädan ett par centimetrar. 
    Jag måste dra spännena under sätet och sätet är rätt mjukt så det blir inget drag framifrån.

I baksätet upplever jag att stolen sitter stabilare men går att rucka i sidleds.
    Har du den med klacken uppe eller nedfälld?

Det kanske behövs att lägga en ihopvikt filt vid fotändan på stolen och sen när du monterar så drar du tillbaka passagerarstolen lite, monterar som vanligt och drar åt banden så hårt det går. Sen får någon dra i spaken för att ändra läget på sätet och du sätter dig i baksätet och trycker på passagerarstolen så den åker frammåt så mycket som det bara går. Då dras banden åt och stolen kilas fast mellan sätet, instrumentpanelen och underföranrkingsbanden.

Vi har också mjuka säten i våran gamla Golf och mobin har vi fått montera på det sättet för bara dra i banden fick vi den aldrig att sitta fast, och TW kör vi samma sätt med, men vi har kil under den så det blir lagom lutning på stolen också, funkar att ha en ihoprullad filt också om det blir för upprätt ställning annars.
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2012-01-29 19:21:33 följande:
    Klacken är utfälld, E väger nästan 11kg så jag kände att det var onödigt att köra med klack när den ändå snart måste fällas ut.
    Har lagt en del av vår voksipåsen under stolen redan, plus en filt och lade under i fotändan.

Ska testa att göra så men jag tror inte det fungerar eftersom vi fäster banden i en tvärbalk under sätet så när man flyttar fram sätet så spänns inte banden åt eftersom fästet följer med framåt.. eller hur jag ska förklara det..
    Jodå det funkar, vi fäster också bältet i själva stolen, men när du drar fram stolen så går den emot instrumentpanelen och den trycker stolen uppåt men eftersom banden sitter fast under så kan stolen inte åka uppåt och då kilas den fast, svårt att förklara men det funkar. Så testa, det har funkat i alla bilar jag testat, är ingen förutom svärmor som har så man kan fästa banden i skenorna utan alla våra släktingar har där man måste fästa i själva bilstolen.
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2012-01-30 09:09:23 följande:
    Karln var ute och drog fram stolen så långt det gick nu på morgonen så jag ska kolla hur det blev när vi ska iväg till dagmamman.. ska gå in och beställa en kil på barnens hus idag, kollade sist jag var där men de hade inte någon britax kil utan bara en rund universal som ser ut att vara mycket mindre än kilen på bilden, eller så ska jag höra med vår dagmamma om hon har en kil som hon vill låna ut så länge tills vi fått våran eftersom hon också har en TW till ett av hennes egna barn.
    den universalen vi kollade på var mjuk också, denna är hård frigolitaktigt material.
  • t0va
    anette 81 skrev 2012-02-04 18:52:48 följande:
    vad är det för skillnad på two way elite och two way plus?
    Ska vara samma stol har jag fattat det som.
  • t0va
    mammatill2härligavildar skrev 2012-02-06 09:58:54 följande:
    Aha, å va bra:) Bakåtvänt alltså??? Jag hade för mig att det var en vikt som gällde bakåtvänt och en annan framåtvänt på two way.
    nope 25kg åt bägge hållen. :)
  • t0va
    IVFmamma skrev 2012-02-06 20:58:17 följande:
    Hjälp oss, vi får inte ihop det med bilbarnstolarna. Vi har en skoda octavia och dotter nr 1 3 år sitter i en britax 2way, dotter nr 2 18 mån i en mobi och dotter nr 3 7dagar sitter i en acta graco med bas.

Måste mobin stå lutad mot en stolsrygg i baksätet med stödbenet utfällt? Räcker det inte med bara stödbenet? eller har jag fått det om bakfoten?

För visst får inte gracon stå lutad mot nått medans 2wayen måste luta mot en stolsrygg/instrumentpanel?

Känns som om hur vi än gör så får vi inte plats?!
    Det räcker med stödbenet, det är stödbenet som är den viktiga punkten sen gör det inget om stolen får extra stöd av sätet det ger extra stabilitet. Fram där man inte använder stödbenet måste stolen luta emot instrumentpanelen.

two-way måste luta och sitta emot hårt precis som mobin fram eftersom den inte har något stödben. REnt generellt kan man säta att det är så att om det finns stödben så ska stolen stå med det i baksätet för det är inte lika stabilt att luta emot sätena som att ha stödben, sen man kan låta stolen få extra stöd genom att ha sätet också emot det gör inget, så länge stolen står stabilt och hårt med stödbenet.

Fram är det oftast bäst att luta emot och inte använda stödben, eftersom instrumentbrädan är en stabil punkt i bilen och ger mer stöd än ett stödben.

Babyskydd ska oftast ha luft emellan skyddet och framförvarande säte/instrumentbräda.

Mobin är ju en stor stol som tar mycket plats, det kanske funkar bättre med en annan stol.
  • t0va
    Joico skrev 2012-02-23 20:21:00 följande:
    Själv funderade jag på hur det är med bilsäkerheten för den nya lilla prinsessan. De åker väl säkert inte samma bil varje gång (eller?). Nu såg vi ju förstås ett babyskydd på bild idag, och babyskydd är ju som bekant enklare. Men hur blir det sedan? Tror vi att barnet kommer att färdas i bakåtvänd bilbarnstol?

Kronprinessan själv färdades ju i drottningens famn när hon var liten. Iaf på nån bild/film som visades på nyheterna... 
    Jag tror de kommer ha fler stolar i så fall, lär ju inte vara problem att skaffa. För om hon inte åker säkert kommer det bli ramaskri, och jag tror att Victoria och Daniel är säkerhetsmedvetna personer och är jätterädda om sin lilla dotter.

Även om man inte kan värdesätta personer olika så är det ju ändå ett barn som redan har sin framtid utstakad och att då riskera skadas allvarligt eller dö i en bilolycka skulle ju inte vara speciellt bra, är ju inte bra för någon men ni fattar vad jag menar.

Eftersom de i fara kan behöva köra fortare än lagen tillåter så är det ju ännu viktigare att barnet sitter säkert.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!