BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
LillaJag89 skrev 2011-10-11 20:09:32 följande:
Fick den monterad med klacken nere, och med hiway kil under. Fast barnens hus sa att de var bättre att stoppa en handduk under bilstolen än kilen? Låter ju inte helt klokt. Sen tycker jag de där med graderna är lite svårt, Stolen vart väldigt uppåt nu. Frågan är hur de blir om hon somnar om huvudet tippar fram. Men har ju nackkudde utifall.
Har ju litat på att stolen sitter bra, de är ju personal från barnens hus som kopplat in den.. men nu undrar jag igen.. läste manualen hos carseat, och där stod de nå om dessa knäppen som man stoppar i underförankringsbanden i, att dom ska vara på översta eller nedersta.. men vad jag kunde se gick d einte att ändra.. eller kan man de?
Känns som dottern setat i en farlig stol nu ju.. men men..
Har ni en Hi-way kil så förstår jag att det kan bli svårt att få stolen att sitta ok. Vi litade på att babyproffsen här kunde montera våran mobi, men när vi kom hem så såg vi att de dels hade dragit banden under stolen så de satt över spaken som man drar i för att skjuta stolen fram eller tillbaka, sen satt den inte hårt heller. När vi själva försökte fixa till det så insåg vi att det inte går att montera stolen bra i framsätet, man måste korsa banden under stolen men på mobin "får" man inte det enligt manualen. Så vi fick ha den bra där den blev för stor, när de testade så satte de inte fast stolen ordentligt så när vi sen spände fast den sjönk den ner i sätet och det blev inte bra alls.
Numera litar jag bara på ett fåtal affärer, vi skaffade en begagnad two-way för att i lugn och ro kunna prova att montera stolen och se så den sitter ok innan vi köper en ny. Sonen ska ju ha den ett par år så då vill vi ha en ny.
När vi satte den bakom mig som kör så blev det en jättestor lutning på den även när klacken var uppe, men vi har ingen kil, med en sån tror jag vi kan få till en vettigare lutning bakom mig också. Med klacken nere så har sonen jättegott om benplats bakom mig.
Så nu hamnade han bakom passagerarsätet och även det blev bra och sambon har ok med benutrymme. Jag har tänkt prova lite till när jag har mer tid och skaffat kilen.