• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

LillaJag89 skrev 2011-10-11 20:09:32 följande:
    Fick den monterad med klacken nere, och med hiway kil under. Fast barnens hus sa att de var bättre att stoppa en handduk under bilstolen än kilen? Låter ju inte helt klokt.
    Sen tycker jag de där med graderna är lite svårt, Stolen vart väldigt uppåt nu. Frågan är hur de blir om hon somnar om huvudet tippar fram. Men har ju nackkudde utifall.

Har ju litat på att stolen sitter bra, de är ju personal från barnens hus som kopplat in den.. men nu undrar jag igen.. läste manualen hos carseat, och där stod de nå om dessa knäppen som man stoppar i underförankringsbanden i, att dom ska vara på översta eller nedersta.. men vad jag kunde se gick d einte att ändra.. eller kan man de?

Känns som dottern setat i en farlig stol nu ju.. men men..
    Fast kilen till Hi-way är inte samma som two-way, detta är hi-way imgres och detta TW http://leksaker.toyland.se/sv/product/26729/Britax-anpassningskil-Two-Wayjavascript:mctmp(0);

Har ni en Hi-way kil så förstår jag att det kan bli svårt att få stolen att sitta ok. Vi litade på att babyproffsen här kunde montera våran mobi, men när vi kom hem så såg vi att de dels hade dragit banden under stolen så de satt över spaken som man drar i för att skjuta stolen fram eller tillbaka, sen satt den inte hårt heller. När vi själva försökte fixa till det så insåg vi att det inte går att montera stolen bra i framsätet, man måste korsa banden under stolen men på mobin "får" man inte det enligt manualen. Så vi fick ha den bra där den blev för stor, när de testade så satte de inte fast stolen ordentligt så när vi sen spände fast den sjönk den ner i sätet och det blev inte bra alls. 

Numera litar jag bara på ett fåtal affärer, vi skaffade en begagnad two-way för att i lugn och ro kunna prova att montera stolen och se så den sitter ok innan vi köper en ny. Sonen ska ju ha den ett par år så då vill vi ha en ny.

När vi satte den bakom mig som kör så blev det en jättestor lutning på den även när klacken var uppe, men vi har ingen kil, med en sån tror jag vi kan få till en vettigare lutning bakom mig också. Med klacken nere så har sonen jättegott om benplats bakom mig.

Så nu hamnade han bakom passagerarsätet och även det blev bra och sambon har ok med benutrymme. Jag har tänkt prova lite till när jag har mer tid och skaffat kilen.  
  • t0va

Insåg att bilden på hi-way kilen inte funkar, här är den. 

Här till two-way 

• t0va
    LillaJag89 skrev 2011-10-12 10:33:08 följande:
    Precis, att kilarna är olika vet jag. Fast nu sitter stolen som sten bak. Går knappt att rucka.. Då kan de ju inte vara någon fara väl att ha en hiway kil tills vi köper en twokil? För two way kilen säljer dom inte på vårat barnens hus.. ev på babyproffsen men vet inte när jag ska ta mig mot stan.

För det känns ju inte säkert att montera med en mjukkudde under heller, känns ju lite för mjukt fall en olycka skulle vara framme..

Ok, de var så de menade med banden.. Var de jag misstänkte.. men nu vet jag att de är rätt då :) Tack!
    Ja sitter den stenhårt så funkar det, mjuk kudde känns rätt så fånigt som alternativ faktiskt. Vi har använt en vikt filt och sen en bit liggunderlag över och stolen på det för att få sätet att bli hårdare. Vi har så mjuka säten i bilen så stolen sjunker ner och det inte går att få fast. Så om man har någon filt och viker så kan det fungera men en kudde rör sig ju lite annorlunda än en vikt filt. 

Jag frågade Robert Bell och fick tips om filt och liggunderlag för oss fungerar det så stolen får bra lutning och inte ligger ner en massa.  
  • t0va

Så trött jag är på argumentet "välj stol X för den är den som är godkänd enligt hejsanhopsantestet" när ska folk fatta att det viktigaste är att stolen sitter bra i bilen och att barnet sitter bra inte vad stolen har för utmärkelser. För spänner man inte fast stolen bra så hjälper det ju inte vad det finns för "bäst i test" för den stolen. 

Sen de som är övertygade om att just deras stol är bäst för den var det när de köpte den för ett par år sedan... grrr...  

• t0va
    Nomen skrev 2011-10-12 21:14:46 följande:
    Hej! Har en 2,5 åring i en bakåtvänd BeSafe och en 4-åring i en bakåtvänd Britax Multitech II. Multitechen köpte jag för han hade växt ur sin Cosmic comfort på längden (18 kg och 104 cm). En fråga om multitechen: kan man få den mer upprätt? Den är lite för bakåtlutad för honom nu, så han strävar liksom framåt, vilket ser obekvämt ut. Dessutom så kan han ju inte vara lika skyddad av sidoskydden vid huvudet då... Kan man lägga något under stolen så den blir mer upprätt eller beror det på vad man har för typ av bilsäten?
    Liggunderlag funkar har robert bell sagt, dvs. något som är lite fast och stabilt. Det skiljer ju endel mellan vad man har för bilsäten, den går inte att vinka alls även innan man monterar? Jag kan inte multitechen. 
  • t0va
    Nomen skrev 2011-10-13 13:07:26 följande:
    Ok, då kan jag prova med liggunderlag! Som man har under sovsäckar? Nej den går inte att vinkla alls efter montering. Annars tycker jag det är en toppenstol! Superrymlig på både bredden och höjden.
    Precis, vi hade ett över i källaren som bara låg och väntade på att vi skulle campa igen.  Vi klippte till lagom storlek och vek ihop. Numera så har vi en stor bit under hela stolen som är samma stolek som bilsätet, insåg när vi satte stolen i min pappas bil med skinnklädsel att det blev så stora märken efter där barnstolen låg mot sätet. Med liggunderlagsbiten över sätet så blir det inte märken :) 
  • t0va
    Joico skrev 2011-10-14 09:33:51 följande:
    Har ni flyttat nu?

Läskigt att se barnen åka runt sådär nu hade ingen egen bil, var det så?
    Agnes är ju inte så gammal... jag hade satt fast henne med internbältet, om du måste sätta henne framåt. Men absolut inte bältet över! Du sätter fast bilstolen med bältet och barnet med internbältet. 
    Håller med hon är ju bara lite äldre än min Theo och honom skulle jag satt fast med internbältet i så fall så de inte glider ur, eller smiter ur. 

Igår när jag stod och kollade ut genom fönstret så såg jag 5 vuxna och 4 barn stå vid en bil, vet inte varför men jag kikade ett tag till. Då börjar de kliva in i bilen och jag tänkte "typiskt att barnen inte sitter fast utan man bara har dem i knät", sen kliver 2 vuxna in bak ihop med barnen och chaffören öppnar bagaget där en vuxen kliver in... Så i den passatkombin var det 5 vuxna och 4 barn i skolåldern... Helt sjukt ju, men ja de visste väl inte bättre.  
  • t0va
    minolia skrev 2011-10-14 12:29:45 följande:
    Hittade denna tråden och märker att det finns en hel del kunskap samlad här. Skulle behöva lite tips och råd. Vi ska snart byta ut babyskyddet mot en bilbarnstol och undrar om det är någon som har erfarenhet av vad som passar bra i en Toyota Verso?
    Lägger till att ni måste se till att få stolen fastsatt i bilen när ni testar, inte bara att de ställer den på sätet. Jag har lärt mig den läxan och köpte en stol som de sa skulle passa bra och vara lätt att få fast. Den är skitsvår att få fast i våran bil och det är precis så jag kan sitta och köra när stolen står bakom. 

Hi-way är en bra stol som passar de flesta bilar, ska ni åka med andra också och flytta stolen eller  är tanken att den ska stå i en bil större delen av tiden?  
  • t0va
    minolia skrev 2011-10-14 16:44:17 följande:
    Lantani skrev 2011-10-14 13:06:06 följande:
    Har faktiskt ingen aning om vad som passar i en verso, men misstänker att iprincip alla stolar sitter bra i den bilen faktiskt. Hur gammal är barnet och hur mycket väger han/hon?
    Väger barnet över 9 kg, så skulle jag nog kikat på britax multitech och om barnet väger mindre än 9 kg, så skulle jag kikat på hi-way II. Tänk dock på att testa stolen i bilen, så att den sitter bra osv.

Vi har isofix-fästen, om det är det du menar Myran24?

Sonen väger 8,5 kg och är 6,5 månad...har oxå tittat på multitech men då måste vi hålla ut lite till med babyskyddet. Det ser ut som den är bekvämare än high-way? Sen vill man ju kunna nyttja stolen så länge som möjligt innan det är dax för ny igen.
    Du behöver inte vänta till 9kg med att använda multi-tech, det viktigaste är att barnet sitter rätt med selen inte vikten. Att det är olika startvikt på stolarna har att göra med att när de testar stolen använder de den testdocka som sitter bäst, i multi-tech så var det väl 9kg dockan. Min son var 8kg när vi kollade bla. den men valde en annan som också hade 9kg som gräns. Pratade med robert bell om det och han förklarade hur det är. 

Så sitter barnet bra i stolen, selen kommer i rätt höjd så är det ok att använda. :)
    cicci85 skrev 2011-10-14 17:26:40 följande:
    Idag fick jag en broschyr från Britax där jag ser en ny stol som jag inte hört talas om! Britax Max-Way heter den, ser ut som hiway men ska vara större, funka bakåtvänd till 25 kg, plustestad! Den hade extrainlägg/huvudstöd för mindre barn och andra förankringsband. I denna katalog finns inte Hiway med heller... Bälteshöjden ändras med en enkel enhandsjustering.
    Stolen finns inte med på hemsidan... Nån som hört talas om den? Det står inga mått på den men eftersom det står att det är en bakåtvänd stol för barn till 6 år så hoppas jag att den är högre i ryggen än vad hi-wayen är, på den står det ju till ca 4,5 år..
    Så intressant, då ska vi vänta med att köpa ny stol. Vi hade ju bestämt oss för hi-way men den passade inte i våran bil, så jag frågade britax när 2an skulle komma men de sa att de inte visste och det skulle dröja så vi köpte ju mobin, sen några veckor senare kom hi-way II, var så surt. 

• t0va
    Cecci78 skrev 2011-10-14 18:17:58 följande:

är TW kvar i den broschyren?

max-way ska vara istället för hi-way II men two-way ska vara kvar säger internettet ;) 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!