• Anonym (mamma)

Nya fröken är muslim. Byta dagis?

Det har börjat en ny fröken på min dotters dagis, hon är muslim och bär slöja.
    Jag har pratat med föreståndaren om detta, och funderar faktiskt på att byta dagis.

HUR hade ni gjort?
    Skulle ni känna er OK med att lämna erat barn till någon som har muslimska väreringar och åsikter? 

(min dotter är 5 år) 

(inga ilägg om att jag är rasist tack, det är inte det detta handlar om) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:08
    Många i tråden har undrat varför jag oroar mig, så jag ska berätta lite mer.

Den här fröken bär heltäckande slöja (nigab) , hon berättar väldigt mycket och öppet om varför hon bär slöja och vad hon tror på. Hon säger att det är för att barnen undrar så mycket, men jag ogillar hennes sätt att förklara. Hon säger saker som "det står i Bibeln att kvinnor ska ha slöja... "

Fröken har dessutom en brytning. Hon tar ändå hand om mitt barn flera timmar om dagen, och jag är noga med att mitt barn pratar rätt. Då är det bra om fröken vet att det inte heter "stäng av lampan" exempel.

Jag vill ge mitt barn Svenska värderingar. Är det verkligen fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:49
    JAG SKAPADE TRÅDEN FÖR ATT JAG VILL VETA HUR ANDRA (ICKE MUSLIMSKA) MAMMOR SKULLE REAGERA.

ATT MUSLIMER INTE FÖRSTÅR MIN ORO ÄR JAG INTE FÖRVÅNAD ÖVER.

RASIST OCH TROLL ANKLAGELSER BRYR JAG MIG INTE OM ATT KOMMENTERA.

• Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?
  • Anonym (A)

Har fröken heltäckande eller bara slöja?Viktigt för barn och alla att se ansiktet när hon pratar.Hade jag fått bestämma så skulle det vara förbjudet med heltäckande .Lite skrämmande faktiskt.

• Magdalena03

Har hon rätt utbildning? Om hon inte har minst barnskötarutbildning som är godkänd I Sverige så tycker jag du måste protestera.
    Det skiljer självklart väldigt mycket på hur man uppfostrar barn i manga muslimska lander och i Sverige.
    Jag hade nog funderat om mina barns förskollärare hade slöja. Hade hon täckt för ansiktet hade jag definitivt protesterat!!!
    Har de bara en mindre slöja skulle jag kollat upp om de har adekvat utbildning.
    Om den muslimska pedagogen har adekvat utbildning och inte täcker ansiktet och följer den svenska läroplanen så tycker jag att det är OK.
    Jämställdhet skulle jag dock tro är en del i den svenska läroplanen för förskolan så där har nog nyanlända invandrare en del att lära om vad som gäller i Sverige.
    Därför hoppas jag att man inte godkänner en examen från utomeuropeiska lander rakt av utan jag hoppas att de måste komplettera.
    Och det viktigaste, jag skulle INTE acceptera en pedagog som inte talar i princip felfri svenska, en lätt brytning måste man acceptera men inte grammatiska fel.
    Språkutvecklingen är ju en av de viktigaste delararna av förskolans arbete.

Kan den muslimska pedagogen ha en ett utvecklingssamtal i enrum med min man angående mitt barn, det är också en fråga? Det är ju inte säkert att jag som mamma alltid kan vara med, jag försöker förstås, men ibland får en av oss föräldrar själva ta ett sådant samtal. Om den muslimska pedagogen inte klarar det tycker jag inte att hon bör arbeta på förskola. I Sverige skiljer vi inte på män och kvinnor. Punkt.  

• Anonym (Suck.)
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 19:45:25 följande:

Va? Vad dillar du om? Skolan har inget att göra med vad du gör med dina barn (ja, så länge de inte misshandlas eller så). Skolan kan inte förbjuda dig att ta barnen till kyrkan. Däremot ska skolan inte ta barnen till kyrkan annat än vid studiebesök, eller om annan likvärdig lokal saknas på hemorten vid avslutningar. Det ska INTE göras bara för att "det är fint", "för att det är tradtition" eller för att "vi är ett kristet land" (vilka är de vanligaste ursäkterna jag läst). Som sagt - du får ta barnen till kyrkan när du vill. Skolan ska INTE göra det.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
    Det är en tradition som funnits i länge att tex ha skolavslutning i kyrkan oavsett hur kristen man är.
    Jag går i stort sett aldrig i kyrkan, vissa högtider tycker jag det är väldigt fint men tror jag på något? Nej.
    Att säga att vi istället kan gå till en moské på avslutning är ju helt fel, det är ju inte vår tro och tradition.
    Kommer man hit får man anpassa sig precis som vi skulle anpassat oss i deras land. Otroligt enkelt.
    Traditionen har tagits bort pga vissa inte gillar det och att dem kräver mer och mer.

Och nej jag tycker inte det är ok att bära heltäckande på en förskola.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Signe) skrev 2016-11-22 09:50:14 följande:

Jag hade bytt. Alla gånger!

Haha blir jobbigt när ni och era vita-barn måste lämna eran bubbla. Sverige är fullt med folk som bryter, och som har helt andra värderingar än er. Det Sverige ni tror att ni lever i finns inte längre. Lycka-till!
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Anna) skrev 2016-11-22 10:04:07 följande:

Haha blir jobbigt när ni och era vita-barn måste lämna eran bubbla. Sverige är fullt med folk som bryter, och som har helt andra värderingar än er. Det Sverige ni tror att ni lever i finns inte längre. Lycka-till!

Näe.. tyvärr..
  • Tom Araya
    Anonym (mamma) skrev 2011-08-02 21:24:00 följande:

Det har börjat en ny fröken på min dotters dagis, hon är muslim och bär slöja.
    Jag har pratat med föreståndaren om detta, och funderar faktiskt på att byta dagis.

HUR hade ni gjort?
    Skulle ni känna er OK med att lämna erat barn till någon som har muslimska väreringar och åsikter? 

(min dotter är 5 år) 

(inga ilägg om att jag är rasist tack, det är inte det detta handlar om) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:08
    Många i tråden har undrat varför jag oroar mig, så jag ska berätta lite mer.

Den här fröken bär heltäckande slöja (nigab) , hon berättar väldigt mycket och öppet om varför hon bär slöja och vad hon tror på. Hon säger att det är för att barnen undrar så mycket, men jag ogillar hennes sätt att förklara. Hon säger saker som "det står i Bibeln att kvinnor ska ha slöja... "

Fröken har dessutom en brytning. Hon tar ändå hand om mitt barn flera timmar om dagen, och jag är noga med att mitt barn pratar rätt. Då är det bra om fröken vet att det inte heter "stäng av lampan" exempel.

Jag vill ge mitt barn Svenska värderingar. Är det verkligen fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:49
    JAG SKAPADE TRÅDEN FÖR ATT JAG VILL VETA HUR ANDRA (ICKE MUSLIMSKA) MAMMOR SKULLE REAGERA.

ATT MUSLIMER INTE FÖRSTÅR MIN ORO ÄR JAG INTE FÖRVÅNAD ÖVER.

RASIST OCH TROLL ANKLAGELSER BRYR JAG MIG INTE OM ATT KOMMENTERA.

Jag hade inte bytt dagis på enbart sådana grunder utan tagit reda på mer. Det viktiga för mig är inte huruvida en dagisfröken är muslim eller inte utan hur hon fungerar i sitt yrke, om religiösa värderingar förs över till barn, språk och sådant.

Jag har fördomar, men jag astränger mig för att inte agera utefter mina fördomar utan vill helst se vad som finns bakom den antagna ytan.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-10 23:37:52 följande:
    Du har helt rätt i sak...

Men hur stora e dessa grupper som är fanatiska och helt bedrövliga? Islam är stort, bra mycket större  (rätta mig) än kristendomen. Dom som begår hemskheter inom islam, är la större i folkmassa än vad tex en grupp av Jehovas vittnen, livets ord eller liknande är?
    Jag skriver detta i form av en fråga för att jag inte vet bättre och vill helst veta mer, utan påhopp, tack.
    Jag rättar dig när du har fel - kristendomen är mycket större än islam. Bara katolicismen i sig är större än islam.

De grupper som är fanatiska och bedrövliga är små inom alla religioner, men aktiva. Skillnaden är att det rapporteras väldigt lite om andra religioners fanatiker, och vad de pysslar med. Kanske för att det inte finns lika stora ekonomiska intressen för väst i de områdena, eller för att det är lite på modet att fokusera på muslimer och islam. Det brukar inte rapporteras i svensk media när kristna fundisar bränner gynkliniker eller mördar läkare eller sköterskor. Vad kristna fundisar i Afrika gör med meningsmotståndare brukar inte heller tas upp. Hinduiska eller buddistiska fundisar nämns inte ens, trots att de definitivt finns och har otrevligheter för sig.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Rikard
    Anonym (Suck.) skrev 2016-11-22 10:03:00 följande:
    Det är en tradition som funnits i länge att tex ha skolavslutning i kyrkan oavsett hur kristen man är.
    Jag går i stort sett aldrig i kyrkan, vissa högtider tycker jag det är väldigt fint men tror jag på något? Nej.
    Att säga att vi istället kan gå till en moské på avslutning är ju helt fel, det är ju inte vår tro och tradition.
    Kommer man hit får man anpassa sig precis som vi skulle anpassat oss i deras land. Otroligt enkelt.
    Traditionen har tagits bort pga vissa inte gillar det och att dem kräver mer och mer.

Och nej jag tycker inte det är ok att bära heltäckande på en förskola.
    Pratet om en lång tradition av skolavslutningar i kyrkan är till stora delar rent nonsens. Det har säkert förekommit på sina ställen, men långt ifrån överallt. De äldre som jag har talat med (födda på 20-, 30-talen och framåt) uppvuxna i olika delar av landet har alla haft sina skolavslutningar i själva skolan.
  • Tom Araya
    Rikard skrev 2016-11-22 17:15:12 följande:
    Pratet om en lång tradition av skolavslutningar i kyrkan är till stora delar rent nonsens. Det har säkert förekommit på sina ställen, men långt ifrån överallt. De äldre som jag har talat med (födda på 20-, 30-talen och framåt) uppvuxna i olika delar av landet har alla haft sina skolavslutningar i själva skolan.
    Gäller även en 70-talist här. Jag tror jag haft en avslutning i kyrkan.

Dock ser jag inget hinder att faktiskt ha en skolavslutning i kyrkan, det är en fin och stämningsfull lokal, oavsett vad man tycker om religionen. Om folk som inte tror kan besöka kyrkan, moskéer och andra andaktslokaler så behöver man heller inte vara kristen för att man deltar i en skolavslutning som hålls i kyrkan.
Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?