• Anonym (mamma)

Nya fröken är muslim. Byta dagis?

Det har börjat en ny fröken på min dotters dagis, hon är muslim och bär slöja.
    Jag har pratat med föreståndaren om detta, och funderar faktiskt på att byta dagis.

HUR hade ni gjort?
    Skulle ni känna er OK med att lämna erat barn till någon som har muslimska väreringar och åsikter? 

(min dotter är 5 år) 

(inga ilägg om att jag är rasist tack, det är inte det detta handlar om) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:08
    Många i tråden har undrat varför jag oroar mig, så jag ska berätta lite mer.

Den här fröken bär heltäckande slöja (nigab) , hon berättar väldigt mycket och öppet om varför hon bär slöja och vad hon tror på. Hon säger att det är för att barnen undrar så mycket, men jag ogillar hennes sätt att förklara. Hon säger saker som "det står i Bibeln att kvinnor ska ha slöja... "

Fröken har dessutom en brytning. Hon tar ändå hand om mitt barn flera timmar om dagen, och jag är noga med att mitt barn pratar rätt. Då är det bra om fröken vet att det inte heter "stäng av lampan" exempel.

Jag vill ge mitt barn Svenska värderingar. Är det verkligen fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:49
    JAG SKAPADE TRÅDEN FÖR ATT JAG VILL VETA HUR ANDRA (ICKE MUSLIMSKA) MAMMOR SKULLE REAGERA.

ATT MUSLIMER INTE FÖRSTÅR MIN ORO ÄR JAG INTE FÖRVÅNAD ÖVER.

RASIST OCH TROLL ANKLAGELSER BRYR JAG MIG INTE OM ATT KOMMENTERA.

• Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 19:18:21 följande:
    Japp, jag skrev det. Att alla som tycker som jag ska skjutas. Obestämd

Som jag skrev till Nennen, ingen hindrar dig från att gå till kyrkan om du gillar det så mycket. Ingen. Och du kan ta med dina barn dit varje dag om du så önskar. Det är fortfarande inte skolans sak att indoktrinera barn i kristendom.

Men vet du vad, vi kan ju göra den lokala moskén mysig, och ta barnen DIT varje avslutning, vad säger du om det?     
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 19:15:54 följande:
    I så fall står de dig fritt att besöka kyrkan när du vill (ja, när de har öppet förstås). Du kan till och med ta med barnen dit om du vill. Det är INTE skolans jobb att göra det åt dig.
    Jo, jag besökte kyrkan idag...men inte för att komma närmare gud, utan för att komma närmare en saknad och jag tog med mig barnen. Det va fint!!

Men det är skolans sak att förbjuda det?
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-10 19:38:28 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 19:15:54 följande:
    I så fall står de dig fritt att besöka kyrkan när du vill (ja, när de har öppet förstås). Du kan till och med ta med barnen dit om du vill. Det är INTE skolans jobb att göra det åt dig.
    Jo, jag besökte kyrkan idag...men inte för att komma närmare gud, utan för att komma närmare en saknad och jag tog med mig barnen. Det va fint!!

Men det är skolans sak att förbjuda det?

Va? Vad dillar du om? Skolan har inget att göra med vad du gör med dina barn (ja, så länge de inte misshandlas eller så). Skolan kan inte förbjuda dig att ta barnen till kyrkan. Däremot ska skolan inte ta barnen till kyrkan annat än vid studiebesök, eller om annan likvärdig lokal saknas på hemorten vid avslutningar. Det ska INTE göras bara för att "det är fint", "för att det är tradtition" eller för att "vi är ett kristet land" (vilka är de vanligaste ursäkterna jag läst). Som sagt - du får ta barnen till kyrkan när du vill. Skolan ska INTE göra det.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (...)
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 19:29:46 följande:
    Jag skrev det i ett senare inlägg - med studiebesök som undantag. Att åka till kyrkan varje avslutning (och bara och uteslutande till kyrkan, aldrig till moskén, synagogan, templet etc) är inte studiebesök, det är indoktrinering.
    Ok. Långt ifrån alla ställen har tempel, moskéer och synagogor dock, så det kan ju bli svårt. Har man tex pratat om symboler och konst, som är mål i kursplanen, inom kristendomen på religionslektionerna eller bildlektionerna så är det väl inte fel att se dessa i en kyrka, även om man inte kan göra det i tex en moské. Jag vill hellre se det som lärorikt, om det görs på rätt sätt, och jag skulle inte vilja låta bli enbart pga rättviseskäl gentemot de andra religionerna.
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 19:45:25 följande:
    Va? Vad dillar du om? Skolan har inget att göra med vad du gör med dina barn (ja, så länge de inte misshandlas eller så). Skolan kan inte förbjuda dig att ta barnen till kyrkan. Däremot ska skolan inte ta barnen till kyrkan annat än vid studiebesök, eller om annan likvärdig lokal saknas på hemorten vid avslutningar. Det ska INTE göras bara för att "det är fint", "för att det är tradtition" eller för att "vi är ett kristet land" (vilka är de vanligaste ursäkterna jag läst). Som sagt - du får ta barnen till kyrkan när du vill. Skolan ska INTE göra det.
    Nä, jag länkade galet, borde skrivit mitt sistnämnda under det första inlägget jag länkade in.

Självklart står det mig fritt att göra som jag vill på min fritid...
    Men ska skolan bestämma om det är bra eller dåligt att fira julavslutningen i denna vackra och mycket praktiska byggnad...som dessutom ligger nära just julen, då vi faktiskt firar julafton.

Om det vore så hemskt att fira julavslutningen där, borde ingen få ledigt över julen heller....jesus föddes ju då.

Varför är vi lediga under julen? Det borde tas bort isf.
  • Kulta17

Att blanda religion och fsk anser jag inte vara bra. Våra barn ska kunna vara på en fsk utan detta. Kvittar om man pratar om kristendomen, judendomen, mulsimer eller annat. Jag är själv inte troende och skulle inte vilja att ngn påvår  fsk skulle prata om gdu och jesus i tid och otid med mitt barn!

Möjligt att barnen frågat i början men sedan anser jag att kvinnan bör hålla sina värderingar för sig själv (vilka hon har all rätt att ha - det är ett fritt land), om det inte är så att det är de värderingar som fsk står fö men så verkar det ju inte vara.

Jag hade tagit upp det med föreståndaren. Står de för detta? Det är ju trots allt föreståndaren som är ansvarig för det som händer på fsk. Bättre att ta upp sin oro än att gå runt och irritera sig och ivärsta fall börja prat med andra om det.

Jag tror dock inte att barnen far illa av att hon bryter. Det fattar dom. Kan ju t om vara en tillgång med en pesonal med andra erfarnheter än vi "svenskar".

• Plutteli
    Nenne666 skrev 2011-08-10 19:57:38 följande:
    Nä, jag länkade galet, borde skrivit mitt sistnämnda under det första inlägget jag länkade in.

Självklart står det mig fritt att göra som jag vill på min fritid...
    Men ska skolan bestämma om det är bra eller dåligt att fira julavslutningen i denna vackra och mycket praktiska byggnad...som dessutom ligger nära just julen, då vi faktiskt firar julafton.

Om det vore så hemskt att fira julavslutningen där, borde ingen få ledigt över julen heller....jesus föddes ju då.

Varför är vi lediga under julen? Det borde tas bort isf.
    Det finns en hel del orsaker till ledighet i jul förutom just för att fira Jesufödelse. Sen firar inte alla jul pga det utan av andra orsaker, jag firar hednisk jul. (Midvinterblot kan man säga, och det var före kristendomen)

Nu är ju skollagen sådan att det mycket tydligt framgår att skolan inte skall använda religiösa lokaler om andra finns att tillgå och att det inte får förekomma religiöst utövande i undervisningen. Således är det inte skolan per se som "förbjuder" skolavslutningar i kyrkan utan riksdagen som klubbat igenom den skollag vi har att rätta oss efter. Jag förstår faktiskt inte vad som är så förbaskat viktigt med att vara i just kyrkan två gånger om år för en avslutning? Jag har jätte jättefina minnen av nästan alla mina skolavslutningar och de var INTE i kyrkan, den enda jag har mindre bra minne av var den som var i kyrkan och det var min student.... F.ö brukar ju många skolor vara i kyrkan på Lucia också, kan inte det räcka?
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 19:27:25 följande:
    Jag har aldrig sagt att man inte får kritisera islam. Så länge kritiken är saklig och faktabaserad. "Muslimer följer en sjuk religion", som någon skrev i en annan tråd, är låååångt ifrån saklig och faktabaserad kritik.

Eller menar du på allvar att det inte finns kristna grupper i Sverige (och notera att jag talar om enstaka grupper, inte om ALLA kristna i Sverige) som bryter mot lagen på rätt obehagliga vis? JV hade till exempel dolt övergrepp på barn i ett antal fall. Är det liksom OK då de är kristna, men inte om de hade varit muslimer?  
    Det är inte ok inom varken religionens namn eller nåt annat namn heller att begå övergrepp på någon. Jag är ytterst medveten om hur det funkar inom tex Jehovas vittnen, då min familj växt upp i det...inte jag dock, utan min mamma. Jag dissar dom hejdlöst. Men ingen skulle bråka eller argumentera emot mig när jag nämner det...så som görs om jag skulle spy galla över nåt som har med islam att göra. Då skulle det tom heta att jag är rasist.
    Det är just så jag uppfattar det iaf.
  • Anonym (...)
    Plutteli skrev 2011-08-10 20:02:19 följande:
    Det finns en hel del orsaker till ledighet i jul förutom just för att fira Jesufödelse. Sen firar inte alla jul pga det utan av andra orsaker, jag firar hednisk jul. (Midvinterblot kan man säga, och det var före kristendomen)

Nu är ju skollagen sådan att det mycket tydligt framgår att skolan inte skall använda religiösa lokaler om andra finns att tillgå och att det inte får förekomma religiöst utövande i undervisningen. Således är det inte skolan per se som "förbjuder" skolavslutningar i kyrkan utan riksdagen som klubbat igenom den skollag vi har att rätta oss efter. Jag förstår faktiskt inte vad som är så förbaskat viktigt med att vara i just kyrkan två gånger om år för en avslutning? Jag har jätte jättefina minnen av nästan alla mina skolavslutningar och de var INTE i kyrkan, den enda jag har mindre bra minne av var den som var i kyrkan och det var min student.... F.ö brukar ju många skolor vara i kyrkan på Lucia också, kan inte det räcka?
    Var står detta? Detta är inte svaret vår kommun fått från Skolverket. Googlade lite snabbt också, och hittade tex en artikel från dagens nyheter (visserligen något år gammal men den gäller Lpo 94. Vet inte om du hittat annat i Lgr 11?) där det står:

Undervisningen i skolan får enligt läroplanen inte vara religiöst färgad. Om skolavslutningen är obligatorisk gäller samma regler för den som för resten av undervisningen.

Skolverkets bedömning är att det är okej att hålla avslutningen i kyrkan – om tonvikten ligger på högtidlighet och traditioner, inte på religiösa inslag.

Utgångspunkten ska vara att alla elever ska kunna delta i skolavslutningen. Elever som inte vill delta i en avslutning i kyrkan, kan dock i undantagsfall slippa att vara med.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-10 20:03:11 följande:
    Det är inte ok inom varken religionens namn eller nåt annat namn heller att begå övergrepp på någon. Jag är ytterst medveten om hur det funkar inom tex Jehovas vittnen, då min familj växt upp i det...inte jag dock, utan min mamma. Jag dissar dom hejdlöst. Men ingen skulle bråka eller argumentera emot mig när jag nämner det...så som görs om jag skulle spy galla över nåt som har med islam att göra. Då skulle det tom heta att jag är rasist.
    Det är just så jag uppfattar det iaf.

Skillnaden är att du dissar en SEKT inom kristendomen. När folk dissar islam dissar de HELA religionen, inte enskilda sekter. Vad "islamkritikerna" gör är att ta Jehovas Vittnen, Fred Phelps och Knutbypaston, och hävdar att ALLA kristna, världen över, oavsett härkomst, djup i tron, politisk åsikt, kultur, bildning, kön ålder eller något annat är PRECIS likadana, och alla lika illa. DET är vad de gör. Ingenting annat. En vanlig, normal kritik av islamiska grupper eller sekter har jag ingenting emot. Att hiva ihop över miljarden människor och kalla dem sjuka, korkade, barbariska, hatiska etc etc etc in absurdom är något HELT annat, Nenne. Det hoppas jag att du ser också.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Nenne666
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 22:47:31 följande:
    Skillnaden är att du dissar en SEKT inom kristendomen. När folk dissar islam dissar de HELA religionen, inte enskilda sekter. Vad "islamkritikerna" gör är att ta Jehovas Vittnen, Fred Phelps och Knutbypaston, och hävdar att ALLA kristna, världen över, oavsett härkomst, djup i tron, politisk åsikt, kultur, bildning, kön ålder eller något annat är PRECIS likadana, och alla lika illa. DET är vad de gör. Ingenting annat. En vanlig, normal kritik av islamiska grupper eller sekter har jag ingenting emot. Att hiva ihop över miljarden människor och kalla dem sjuka, korkade, barbariska, hatiska etc etc etc in absurdom är något HELT annat, Nenne. Det hoppas jag att du ser också.
    Du har helt rätt i sak...

Men hur stora e dessa grupper som är fanatiska och helt bedrövliga? Islam är stort, bra mycket större  (rätta mig) än kristendomen. Dom som begår hemskheter inom islam, är la större i folkmassa än vad tex en grupp av Jehovas vittnen, livets ord eller liknande är?
    Jag skriver detta i form av en fråga för att jag inte vet bättre och vill helst veta mer, utan påhopp, tack.
Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?