Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Nya fröken är muslim. Byta dagis?

Det har börjat en ny fröken på min dotters dagis, hon är muslim och bär slöja.
    Jag har pratat med föreståndaren om detta, och funderar faktiskt på att byta dagis.

HUR hade ni gjort?
    Skulle ni känna er OK med att lämna erat barn till någon som har muslimska väreringar och åsikter? 

(min dotter är 5 år) 

(inga ilägg om att jag är rasist tack, det är inte det detta handlar om) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:08
    Många i tråden har undrat varför jag oroar mig, så jag ska berätta lite mer.

Den här fröken bär heltäckande slöja (nigab) , hon berättar väldigt mycket och öppet om varför hon bär slöja och vad hon tror på. Hon säger att det är för att barnen undrar så mycket, men jag ogillar hennes sätt att förklara. Hon säger saker som "det står i Bibeln att kvinnor ska ha slöja... "

Fröken har dessutom en brytning. Hon tar ändå hand om mitt barn flera timmar om dagen, och jag är noga med att mitt barn pratar rätt. Då är det bra om fröken vet att det inte heter "stäng av lampan" exempel.

Jag vill ge mitt barn Svenska värderingar. Är det verkligen fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:49
    JAG SKAPADE TRÅDEN FÖR ATT JAG VILL VETA HUR ANDRA (ICKE MUSLIMSKA) MAMMOR SKULLE REAGERA.

ATT MUSLIMER INTE FÖRSTÅR MIN ORO ÄR JAG INTE FÖRVÅNAD ÖVER.

RASIST OCH TROLL ANKLAGELSER BRYR JAG MIG INTE OM ATT KOMMENTERA.

• Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-08-02 21:25:07 följande:
    Vad sa föreståndaren?
    Att frökens (vill inte gå ut med namn) religion inte får påverka hennes arbete med barnen. 
    Men det gör det redan anser jag eftersom hon bär sjal, av religösa skäl.

• Anonym (mamma)
    JAG är BÄST skrev 2011-08-02 21:28:03 följande:
    Har du ens träffat denna fröken?
    Hon liksom föreståndaren vet att hon måste följa de regler som vi har här i sverige(på dagis).

Varför byta dagis för en sån sak egentligen?
    Ja, jag har träffat fröken.
    Föreståndaren sa att dom är tydliga med att hon inte får låta religionen påvårka arbetet. Men det gör det bara genom att hon bär sjal anser jag.

Fröken hade dessutom tagit en diskusion ( i samband med mamma pappa barn lek) med min dotter om att mamman är hemma med barnen och pappa jobbar. 
    Det går liksom emot alt vi försöker lära våran dotter.

Det handlar alltså inte bara om hennes religion, utan den här fröken verkar ha en helt annan syn på jämställdhet.
    Dessutom bryter fröken och pratar dålig Svenska. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-08-02 21:28:17 följande:
    Vilka är dina argument?

Jag skulle inte ha bytt förskola, om det var någon istället som var med i t.ex. livets ord eller jehovas vittnen som började där skulle du då också byta förskola?
    Det som oroar mig är att hon inte delar våra värderingar (grundläggande Svenska värderingar)
  • Anonym (mamma)
    Nalle har ett blått hus skrev 2011-08-02 21:32:11 följande:
    Om det inte är ett dagis med muslimsk inriktning så skulle jag faktiskt inte bry mig. Hon kommer ju knappast få möjlighet att "värva" medlemmar till islam på dagiset.

Däremot kan det öppna ögonen för barn om att alla inte är lika och de kan fråga på barns sätt varför hon har slöja osv och hon kan svara dem och de får lära sig om ett samhälle som är mångkulturellt.

Jag skulle inte brytt mig alls faktiskt - mångfald berikar och so what om mitt barn skulle komma hem och vet lite vad det innebär att vara muslim... det får vi ju lära oss på religionen senare i skolan i alla fall. Tycker det är ett bra sätt att visa barn att alla är lika mycket människor oavsett vilken religion de föds in i, eller väljer senare i livet.

Som icke-troende går jag inte och funderar på hur kristna fröknarna är på dagiset för att jag är rädd att mitt barn ska bli indoktrinerat... Även som icke-troende är jag en sund vuxen människa som inser allas lika värde och att man behöver lära som om det som är annorlunda för att förstå det - är det inte bra att böra tidigt?

Varför skulle du ta barnet därifrån är väl snarare min fråga?

Det handlar inte om att jag är orolig att hon ska värva min dotter.

Men min dotter ser upp till sina fröknar. Och vi har lärt våra barn att man ska lyssna på fröken och att fröken vet vad som är bäst och så..

Men vad ska jag säga nu när fröken tycker att kvinnor ska dölja sig för män, att kvinnor är hemma med barnen, att man måste vara gift när man får barn.. prat om sex mm mm. '
    Vi har ju helt skilda åsikter om sånt. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Oj..) skrev 2011-08-02 21:32:12 följande:
    Oj så fördomsfullt.. hur vet du hur hennes värderingar är? att det skiljer sig så mycket med dina egna värderingar? Jag antar att du inte träffar så många invandrare?? Jag bor i en förort, Har ingen muslimskfröken just nu, men en god vän som är barnsköterska och muslim, hon bär slöja, Vi pratar väldigt mycket om "skillnad på muslim och icke troeende" och annat som hör livet till och barnuppfostran osv.. mycket givande. Försök prata med henne på ett normalt sätt, visa intresse, så ska du se att hon säkert inte är så skrämmande längre, känner många muslimer och svenskar också för den delen, så stor skillnad är det inte, men de muslimer jag känner är trötta på att folk tittar snett på dom och alla fördomar de möter ska vi inte tala om.. för en dialog med henne, jag lovar att du kommer må bättre.
    Den här fröken ska ta hand om mina barn flera timmar om dagen. Då vill jag att hon delar (åtminstånde) grundlägande värderingar med oss.

Menar du att det inte är någon skillnad på muslim och icke troende när det kommer till fostran? 

• Anonym (mamma)
    Zargenta skrev 2011-08-02 21:38:10 följande:
    Fast religionen i sig, Islam, säger inte att kvinnan ska bära slöja, det är av kulturella/traditionella och personliga skäl som man bär slöja.

Sjalen är ett plagg man inte tar av, lika lite som fröknarna på dagis inte tar av sig byxorna eller tröjan av anständighetskäl, det innebär inte att barnen inte vet hur man ser ut under kläderna och inte heller hur man ser ut under en sjal/slöja...

Känns som om du letar efter en ursäkt att få ha dina inbilska åsikter om andras kulturer och religioner... Svepskäl att få rättfärdiga intolerans?

Och nej jag är inte muslim och inte heller en förespråkare av islam som religion, jag anser att sånt är av ondo (religion oavsett vilken)...
    Det beror på vilken muslim du frågar. Många menar att det står att man ska bära slöja.

Jag har ingenting emot muslimer, alla får tro på vad dom vill. Men jag vill inte att mitt barn ska tro att det är normalt att man döljer sig med en sjal, för att männen inte ska bli upphetsade.

• Anonym (mamma)
    Anna Paulita skrev 2011-08-02 21:40:44 följande:
    Men nu skojar du? Vilka värderingar är det du menar som är så hemska att det inte är okej med en mulimsk fröken på förskolan?

För övrigt så finns det väl en hel del personer med galna värderingar och åsikter i samhället och kanske på din dotters förskola som du är fullkommligt ovetande om.      
    Det som oroar mig är muslimers syn på kvinnor, framförallt.

• Anonym (mamma)
    ventilera mera skrev 2011-08-02 21:41:16 följande:
    Samma här. På sönernas förskola finns det ett antal olika religioner och nationaliteter representerade - ingen är bättre eller sämre på att ta hand om mina barn än någon annan. De gör alla ett lysande jobb.

Vad menar du med "muslimska värderingar och åsikter"? Menar du att hon, bara för att hon inte är av samma ursprung som du, medvetet eller omedvetet påverka dina barn på något annat sätt en en svensk pedagog?
    Jag undrar samma som #3, vad har du för argument?

Du ber oss att inte nämna rasism, men du måste ju kunna se själv att din trådstart bäddar för just detta. Att ens överväga att flytta ditt barn bara för att "hon är muslim och bär slöja" ger åtminstone mig en väldigt sur smak i munnen.

Även jag är VÄLDIGT nyfiken på vad föreståndaren sa då du tog upp detta med henne/honom.
    Föreståndaren trodde att det bara var religionen som jag orade mig för. Och försökte försäkra mig om att det inte skulle påverka hennes arbete. Men jag anser att det påverkar redan när hon väljer att arbeta i slöja.
    Men det är dessutom språket (hon har en kraftig brytning)

• Anonym (mamma)
    Dixie skrev 2011-08-02 22:56:36 följande:
    hur vet du att övrig personal på förskolan delar era värderingar - frågade du dem innan ni började? eller du bara antar det för att de ser ut som dig?! 
    Jag vet att övriga fröknar har en Svensk syn, som vi delar.

Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?