• Anonym (mamma)

Nya fröken är muslim. Byta dagis?

Det har börjat en ny fröken på min dotters dagis, hon är muslim och bär slöja.
    Jag har pratat med föreståndaren om detta, och funderar faktiskt på att byta dagis.

HUR hade ni gjort?
    Skulle ni känna er OK med att lämna erat barn till någon som har muslimska väreringar och åsikter? 

(min dotter är 5 år) 

(inga ilägg om att jag är rasist tack, det är inte det detta handlar om) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:08
    Många i tråden har undrat varför jag oroar mig, så jag ska berätta lite mer.

Den här fröken bär heltäckande slöja (nigab) , hon berättar väldigt mycket och öppet om varför hon bär slöja och vad hon tror på. Hon säger att det är för att barnen undrar så mycket, men jag ogillar hennes sätt att förklara. Hon säger saker som "det står i Bibeln att kvinnor ska ha slöja... "

Fröken har dessutom en brytning. Hon tar ändå hand om mitt barn flera timmar om dagen, och jag är noga med att mitt barn pratar rätt. Då är det bra om fröken vet att det inte heter "stäng av lampan" exempel.

Jag vill ge mitt barn Svenska värderingar. Är det verkligen fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 23:49
    JAG SKAPADE TRÅDEN FÖR ATT JAG VILL VETA HUR ANDRA (ICKE MUSLIMSKA) MAMMOR SKULLE REAGERA.

ATT MUSLIMER INTE FÖRSTÅR MIN ORO ÄR JAG INTE FÖRVÅNAD ÖVER.

RASIST OCH TROLL ANKLAGELSER BRYR JAG MIG INTE OM ATT KOMMENTERA.

• Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?
  • LarsS
    Nenne666 skrev 2011-08-10 16:30:57 följande:
    Men varför ska du yttra dig så om kristna om ingen får säga minsta ont ord om troende muslimer?

Det är just detta som jag kan tycka blir väldigt skevt.
  • Noun
    Men varför ska du yttra dig så om kristna om ingen får säga minsta ont ord om troende muslimer?

et är skillnad på att tala om specifika inriktningar och en hel religion, vilket också är poängen.
    En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina sandaler.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-10 16:03:08 följande:
    Jo men du...jag tycker det är fint. Jag tycker tom en begravning kan vara vacker.... Men babblet från prästen om gud mig hit och jesus mig dit har aldrig varit min grej. Men för den sakens skull behöver jag inte dissa alltihopa.

Allt är inte så svart eller vitt... Man kan faktiskt tycka saker å ena sidan nåt negativt och uppskatta nåt annat i samma sak.

I så fall står de dig fritt att besöka kyrkan när du vill (ja, när de har öppet förstås). Du kan till och med ta med barnen dit om du vill. Det är INTE skolans jobb att göra det åt dig.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Peak skrev 2011-08-10 16:08:41 följande:
    Man verkar inte få ha en egen uppfattning utan ska tycka som du!?

Det jag minns och har på bild är minnen jag tycker är fina, och när jag gick i låg och mellanstadiet var det ingen som drack. Utan höjdpunkten var när klassen skulle sjunga sin sång tex och komma ihåg texten utantill. Alla har väl olika minnen och jag kan inte minnas att vi gick dit på högstadiet utan det var låg- och mellanstadiet som gjorde det. För många elever för vår kyrka skulle jag tro, eller som du säger skulle de äldre eleverna förstöra de yngres upplevelser genom att dyka upp full i en kyrka.

Jag är som sagt inte kristen utan ser mig som ateist om jag måste ha en etikett, men så mycket respekt har jag ändå för kyrkan och de som är kristna och jobbar i kyrkan att jag inte skulle kunna gå in där full och börja skräna.

Japp, jag skrev det. Att alla som tycker som jag ska skjutas. Obestämd

Som jag skrev till Nennen, ingen hindrar dig från att gå till kyrkan om du gillar det så mycket. Ingen. Och du kan ta med dina barn dit varje dag om du så önskar. Det är fortfarande inte skolans sak att indoktrinera barn i kristendom.

Men vet du vad, vi kan ju göra den lokala moskén mysig, och ta barnen DIT varje avslutning, vad säger du om det?     
  • Anonym (...)
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 19:15:54 följande:
    I så fall står de dig fritt att besöka kyrkan när du vill (ja, när de har öppet förstås). Du kan till och med ta med barnen dit om du vill. Det är INTE skolans jobb att göra det åt dig.
    Inte ens på studiebesök? Har kyrkan inget att erbjuda elever religiöst, historisk eller konstmässigt om man tänker sig det som undervisning?
  • Dorian Ertymexx
    LarsS skrev 2011-08-10 16:20:49 följande:
    Vilka är det? ....mmm, kanske dumt att fråga för då bevisar jag att jag är ... ovetande och barnslig, till och med av guds nåde (fniss)? Men även om jag är sån så lär jag mig kanske något av den allvetande och av gud (?) upplyste Mr Dorian.

Så du menar att brott begås även av kristna i detta land? Nähäää? Helt otroligt, det hade jag ingen aaaaaning om. Jo nu när du säger det har jag läst om hedersmord. Är det det du menar? 

Hedersmord är bara ett av de hemskheter som kristna gör i Sverige, det är lyckligtvis långt mindre vanligt. Mycket vanligare är aga av fru och barn, övergrepp på barn som döljs, hedersvåld (även om det givetvis aldrig kallas för det om den kristne råkar vara svensk) och liknande. Knutbyfallet var bara ett extremt unikum som blev uppmärksammat just för att de var over the top.
  • Dorian Ertymexx
    Peak skrev 2011-08-10 16:20:50 följande:
    Du firar inte jul då antar jag? Skulle dock tro att du är ganska ensam om det i så fall - att välja bort det för att man inte är religiös och för att det bara är en tradition som hängt med.
    Noun skrev 2011-08-10 16:03:29 följande:
    Aha. Well, du kan ju ta med dina barn till kyrkan under tex jul ändå. Glad
    Nej det är inte min grej. Jag minns inte alls någon predikan i våra avslutningar utan det handlade nog mer om en plats att vara på för en stor samling barn. Jag tycker det är "obehagligt" med dop "av tradition" tex. Så det är inte någon predikan jag är ute efter. Det går säkert hur fint som helst att ha sin skolavslutning var som helst, det är inte en så stor grej för mig. Stör mig väl mer på att rektorer kanske uttrycker sig kontigt - att man inte ska sjunga Svenska nationalsången för att det skulle vara diskriminerande på något sätt etc. Jag åker inte utomlands för att gå och leta efter Kalles Kaviar i butikerna men så finns det ju de som gör det! Jag tror på att mötas i ett samhälle, en moské kanske ligger nära en annan skola då kan man väl vara där på en avslutning, men även där utan en predikan!

Jag försöker ducka jul, helt korrekt uppfattat. Hycklande känns inte som en god tradition, tycker jag. Att medvetet begå en rad dödssynder på det som (felaktigt) tros vara en snubbes födelsedag, en snubbe som uttryckligen sägs ha dött för att vi ska få sona synder och sluta begå dem mer, känns milt sagt hädiskt. Och jag är inte det minsta troende, så det säger en del om hur starkt jag känner i frågan. Tyvärr är min släkt mycket för idiottraditioner av det här slaget, och jag kan svårligen dissa hela släkten på en gång.

Dessutom ser jag inte vad dessa två traditioner har med varandra att göra. Skolan ska vara konfessionsfri, dvs inte blanda in religionsutövning (utom vid enskata studiebesök kanske), resten av samhället har inte det kravet på sig.  
  • Dorian Ertymexx

Jag har aldrig sagt att man inte får kritisera islam. Så länge kritiken är saklig och faktabaserad. "Muslimer följer en sjuk religion", som någon skrev i en annan tråd, är låååångt ifrån saklig och faktabaserad kritik.

Eller menar du på allvar att det inte finns kristna grupper i Sverige (och notera att jag talar om enstaka grupper, inte om ALLA kristna i Sverige) som bryter mot lagen på rätt obehagliga vis? JV hade till exempel dolt övergrepp på barn i ett antal fall. Är det liksom OK då de är kristna, men inte om de hade varit muslimer?  
  • Dorian Ertymexx
    Noun skrev 2011-08-10 16:36:31 följande:
    et är skillnad på att tala om specifika inriktningar och en hel religion, vilket också är poängen.

Precis. Jag skrev ingenstans att ALLA kristna var sådana. Men att det finns obehagligheter även i den kristna fållan. Precis som det finns i alla religioner.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (...) skrev 2011-08-10 19:20:06 följande:
    Inte ens på studiebesök? Har kyrkan inget att erbjuda elever religiöst, historisk eller konstmässigt om man tänker sig det som undervisning?

Jag skrev det i ett senare inlägg - med studiebesök som undantag. Att åka till kyrkan varje avslutning (och bara och uteslutande till kyrkan, aldrig till moskén, synagogan, templet etc) är inte studiebesök, det är indoktrinering.
Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?