• spigg

Bugaboo Donkey

Lillium skrev 2012-07-13 12:17:09 följande:
    spigg skrev 2012-07-12 10:53:32 följande:Jag kan mäta hur lång den är! Det är teleskophandtag, men det går inte att fäll upp över vagnen som på t.ex. Cameleon som har vändbart handtag. Och ja, den är exakt 60 cm bred i mono. Jag backar alltid upp vagnen men det har funkat både i duo och mono.Ja, mät jättegärna om du har möjlighet! Tack!
    Hej! Jag mätte igår, med tumstock så det kan ev diffa på någon cm. Endast chassit fick jag till prick 80 cm långt när handtaget var indraget på lägsta. Men med sittdelen i liggläge, så som man har ramen när man har liggdelen monterad, så blir vagnen cirka 90 cm lång.

Jag skulle nog rekommendera dig att försöka hitta någon i din omgivning som har en Donkey och be dom testa vagnen i din hiss. Mått är en sak men hur det funkar i verkligheten är en annan! 
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Malinooo skrev 2012-07-18 20:31:17 följande:
    Denimbee: då förstår jag. Vad jag förstått är de väldigt enkla att bära i bumperbaren som går mitt över. Och de är ju bara 30cm breda så det kanske blir lite tajt att ha mjuklift i.
    Phil&Teds lilla mjuklift passar annars jättebra i Donkeyns liggdel, finns bild på det i vår bildtråd.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Lotus09 skrev 2012-07-22 08:31:21 följande:
    Tack för era svar! Tycker också att servicen på pramworld verkar toppen, fick svar på mitt mail inom ett par timmar och priset skulle bli 12227:- med aktuell valutakurs. Däremot blev jag lite orolig för det här med flamskyddsmedel och när vi googlade lite snabbt visar det sig att alla vagnar har någon form av flamskyddsmedel men det finns förbjudna och godkända så frågan är vilken sort och vilken mängd de är behandlade med? Hur har ni andra tänkt ang, detta? Sen tänkte jag också fråga vilken färg ni tycker är finast, jag har nämligen inte sett dem i verkligheten och när de nya färgerna släpps?

Denimbee: Ja vi har ju en vagn till vår tjej så ska man på längre turer får man ju ta en vagn var men ibland vill/behöver man ju kunna köra alla tre och då tänker jag som du att tvillingarna kanske kan ligga i samma korg till en början i alla fall.  
    Jag är inte orolig för flamskyddsmedlet som engelska vagnar har behandlats med, men har jag ett val väljer jag hellre en vagn utan det. Vad jag vet ska det inte släppas några nya färger till Donkeyn inom den närmaste framtiden, det är tyvärr bara till Cameleon3 som den nya färgen petrol kommer. Tyvärr säger jag eftersom att jag har sett den live och den är mycket snygg!
    denimbee skrev 2012-07-22 15:30:36 följande:
    Har inte funderat så mkt på det där med flammskydd om jag ska vara ärlig. Min son var ju liten när han föddes så om tvillingarna och föds tidigt så går de nog ett tag i samma korg. Jag går ju oftast ensam då sambon inte gillar att vara ute och promenera så det får lösa sig när det väl kommer. Ståbräda tror jag också blir svårt eftersom min son ju också kommer att vara kring 21-22 mån när tvillingarna kommer.
    Köp en EasyXrider-ståbräda då kanske? Då kan storasyskonet sitta, men kanske inte sova:
    www.fritidsportalen.se/product.asp&lang=se

• spigg
    Pluppe E skrev 2012-07-22 20:24:15 följande:
    Nu har vi hört av oss med en beställning på en vagn till pramworld

1x bugaboo donkey duo
    1x ståbräda adapter
    1x ståbräda

vi räknade lite löst genom forex hur mycket det skulle gå på utan frakten och hamnade på ca 12100 kronor. Vad har ni andra fått betala för frakten?
    Frakt för Donkey Duo från PW är på 60 pund.
    Lotus09 skrev 2012-07-22 20:27:24 följande:
    Förlåt för att jag bara kastar ut alla mina frågor, svara bara om ni har lust och ork.

Vilka tillbehör kan vara bra att ha? Passar endast bugaboos åkpåse eller kan man välja någon annan?   
    Finns en massa andra åkpåsar som sitter bra, men Bugaboos senaste modell är den som sitter bäst, iav av alla olika Bugga-åkpåsar som finns. Andra tillbehör jag gillar är Organizern, sittdynor, Snack Tray, mugghållaren!
  • spigg
    pingping skrev 2012-07-22 21:01:56 följande:
    Hej! Har nyss fått min Donkey DUO från PW, frakt 60 pund. Den kom inom två veckor fast att leveranstid var 28 dagar. Dock så valde jag svart så det var ingen specialare.

Dock har jag en fråga: 
    Ska man kunna rucka på sitsarna så att de rör sig någon centimeter "fram och tillbaka" eller ska det vara helt stumt? Dvs när jag har satt fast dem och rycker i dem så är de lite rörliga, inte alls så att de lossnar, utan mer att de går att röra lite. Hoppas ni förstår vad jag menar. 

Är det något annat man bör kvalitetstesta när man är ute de första gångerna så att man vet vad man ska vara uppmärksam på? 
    Japp, de ska vara ruckbara! Så ingen fara alls! :)
  • spigg
    Catox9 skrev 2012-08-01 17:12:18 följande:
    Hej hallå alla glada! Tittar in i tråden igen för att ställa en fråga eller två :)

Ståbrädan!
    Den som säljs i butik nu ligger runt 900 pengar.. Med adapter blir det en dryg tusing..
    Kan man använda den äldre ståbrädan, någon som vet?
    Funtar på att köpa en beg men lite knixigt eftersom jag inte vet om dottern kommer vilja stå på ståbrädan.. Hur har ni gjort som använder den, vill era barn åka på den eller föredrar de vagnen..

Vart i Sthlm kan man köpa en ståbräda i butik och samtidigt prova?! Går det öht??
    Den gamla modellen av Bugaboos ståbräda kan du inte använda på Donkeyn. Men den nya modellen finns ute på Blocket ganska ofta för 5-600. Köper du en begagnad för det priset och det visar sig att ditt barn inte vill stå på den kan du säkert sälja den vidare för samma summa.
  • spigg
    sommar2010 skrev 2012-08-01 16:55:46 följande:
    Mailade med bugaboo av nyfikenhet och fick svaret att alla bugaboos vagnar är behandlade med flamskyddsmedel.
    Nej, det är helt fel. Bara de av Bugaboos vagnar som säljs i England är behandlade med flamskyddsmedel och jag vet detta eftersom att jag fick det svaret personligen när jag intervjuade Bugaboos marknadschef på plats på deras huvudkontor i Amsterdam.
  • spigg
    Sockerbullen skrev 2012-08-04 21:45:06 följande:
    menar du att man kan ändra monkeyn från att vara syskonvagn till singelvagn på samma sätt som man kan med donkeyn? kan inte hitta nån info om det nånstans!
    Nej det kan man inte. Det man kan göra är att ha samma sittdelar och liggdelar på både dubbelchassit och enkelchassit. Men för att kunna växeln mellan singel- och syskonvagn måste man köpa bägge chassin!
    sommar2010 skrev 2012-08-04 21:10:28 följande:
    Thomas Downes
    service coordinator
    bugaboo international bv

Men struntsamma, jag var mest nyfiken inte särskilt orolig ;0)
    Jag är inte orolig heller, men gillar inte felaktigt information för det finns ju många som inte vill ha sina barn i vagnar med flamskyddsmedel. Men detta gäller endast engelska vagnar eftersom att det är lag där.

• spigg
    Hejåhå skrev 2012-08-05 12:32:02 följande:
    Finns det en Monkey också eller menar ni Donkey? Googlade, men får bara gamla sidor.
    Monkey är Emmaljungas nya syskonvagn, som inte finns än men som kommer i höst/vinter.
    Mini Léonie skrev 2012-08-05 13:01:02 följande:
    Hjälp!!

Jag vill ha en Donkey men inte med liggdel.. Måste man köpa hela?? 
     Ja. Liggdel ingår alltid. Du kan förstås köpa en Donkey löst i delar men jag vet inte om det blir billigare alls på det viset. Liggdelen tar dessutom väldigt liten plats, den är helt platt, och höjer absolut andrahandsvärdet om du någon gång ska sälja vagnen vidare.
  • spigg
    Mini Léonie skrev 2012-08-05 13:29:47 följande:
    Klokt.. det där tänkte jag inte ens på. Den blir ju dessutom helt oanvänd då.. Någon som vet när man kan sätta Liten ( inte född ännu) i sittdelen?
    Vi har köpt en UJ som liggvagn då jag inte vill ha Donkeyn som liggvagn... Så frågan är när man ska köpa Donkeyn? 
    Det är nog ganska vanligt att byta till sittdel vid 4-5 månader ungefär, men det beror väldigt mycket på hur barnet är. Min yngsta började med sittdel vid 3,5 månad. Dock i Brio Go för Donkeyn fanns inte förrän hon var ett halvår. Köp vagnen när det passar din ekonomi, men om bebisen inte är född än och du inte vill använda Donkey med liggdel så kan du ju absolut vänta ett tag till.
  • spigg
    Mini Léonie skrev 2012-08-05 13:52:30 följande:
    Gissar att tiden i  liggdelen för UJ kommer va ganska så kortvarig med vinterbebis...
    Och man vill inte stå där och behöva vänta. Ska fundera lite till.. Förresten.. Vet du om det kommer ändringar till 2013? 
    Bugaboo har inte årsmodeller men ibland, kan vara många år däremellan, så gör de uppdateringar. Cameleon fick ett uppdaterat chassi 2008 och sen igen nu 1 september 2012, bara som exempel. Donkey kommer inte få någon större förändring framöver men nu efter sommaren så har Bugaboo gjort en mindre förändring på chassit som du kan läsa mer om här: blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2012/07/uppdateringar-fran-bugaboo/
  • spigg
    Mini Léonie skrev 2012-08-05 13:57:47 följande:
    Vilken stjärna du är

EN sista sak.. Vågar man sig på nätshopar? Från utlandet? 
    Jadå! Läs här i tråden så ser du vilka andra har köpt ifrån, dem kan du lita på!
  • spigg
    Sockerbullen skrev 2012-08-06 20:12:27 följande:
    tjejer: jag känner mig lite förvirrad, vad är skillnaden på en bugaboo donkey mono och en bas? får man med saker i mono som man inte får med i bas? basen är ju billigare men det är samma saker med på bilderna :-/
    Hm. Vad kollar du på för sida?

Du kan köpa Donkeyn i tre olika utföranden:
    Mono - är för ett barn. Det finns en ram och så kan du ha antingen sittdel eller liggdel på den. Chassi, hjul, varukorg osv, allt sånt ingår förstås.
    Duo - för två barn! Det ingår två ramar, två sittdelsklädslar och en liggdelsklädsel. För syskon.
    Twin - precis som en duo men två liggdelsklädslar så man kan ha två bebisar samtidigt.

Vad en bas är vet jag inte riktigt...? 
  • spigg
    Ellan 73 skrev 2012-08-08 20:48:08 följande:
    En fråga kan man handla på avbetalning i både Sverige och utomlands? Hur mycket får man betala i månaden? Måste man betala en större summa vid köpet? Har inte så mycket pengar nu, utan vill dela upp det..
    Tyvärr, du kan inte handla på avbetalning från utlandet. Hur det är i Sverige tror jag beror på vilken webshop du handlar från?
  • spigg
    Mini Léonie skrev 2012-08-10 18:11:54 följande:
    Detta är en donkey tråd men har ni koll på cam med?
    Det finns en Bugaboo-tråd också! Där snackas det om Cameleon. Men om du hänger på Facebook tycker jag att du ska gå med i gruppen jag länkar till här nedan:
  • spigg
    LL2011 skrev 2012-08-11 20:47:00 följande:
    Hej! Nu har jag läst igenom ALLA sidor, och dessutom joinat gruppen på FB... Så nu har jag undervisning i Donkeykunskap för mannen här hemma Lillasyster kommer i oktober, när storebror är 17 månader, och vi är helt överens om att vi ska ha en Donkey till dem. Ska ta en sväng till butiken i Orminge imorgon och provköra och klämma lite...

Men det finns två begagnade i Stockholmsområdet för hyfsade pengar på Blocket just nu, så vi funderar lite på hur vi ska göra. Alternativen för oss är antingen ny från svensk fysisk butik eller begagnad. Tar vi en begagnad känns det som att vi kan lägga lite mer pengar på tillbehör som dynor, åkpåsar, organizer, skojiga suffletter, bumperskydd, chassiskydd och sånt... Hur viktigt är det egentligen att man har garantin från Bugaboo?
    Hittills ganska viktigt... Det har varit en del barnsjukdomar med vagnen, som Bugaboo varit snabba med att reklamera och nu ska det ju komma ett nytt chassi där dessa småproblem förhoppningsvis är eliminerad. Köpa begagnat - absolut, men då ska priset motivera det! Dvs skiljer det bara någon tusenlapp så tycker jag lätt att garantin är värd de pengarna.
  • spigg
    bily skrev 2012-08-16 22:12:14 följande:
    Experter!!!
    Monterade vagnen igår och allt gick strålande tills jag satte på sittdynan. Vad muppig den är, eller är det jag som är muppen?
    Tycker den sitter så sträckt och spännt. Tar lixom upp plats för sitsen. :/
    Här har jag bilder på hur sittdynan sitter och monteras, så kan du jämföra:
    blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2012/06/bugaboos-sittdynor-i-bugaboo-donkey/ 
  • spigg
    HollyGolightly skrev 2012-08-27 14:46:02 följande:
    Jag puffar lite för mina frågor, om det är okej? Jag antar att vecka 39 stämmer ang chassit, men blir superglad om jag kan få svar på de övriga två frågorna om det är någon som vet? Stort tack på förhand!
    Ingen förlossningsgaranti från utlandet. Måtten för chassit ihopfällt är alltid desamma utom bredden, som är 60 cm i mono och 74 cm i duo/twin.

Bara chassit ihopfällt utan hjul (i mono) är 70 x 60 x 45 cm stort. Med hjul blir det nog ca 8 cm bredare.
  • spigg
    EeMe skrev 2012-09-17 17:25:04 följande:
    Hej! Älskar min bugaboo bee som jag har som extravagni stan, vi bor nämligen på landet. Nu är det syskon på g och jag tänker mig självklart en donkey. Nu till det stora abret. Funkar den öht på landet, ni vet grusväg och hela kittet... Illa skottat om vintern osv... Är det bara att glömma eller går det?
    Donkeyn är ju en riktig terrängvagn, funkar hur bra som helst i både grus, snö, skog och på kullersten!
  • spigg
    LL2011 skrev 2012-09-27 16:41:14 följande:
    Hannali: googla på Lillstrutsen på blogspot! Eller om du har Facebook: ansök att få gå med i gruppen som heter Barnvagnar! (Länk finns längst ner i alla Spiggs kommentarer här i tråden)
    Stämmer fint, så jag kan passa på att kommentera igen! Finns massa info om att pimpa vagnen i gruppen, bara att bli medlem. Alla släpps in och vi som sköter gruppen gör det så fort vi kan. :) Ses där hoppas jag!
Svar på tråden Bugaboo Donkey