• spigg

Bugaboo Donkey

Laura79 skrev 2012-06-06 22:58:19 följande:
    Hej! Sökte i tråden och hittade en del inlägg som tyder på att det är fler än jag som tycker att selen är på tok för trång. Har testat det på min tvååring men det går inte alls och igår testade jag på min 5-månaders men den var på tok för tajt även för henne. Tycker det är väldigt konstigt att selen är för tajt för en 5-månaders. Jag menar när barnet är så litet som 5 månader funkar ju fortfarande liggdelen (dock inte för min vagnsvägrande plutt, hoppades på sittdelen men vågar inte utan selen). Ska det verkligen vara så? Gör jag nåt fel?
    Det låter faktiskt konstigt. Jag tyckte selen var tight på min 3-åring när han hade underställ och tjock vinteroverall, men nu när han har som mest en fleecejacka så är selen lös på honom. Har du verkligen dragit ut selen till det längsta?
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Laura79 skrev 2012-06-07 10:06:38 följande:
    När jag tittar nu snabbt på den ser selen "maxad" ut dvs remmarna är maximalt utdragna, kanske är det nåt tillverkningsfel?!
    Fota och lägg in en bild här!
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Laura79 skrev 2012-06-07 13:13:11 följande:
    Hej igen! Nu har jag fått reda på vad det är för "fel" på min sele. Den är rätt monterad med eftersom den är köpt i England är selen tajtare. Vi var inne på babyproffsen och jämförde vår selen med den som fanns på deras Donkey och vår är ca 10 cm kortare. Expediten sa då att alla länder har olika standarder och att den svenska selen är lite längre än tex den engelska och amerikanska. Typiskt!
    Det stämmer att det finns små skillnader på Bugaboos vagnar beroende på vilket land de säljs till. Det här om selen har jag dock inte hört förut. Även min Donkey är från England och min 3-åring kunde spännas fast med selen i vintras, i förd full vintermundering, men då var det verkligen tight. Jag tror det är något fel på din sele.
  • spigg
    Kinne79 skrev 2012-06-13 15:20:27 följande:
    Får duon plats i en rulltrappa?
    Japp, i de normalbreda är det inga problem. Har inte vågat testa i en smal rulltrappa, som t.ex. den i Skanstulls t-bana.
  • spigg
    orkidee skrev 2012-06-18 21:14:08 följande:
    Om man köper en bugaboo donkey single, går det att dra ut den också så att en liggdel får plats? Tänkte om vi skulle få ett till barn snart så lillan fortfarande behöver vagn så kan man ju bara köpa till en liggdel.. ellert hur funkar det?
    Ja absolut. Enda skillnaden mellan mono/singel och duo/syskon är att mono kommer med endast en sittdel/liggdel. Och duo kommer med två, så att två barn kan åka samtidigt!
  • spigg
    orkidee skrev 2012-06-18 21:31:05 följande:
    Tack så mycket för snabba svaret! =) chassit är alltså exakt samma? så jag kananvända liggdelen och sittdelen samtidigt på vagnen då jag köper den?(nu har jag bara ett barn än så länge), men rent praktiskt skulle det gå bra alltså?  och duon kommer med två sittdelar och två liggdelar?
    Oavsett vilket utförande av vagn (mono, duo eller twin) så får du ALLTiD med:

ett chassi som går att ha i monoläge eller dra ut till duoläge
    fyra hjul
    varukorg
    sidokorg

I mono får du även EN sittdelsram, och ett sittdelstyg samt ett liggdelstyg. Samt en sufflett (med bågar och fästen, en bygel, en pump, ett regnskydd.)

I duo får du TVÅ sittdelsramar, två sittdelstyg, ett liggdelstyg samt två sufflettet, två byglar, en pump, två regnskydd.

I twin får du EXAKT samma som duo PLUS ett till liggdelstyg!

Köper du en mono kan du inte använda liggdel och sittdel samtidigt, för det krävs en duo! 
  • spigg
    Kinne79 skrev 2012-06-18 22:24:25 följande:
    Hur menar du, får man bara tyg till liggdelarna, vad ligger bebisarna i då?
    Nu har du redan fått svar men precis, du har en ram och har du bebis har du liggdelstyget fäst på ramen och har du ett större barn så fäster du sittdelstyget där istället.
    iio skrev 2012-06-18 22:11:08 följande:
    Hej hej, hoppas på snabbt svar.
    Jag har en dotter som är 3 år väger 17kg och syskon väntas komma i december. Jag antar att min dotter kanske kommer öka nått kilo inom ett år.

Kan jag köpa en Donkey eller kommer den inte orka min dotter? Vill ju kunna köra med vagnen  i alla fall minst två år med båda barnen i. Läste att sätet tog till 17 kg. Så, går det eller inte?
    Jag skulle inte köpa Donkeyn om din dotter redan nu väger maxvikt. Dels för att vagnen inte är gjord för mer än 17 kg, men okej om det bara var då och då eller under en kort period. Men inte i två år. Och dels för att det nog kan bli trångt för din dotter.

• spigg
    Kinne79 skrev 2012-06-19 14:33:55 följande:
    Ok, men hur blir den platt i botten då? För visst kommer det med en madrass till liggdelen?
    Det heter bara liggdelstyg, men tar man av det från ramen så blir det ju väldigt kompakt. Bildgoogla så ser du hur liggdelen till Donkey ser ut! Ja, madrass ingår!
  • spigg
    79Malla skrev 2012-06-23 14:09:24 följande:
    SNÄLLA, JAG BEHÖVER HJÄLP!!! Hur sjutton sätter jag dit sittdynan på sittdelen? Jag tycker passformen är lite sådär, men jag kanske inte gör rätt?! Det är den nya sittdynan som ska passa Donkey'n, så den ska ju passa!
    Jag har precis gjort ett inlägg om det, kolla här: blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2012/06/bugaboos-sittdynor-i-bugaboo-donkey/
    Proppen1982 skrev 2012-06-23 16:14:52 följande:
    Hejsan=)

Jag har en fråga angående sitt dyna. Vi var och beställde en Donkey för några dagar sedan och ska ha den när lillasyster kommer.
    Sonen är 1,5 år och tänkte att han skulle få en sittdyna så de blir lite mysigare. Bugaboos egna tycker jag är tråkiga.
    Hittade Manda06 och Mamma på vift, är det någon som beställt från dom och hur är i så fall passformen till donkeyn?
    Eller har någon nått annat tips på sittdyna som passar bra i donkeyn? 
     Mamma på Vift gör jättefina saker, det är väl bara att du mailar till henne och hör efter om hennes dynor passar i Donkeyns sittdel.
  • spigg
    Lillium skrev 2012-07-12 09:20:41 följande:
    Hoppas att ni kan hjälpa mig! Jag har en son på drygt nio mån och vi har en teutonia cosmo nu. Jag är tyvärr sjukt missnöjd med hur han sitter i den, han bara hasar ner hela tiden. Vi planerar att sätta igång syskonverkstaden snart så förhoppningsvis kanske han får ett syskon snart. Har funderat på donkeyn och hade ju tänkt att han skulle ha cosmon tills dess men det funkar inte när den är så dålig. Undrar dels om ni tycker att den funkar bra som singelvagn? Vi har en liten hiss, den är ca 80x80 och jag kan inte hitta info någonstans om hur "lång" vagnen är? Kan man dra in handtag eller liknande så att den blir kortare? Har förstått det som att den är runt 60 cm bred som mono? Kommer att få ha den i vagnrummet när det blir syskon men skulle gärna ha den i lägenheten nu. Känns så tråkigt att behöva köpa en ny vagn nu och sen en donkey också. Ursäkta att det inte är någon styckesindelning, skriver från iPad :). Hoppas på svar, tack!
    Jag kan mäta hur lång den är! Det är teleskophandtag, men det går inte att fäll upp över vagnen som på t.ex. Cameleon som har vändbart handtag. Och ja, den är exakt 60 cm bred i mono.
    Malinooo skrev 2012-07-12 09:45:26 följande:
    Är det någon som vet hur vagnen funkar i vagnramperr? Mono och duo. Måste man backa upp?
    Jag backar alltid upp vagnen men det har funkat både i duo och mono.
Svar på tråden Bugaboo Donkey