• spigg

Bugaboo Donkey

Vickan I skrev 2012-03-08 16:22:02 följande:
    Ni som har koll Kan detta verkligen stämma?

www.blocket.se/stockholm/NYA_Bugaboo_Donkey_B...
    Vi håller på och diskuterar det där i Barnvagnsgruppen just nu och av vad som kommit fram hittills skulle jag starkt avråda från att köpa från dem.

Och så en helt annan sak, nyheter från Bugaboo är på gång:
    blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2012/03/bugaboo-says-boo/
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg

Det jag kan säga med säkerhet är att personen ifråga INTE är en auktoriserad återförsäljare av Bugaboo och att garantin därför inte kommer att gälla om man köper av dem. Bugaboos garanti är giltig för förste ägaren endast, och iom att det där företaget inte är auktoriserat så kommer DE att anses som förste ägare iom att det är de som köpt vagnen från Bugaboo. Den som i sin tur köper vagnen av dem kommer anses som andra ägare och därmed ej ha rätten till garanti.

Personen svarar extremt otrevligt på mail, det kan ni se själva inne i barnvagnsgruppen. Som jag förstått det så står organisationsnumret på en typ restaurang.

Med allt jag vet så skulle jag _aldrig_ köpa en vagn därifrån, främst för att jag inte får någon garanti men nästan lika mycket för att jag aldrig skulle vilja ge pengar till någon som behandlar potentiella kunder illa. Jag avråder er verkligen från att köpa från dem. Vill man ha en billigare Donkey, direktimportera den själv från England eller Holland och få alla garantier med full giltighet. 

Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg

Ang företag som nämns ovan har Bugaboo nu svarat och de avråder från att köpa från dem och bekräftar att garantin inte gäller om man köper av en icke-auktoriserad återförsäljare.

• spigg
    Jose skrev 2012-03-10 13:29:10 följande:
    Undrar lite över vilka åkpåsar som passar till en Bugaboo Donkey? Vi vill gärna ha fårskinn också, vet ni något som passar??
    Fårskinn OCH åkpåse kommer bli väldigt tight! Annars tror jag att alla fårskinn med hål för 5-punktssele ska funka. Och åkpåsar, allra bäst sitter förstås Bugaboos egen, den nyaste modellen. Men jag har även testa 7 AM Le sac igloo, Eskimo Star och Brios-åkpåse, alla har funkat.
  • spigg
    jean1 skrev 2012-03-11 10:46:07 följande:
    Vi fick hem vår Donkey för ca en månad sedan och den har bara stått ihopmonterad i vardagsrummet i väntan på lillebror. Igår tog vi dock den när dottern skulle sova middag ute på balkongen då singelvagnen vi använder till henne än så länge var för smutsig för att dra igenom huset . Hur som helst, vi upptäckte då att när hon la sig i sin sittdel så dippade den bakåt. Vet ju att sitt/liggdelarna ska vara och är lite ruckbara då vi även haft en Cameleon, men de ska väl ändå inte dippa bakåt så att den inte är helt vågrät? Testade även med liggdelen på den vänstra sidan (i monoläget alltså) och även den dippar bakåt. Vi la ett vattenpass på madrassen och mkt riktigt så är den inte alls rak, ens när den är helt tom . Mäter man från botten och ner till golvet så "hänger" den ca 1½-2 cm mer baktill än framtill. Känns ju inge roligt... När vi har båda delar på så syns det även tydligt på sufletterna att de inte är helt parallella med varandra, och då sitter de exakt likadant på båda ramar, ingen är alltså monterad längre fram eller bak på ramen. Delarna dippar bara på den vänstra sidan, inte på den högra, så då känns det ju som att det beror på chassit.

Vi upptäckte även igår när den var i monoläget och dottern skulle sova, att handtaget lutade åt höger, som att chassit "hängde" om ni förstår vad jag menar. 

Har försökt fota de saker jag beskriver och tänkte maila pramworld där vi beställt vagnen men är ändå nyfiken om någon här har märkt samma saker?? Visst borde en sån här sak gå på garantin, att man tex får byta ut chassit. Blir lite less på mig själv att jag inte märkt dessa saker tidigare då vi provkört den inomhus flera gånger och man ser den ju varje dag eftersom dens tår i vardagsrummet. Nu är det drygt tre v till bf så det känns ju lite otajmat att börja krångla med detta nu....     
    Klart det kan vara något fel på chassit, men har ni pumpat däcken och sett till att det är samma tryck (30 psi) i alla däcken?

Om ni har det så ska ni ju kontakta PW, absolut. Men just det där att ligg och sittdelarna dippar lite i huvudändan verkar det vara på alla vagnar, har dock sett en bild på en sittdelsram som dippade alldeles för mycket, men det syntes tydligt.
  • spigg
    Stefanie skrev 2012-03-12 21:46:23 följande:
    Min vagn ser också ut så där när jag fäller sittdelen helt. Men det verkar inte störa sonen och jag har tänkt att det nog ska vara så...

Ni andra i tråden, är era helt plana i fullt liggläge?
    Nej, lite lutning. Sen kan det ju ev bero på hur noga man var när man fäste ligg- eller sittdelen på ramen, det kan ju gå att justera lite med hjälp av kardborrbanden och remmen under sittdelen. Med min liggdel vet jag inte, den är oanvänd.
  • spigg
    Plly skrev 2012-03-17 14:24:57 följande:
    Är det bara jag som tycker att kvalitén på suflett känns lite dålig? På cameleonsufletter så ser man inte overlocksömmar och sånt som syns på donkeyn...skulle gärna sett en suflett till donkeyn i fleece, tycker de är mysiga!
    Jag tycker kvaliteten är bra faktiskt, men jag har iofs inte använt originalsuffletterna så mycket eftersom att jag har sytt egna. Du kan ju sy eller låta sy upp suffletter i fleece?
    Annemona skrev 2012-03-17 20:32:00 följande:
    Vi funderar på en Donkey. Har dock två funderingar. Går bas- och toptyget att ta av och tvätta som på Cameleon? Kan man köpa en lös extra basklädsel?
    Ja allt går att ta av och tvätta. Och ja, det tror jag nog att du kan men jag har ingen aning om hur mycket det kostar. Bugaboo brukar ju dock ha det mesta till salu som reservdelar.
  • spigg
    jean1 skrev 2012-03-18 19:34:58 följande:

Är det fler än vi som har "problem" med att det svarta runda plastlocket som sitter på sidan av chassit, i själva axeln, lossnar?

Bara på ena sidan dock och den är lätt att trycka dit igen men även om vagnen bara stå,r så vips ligger den på golvet då och då. Vill ju inte tappa den ute sedan när vi börjat använda vagnen :/.   

Är supernöjd med vagnen men det har liksom dykt upp små detaljer jag irriterar mig på.... .  

Nej det har jag aldrig ens hört talas om. Kontakta er återförsäljare angående det, tycker jag!
  • spigg
    Mrs TH skrev 2012-03-19 21:30:21 följande:
    Funderar på vilken färg vi ska ha på topset/ suffla. Har en dotter och väntar en till dotter. Så vi har varit inne på det cerisa, men min man vill ha ngt mer neutralt. Hur är sand i färgen? Jag har köp tyg till sufflor+dynor i turkos/lila mönster, så ett neutralt är kanske bättre än ett roligt?
    Personligen förstår jag inte alls det där med att kön och färg kan hänga ihop, jag tänker inte så. Men om du ska ha dynor i ett lila/turkost mönster vore det väl snyggt med suffletter i offwhite? Sand är okej, inte min favvofärg. Svart är ju också ganska stilrent.
  • spigg
    Mrs TH skrev 2012-03-20 11:28:36 följande:
    Spigg: jag menade inte neutralt för att kön och färg skulle höra ihop utan neutralt för att det är lättare att matcha med andra färger. Dessutom verkar det lättare att sälja vagnar m neutrala färger. Anledningen till att vi var inne på cerise var för att vår dotter gillar starka färger och cerise och svart är en snygg kombi:) den blå och gröna är oxå fina, nen jag har aldrig sett dem irl, cerise och offwhite har jag sett samt rld( men jag gillar inte rött). Äsch vi får klura vidare ett tag till:)
    Ja det där med färgval är verkligen en smaksak, men man ska inte välja efter vad som är lättsålt senare, ta det ni tycker är snyggast. Helt enkelt. :)
    gt98mbj skrev 2012-03-21 12:59:43 följande:
    Spanat in Donkey, hur har den fungerat i snömodden? Finns det större vinterhjul till den som till cameleon? Rekommenderar ni den vagnen?
     Inga vinterhjul, stora lufthjul så som de Donkeyn har är vad som är bäst i snö. Tycker den funkar jättebra i snö! Och ja jag rekommenderar den, du kan läsa mer om vad jag tycker om den här: blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2011/11/bugaboo-donkey/
    gt98mbj skrev 2012-03-21 19:35:36 följande:
    Hur är dämpningen i vagnen finns det någon fjädring över huvudtaget
    Är den tung?
    Ja det finns fjädring och nej den är inte tung. Men det beror väl lite på vad du menar med tung? Vagnen med två säten väger 15 kg. T.ex. Emmaljunga Twin Nitro väger 18 kg.

Svar på tråden Bugaboo Donkey