• spigg

Bugaboo Donkey

EEE skrev 2011-12-02 23:43:21 följande:
    Har du fått reda på om det är billigare att bygga sin egen Donkey? Funderar själv på att skaffa en med enbart två sittdelar om det är möjligt. Tycker ju att det borde kosta mindre.
    Liggdelen är ju bara ett "tygstycke" typ, så jag är rätt övertygad om att vagnen inte blir billigare av att avstå liggdelen.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Cassie2007 skrev 2011-12-03 16:52:21 följande:
    Nej vi är sååå nöjda och som Pretty Polly skriver med chassin så vad jag har förstått det så har det berott lite på hur man satt klädslen.. min har inga märken eller vobblande däck. ghar sprungit med den så absolut inte.. Och det har nog bara vart en med det problemet.
    Vi ska sälja den för vi ska köpa hus nu och behöver en extra slant fort.. kommer köpa en ny till sen för, för mig så är den överlägsen både som dubbel och singel vagn..

om någon är intresserad så finn vagnen i Borås, Ska till Stockholm nästa vecka till älvsjö och kan ta med den då, kan ju givetvis också skicka
    Du får absolut inte sälja eller köpa saker här inne för då kan tråden bli låst. Alla annonser och allt köp- & säljande är helt förbjudet.
    EEE skrev 2011-12-03 16:20:18 följande:
    Jaså? Gah! Riktigt irriterande att jag aldrig tycks få chansen att komma in till storstan för att testa och se vagnen live. Men är det så att sittdel/liggdel är av samma stomme och så gör man bara om den efter behov eller? Jag trodde sitt- och liggdel var helt separata delar.
    Nej, du fäster antingen ett sittdelstyg eller ett liggdelstyg på en ram, men det är samma ram som du fäster dem på. Så liggdelen tar ingen plats att förvara och den sparar dig troligtvis ingenting eftersom att det är billigast att köpa delar i de färdiga kit de kommer i.
    Plly skrev 2011-12-03 16:45:18 följande:
    Hej! Jag vill ha en åsna men nu har jag på sistone sett en del som säljer sina reklamerade chassin för en billig peng (på blocket och tradera) verkar som att en del sittdelar nöter på chassit och att hjul vobblar om man går fort. Barnsjukdomar tro?
    Nötandet jobbar Bugaboo med men så länge vill de att man drar åt sittdelstyget så hårt som möjligt och gärna täcker niten på sittdelsramen med något (typ tjock tejp). Vobblande hjul har så vitt jag vet bara en vagn haft problem med, och det är tyvärr min vagn och endast i mono.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    sthlm84 skrev 2011-12-04 15:44:09 följande:
    jag vill köpa en till sufflett i annan färg till min donkey mono..någon som vet om duo's passar till mono? jag har sett hemsidor som bara säljer sufflett till duovagnar men om de inte är någon skillnad kanske man kan köpa en sån istället för en helt topset. min bebis använder nämligen inte liggkorgen.
    Vet inte om jag förstår hur du menar nu? Duo och mono, bägge är ju en Donkey, duo är ju med två sittdelar och mono med bara en sittdel på. Självklart är det samma sufflett, men du kan inte sätta en Cameleon-sufflett på en Donkey, eller vice versa.

Om du menar att du inte vill köpa ett helt topset, dvs liggdelslock plus sufflett, så går det ju bara att bara köpa en sufflett också. Vilken färg är det du vill ha?
  • spigg
    EEE skrev 2011-12-04 16:26:01 följande:
    Nä, tror inte heller att man tjänar in något när det är samma ram som används. Lika bra att köpa den i duo och får jag användning för liggdelen är det bra om inte så ökar nog ändå liggdels-tyget värdet på vagnen när den väl ska säljas! 

Tack återigen för snabb och bra respons!  
    Det var så lite så! :) Och ja, jag tror också att det höjer värdet när/om man ska sälja vagnen.
    Isabellee skrev 2011-12-04 21:06:12 följande:
    Hej! Tänkte ställa en fråga. En vän till mig tänkte köpa en Donkey som endast har en sittdel. Sidokorgen var ej med. Vet ni om man kan köpa endast sidokorg till vagnen? NI som har den, är ni nöjda med den som enkelvagn? :)
    Ja den är toppen som mono, kör den så varje dag, med ståbräda för storebror! Och så har jag den som duo vid längre utflykter och på helgerna. Du kan köpa en sidokorg antingen från W H Watts i England, eller så kan du maila Kidzshop så kan de säkert beställa hem en åt dig som en reservdel.
    Tant Mutti skrev 2011-12-04 21:06:53 följande:
    Nån som vet vad det där liggdelslocket heter på engelska? Jag vet ju inte ens vad det heter på svenska, haha.

Vilka uppgifter behöver man vid beställning från England? Färg på sufflett (top set?), färg på basen, samt duo eller mono? Något annat man ska tänka på?
    Det heter bassinet apron på engelska.

Du ska välja om du vill ha en mono eller duo, basfärg (svart eller sand), färg på topset för kit 1 som är ligg+sittdel och sen färg på suffletten för extensionkit, dvs den andra sittdelen.
  • spigg
    Cassie2007 skrev 2011-12-04 21:44:51 följande:
    Hade jag vetat så hade jag ju naturligtvis inte gjort det
    Nä, det vet jag ju. :) Men som TS måste jag säga ifrån, för sakens skull. No hard feelings! :)
  • spigg
    sweetpea skrev 2011-12-05 08:24:07 följande:

Kan ni hjälpa mig?

Vi står i valet och kvalet mellan en Cameleon och en Donkey. Får första barnet i februari och kommer förstås att använda Donkey som mono i början. Priskillnaden är ju försumbar, särskilt om man lägger till kostnaden för vinterdäck för camen. Tycker att de större hjulen är en klar fördel med Donkeyn, samt förstås att den funkar även om vi får ett andra barn någon gång.

Till nackdelarna lägger jag dels ev. barnsjukdomar med Donkeyn, dels att man kanske får kompromissa en del med enkelvagnsfödelarna på bekostnad av dubbelvagnsfunktionen, som vi ju ännu inte kommer att nyttja på ett tag (om någonsin, vem vet?).

Vad är smartast tro?  

Jag har haft två Cameleons och har en Donkey och tycker det är väldigt olika vagnar. Väljer med lätthet Donkeyn före Camen vilken dag som helst. Vill man ha en vagn som klarar terräng och snö, OCH är smidig, så väljer man Donkeyn. Visst kan den ha ev barnsjukdomar, men det finns ju garantier just av den anledningen. Vilka enkelvagnsfördelar är det du menar? Just nu kör jag Donkeyn mer i mono än i duo och den konkurrerar duktig även med de singelvagnar jag haft. Och jag är inne på min tionde barnvagn. :)
  • spigg
    Isabellee skrev 2011-12-05 09:36:30 följande:
    Tack för svar. Är det vät att köpa vagnen med endast en sittdel ink regnskydd för 7000?
    En Donkey med endast sittdel och regnskydd? Var hittar du den i det utförandet?
  • spigg
    sthlm84 skrev 2011-12-05 09:51:10 följande:
    tack, det är bara sufflett jag ville ha, nu har vi röd men jag vill ha blå men såg att den inte finns på lager :(
    får beställa offwhite istället då eller en svart
    Men varifrån ska du beställa? Någonstans finns det definitivt en blå i lager!
    Har du kollat kidzshop: kidzshop.jetshop.se/suflett-till-bugaboo-donkey-p-4226-c-977.aspx
    Står att det ska finnas i lager. Annars har Barnbutiken det säkert, ring och hör med dem: www.barnbutiken.net/start-c-417-1.aspx
  • spigg
    Isabellee skrev 2011-12-05 09:52:27 följande:
    Förlåt var lite otydlig. Liggdelen och sidokorgen hade hon tydligen redan sålt. Så nu var det ju chassit, sittdel och regnskydd som skulle ingå i priset för 7000. Är en nära vän till mig som funderar på att köpa av en bekant till henne..
    Men varför har hon sålt liggdel och sidokorg? Tycker 7000 låter mkt för en halv vagn. Iofs, det går ju att beställa till sidokorg, beroende på hur mkt det kostar kanske det är värt det ändå.
  • spigg
    Isabellee skrev 2011-12-05 10:01:39 följande:
    Ingen aning. tyckte det lät konstigt. Ja hon hade tänkt köpa sidokorgen till, om det nu går.
    Jo det går att beställa som reservdel. Jag skulle nog kolla upp omständigheterna lite mer men om det finns en bra förklaring och jag vet att jag kan få tag i en sidokorg till vettigt pris så ja, varför inte?
Svar på tråden Bugaboo Donkey