• spigg

Bugaboo Donkey

Tant Mutti skrev 2011-10-24 21:54:35 följande:
    Ja, visst är det tråkigt när man säger att ena eller andra könet inte kan ha en viss färg! Jag tror att jag skrev lite otydligt, för jag menade inte att min man var emot rosa till en kille. Han ser över huvud taget inga problem med det. Det var jag som undrade om röd var mer neutralt än den rosa och då sa han att "i så fall tycker jag att röd är tjejigare, faktiskt"

Det jag menar är att omgivningen kan ha åsikter om en rosa vagn till en kille – men det är ju egentligen bara att strunta i.  Även om jag inte har lust att försvara vårt val och genusdiskutera, då är det liksom lättare med en neutral färg.

Sen kommer vi ju båda köra vagnen och vi vil gärna komma överens om en färg som båda gillar. 
    Jag tolkade det faktiskt inte så, utan mer som att du ville ha rosa och din man någon annan färg och då tyckte jag att du kunde få välja. Och jag förstår hur du menar om att inte orka försvara sitt val, men jag tror faktiskt inte att du kommer få höra så mycket sånt.

Hoppas ni kan komma fram till en färg som passar er bägge.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    smoolan skrev 2011-10-25 11:26:33 följande:
    Funderar på att köpa en cameleon-åkpåse till donkeyn. Har förstått att de passar bra. Men de som är för donkeyn ska tydligen passa "perfekt" enl trådstarten. Vad skiljer åkpåsarna åt i passform?
    Som jag förstått det är de nya något smalare, iom att Donkeyn är något smalare. Om du har möjlighet kan du ju alltid prova själv i affär. Jo, en annan skillnad men det är ju inte en passformsfråga direkt, men de nya påsarna har som jag förstått det håll för den "flärp" du vinklar sitsen med.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Silvera skrev 2011-10-24 23:27:45 följande:
    En liten fråga...vår Donkey har börjat dra åt vänster något sjukt mycket, nästan så att det är svårt att styra den ibland. Min man har pumpat och kollat däckena, och de verkar vara ok. Har ni någon idé på vad det kan vara för fel? 
    Kör du den i mono eller duo när den drar till vänster? Är det överallt den drar eller i viss terräng?
  • spigg

Det är absolut okej, mer än okej, att diskutera färgval på suffletter i den här tråden. Men det är helt OT att diskutera färg kontra kön utan att ens involvera barnvagnar i ämnet. Vill man diskutera sådant startar man en egen tråd och så kan man länka till den här inne. Detta för att förenkla för alla som kommer in och vill läsa om Donkeyn men inte bryr sig om vad jag eller någon annan tycker i andra frågor.

• spigg
    Tant Mutti skrev 2011-10-25 21:00:42 följande:
    Hur funkar det om man köper en vagn i duo-läge, får man två eller tre suffletter? Alltså, får man två sittdels-suffletter och en liggdels-sufflett? Eller "gör man om" suffletten så att den passar både till liggdelen och sittdelen?
    Samma sufflett till liggdel som till liggdel, suffletter fästs separat vid chassit. Du får alltså två suffletter när du köper en duo, två när du köper en twin och en om du köper en mono.
  • spigg
    Pinkflower880 skrev 2011-10-25 21:10:28 följande:
    Alltså jag behöver en syskonvagn...

Är denna Donkey så bra som det sägs?

Vill ha vändbara och separata ligg och sittdelar, ingen mjuklift utan egen liggkorg. (mjukliftarna är så små)

Läste i FAQ måtten på liggdelen, tycker den verkar liten? Hur länge kan dom ligga?

Behöver snurrhjul fram vilket jag antar att det är... Hur funkar det i vinter?

Slutligen... Var hittar jag den och hur stort hål blir det i min plånbok???

Tacksam för svar!

Mvh
    Rebecka
    Om du söker bakåt i tråden så finns det väldigt mycket information om vagnen, som är svårt att sammanfatta i trådstarten. Det är svårt att skriva ett kort svar på dina frågor men här är ett försök:

- Ja, den är så bra.
    - Har aldrig använt liggkorgen till min vagn, men jag uppfattar den som normalstor.
    - Ja det är snurrhjul fram, och något så ovanligt som luftfyllda sådana. Den kommer troligen funka bra i vinter. T.ex. så är UJ Duo en bra vintervagn och den har också luftfyllda, snurrbara framhjul. Jag själv körde en sådan förra vintern och var nöjd. Men exakt hur Donkeyn kommer funka kan ingen veta, eftersom att den släpptes i våras.
    - I Sverige finns det i en massa butiker, både fysiska och web. T.ex: barnbutiken.se, bonti.se och många fler. I den här tråden har många köpt vagnen från England, och då främst från W H Watts. Vill du veta mer om det rekommenderar jag dig att söka på W H Watts i den här tråden så får du upp mycket matnyttigt. Vagnen i duo kostar 14800 kr i Sverige, cirka 2000 kronor billigare om du beställer från England.
  • spigg
    smoolan skrev 2011-10-25 21:35:58 följande:
    Tack för svar om åkpåsen. Hur många cm skiljer det på sittdelarna (cameleon vs donkey)?
    2 cm, Donkeyn är smalare.
  • spigg
    Silvera skrev 2011-10-25 22:52:49 följande:
    Jag kör enbart i mono, och på asfalt. Den drar hela tiden till vänster. 
    Okej. Ja min kan dra lite till vänster i mono, men det tror jag beror på att min dotter väger 10 kg och har jag ingeting i sidokorgen som väger upp henne så är ju vagnen tyngre åt vänster. Skulle du kunna testa med att lägga något lagom tungt i sidokorgen och se om den drar lika mycket då? Så får man ett hum om det är själva vagnen som drar eller om det är vikten som gör att den kör snett, om du förstår hur jag menar?
  • spigg
    knyttenasmamma skrev 2011-10-26 09:15:55 följande:
    Hej!
    Vi har en donkey twin edition som står i vardagsrummet, ännu oprövad. Vi är förstagångsföräldrar och väntar snart hem våra vackra tvillinggossar. Vi har ingen tidigare erfarenhet vad det gäller barn/barnaccessoarer. Vi funderar nu på inköp av åkpåsar, och undrade om vi  av er experter kunde få intelligent input i frågan.

* Vilken åkpåse använder ni i era donkeys?
    * Ni som inte har bugaboos egna åkpåsar vad använder ni, och hur funkar det?
    * Är det värt att satsa ca 1000 kronor på buggans egna jämte tex Bozz basic för ca 300kr? Någon som har specifika erfarenheter av just den åkpåsen?

Tack för svar! 
    Hej!
    Jag använder en Brio åkpåse i min Donkey, deras vanliga modell. Den funkar riktigt bra i sittdelen tycker jag, har precis laddat upp en nytagen bild på hur det ser ut i bildtråden. Vad jag vet så funkar även Elodies åkpåsar, och förstås Bugaboos egna. Det viktigaste är ju att kolla så att hålen för selen stämmer med var selen är lokaliserad i sittdelen. Själva passformen är mer en smakfråga, en del vill inte att det ska se för pösigt ut och andra bryr sig inte.

Jag tycker personligen inte att Bugaboos åkpåsar är så fantastiska att det för mig är värt att allt krångel med att sälja den jag har och köpa en ny. Hade jag inte haft en hade jag antagligen köpt en av deras senaste modell, den som är anpassad även för Donkeyn. MEN deras näst senaste modell funkar finfint i Åsnan och den är det relativt enkel att hitta begagnad, om man skulle vilja.
    emkalo skrev 2011-10-26 09:48:37 följande:
    Kom själv på en liknande fråga. Ni som har donkeyn, har ni köpt Bugaboos egna sittdynor? Känns lite dyrt, men dem rä ju ändå billigare i USA om jag ändå ska köpa vagnen därifrån. Försöker kolla på blocket efter begagnade.
    Shinypåsen kommer bli jättefin i Åsnan! Och nej, jag har inte köpt Bugaboos-sittdynor. Har varit sugen men nu har jag ju åkpåse i ena sittdelen, och i den andra har jag inget alls. Men jag har testat min Brio-dyna i åsnan och den passade jättebra, så högst troligen kommer jag nöja mig med att använda den.
Svar på tråden Bugaboo Donkey