• spigg

Bugaboo Donkey

Joddan skrev 2011-10-08 13:29:27 följande:
    Nån med ceriserosa donkey idag på Andys sickla?

Snart ser man dem överallt men fortfarande hajjsr jag till när jag ser en åsna
    Haha, samma här, jag måste alltid peka ut åsnan för mitt sällskap när jag ser en, men nu ser jag minst en varje gång jag är in till stan! Insåg dock att folk ju lär känna igen mig också, har ju visat bilder på min åsna med blommiga suffletter både här, på bloggen och på FB. Lite konstigt egentligen...
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Fujji skrev 2011-10-08 13:52:04 följande:
    Har lagt upp bild i bildtråden på chassiskydd och sitt/liggdels ramskydd...
    VÄLDIGT smart idé! Men ja, min vagn är redan repig så nu känns det inte lönt. Den är även väldigt repig på sidorna nedanför där handtaget slutar, men även på insidan av handtaget. Lite störigt, jag grät ju en skvätt när första repan kom men nu ids jag inte.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Labolinas skrev 2011-10-08 18:35:45 följande:
    Hej!

Var & kikade på en Bogaboo Donkey idag, men tyckte att det var klent att den bara tar 17 kg per säte. I ts står "- Vad är maxvikten? 17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer." Hur mycket är "lite mer" man räkna med? Tack för svar!!
    Det kan man inte säga säkert men alla vagnar är nog konstruerade för att orka lite mer. Men det finns ju alltid en risk i att ha för tunga barn i en vagn, har sett sulkys där chassit till slut vikt sig pga tyngden.
    lillalilly skrev 2011-10-08 18:44:06 följande:
    Fujji! Jag kollade bildtråden och suffletterna är superfina! Jag är lite sugen på nya, funderat på offwhite i original men är också sugen på prickiga :) hittar inte någonstans på bloggen var det kostar att köpa av dig. Och hur lång tid det kan tänkas ta? Mvh Ida
    Nu är jag trist trådstartare igen men det där får ni diskutera i bloggen, inget försäljningssnack är tillåtet i trådarna här på Familjeliv.
  • spigg
    Johanna200 skrev 2011-10-08 20:45:12 följande:
    Hej!
    Fick hem min Donkey idag. Har inte hunnit pröva den ute än men är hittills nöjd :). Dock måste jag säga att den känns väldigt mycket bredare än Cameleon i monoläget. Är det verkligen möjligt att man blir så "lurad" av att Camen har sin bredaste punkt över däcken.
    Någon annan som har/haft Cameleon som vet om dom verkligen är EXAKT lika breda?
    Någon har här skrivit att Donkeyn är drygt 1 cm bredare. Det är väl bara att mäta själv med måttstock egentligen.
  • spigg
    Mizz Turko skrev 2011-10-08 21:29:15 följande:
    Hej,
    har precis hittat hit till tråden - efter att ha blivit störtkär i Bugaboo Donkey.
    Men är den verkligen så bra??? Är det lätt att justera från singel till dubbelvagn?
    Positivt? Negativt?

En sak som jag dock "irriterar" mig på Donkey´n är den där lilla "lådan/varukorgen" som sitter bredvid, är det för mina ögon den ser bara konstig ut eller "glömmer" man bort den när man väl har v agnen? Kan man annars ta bort den?

Finns det någon utländsk hemsida man kan köpa från, de svenska företagen är ju hutlösa lite när det gäller Bugaboo tyvärr?
    Hej! Läs bakåt i tråden så kommer du hitta mångas åsikter om den och även tips på ställen utomlands att köpa den från. Många här inne har beställt den från WH Watts i England t.ex.

Varukorgen vid sidan om är toppen. Jag tyckte också den var ful första gången jag såg vagnen men nu älskar jag den, kan ju typ ta med mig hela hemmet när jag ska ut. ;) Ja du kan köra vagnen utan den, men DET ser konstigt ut, tycker iaf jag.

Ja det är lätt att justera från mono till duo, själva mekanismen iaf på min vagn var lite seg i början men det har blivit smidigare för var gång. Jag är väldigt nöjd med min Donkey.
  • spigg
    Lillla My skrev 2011-10-09 09:07:35 följande:
    Jag fick min Donkey Duo i ett paket från Moeders Mooiste i Holland, de hade lagt ner allt i lådan för basen. Den vägde då 28kg.

Varukorgen man har när den var i monoläge gjorde att jag tänkte att jag aldrig ville ha en Donkey när den kom, nu har jag en och jag älskar varukorgen! Det var lite ful, ful, ful....måste ha! på den vagnen. Skrattande 

Angående måtten, när jag hade min Cam så mätte jag dem. Camen var 58.5 och Donkeyn 60cm. Donkeyn känns bredare då den är bred över hela och bredaste delen är suffletten. Camen är ju smalare upptill och hjulen är det bredaste. Nu pratar jag alltså om Donkeyn i monoläge.  
    Hehe VA!? Menar du att den inte är 60 cm i duo!? *CHOCK*

Men VAR den är bred är viktigare än jag först förstod. Går genom en "vägspärr" på väg till sonens förskola och kom precis igenom med UJ Duo, men det är omöjligt med Donkeyn för den är som bredast precis där stången i räcket är. Så nu får jag ta en omväg, tre extra minuter. Men det är den värd.
  • spigg
    Fujji skrev 2011-10-09 20:05:44 följande:
    Spigg: Tvättade du textilvaxduktyget innan du sydde? Hur tvättade du det? har idag införskaffat samma tyg...kunde inte motstå! Så jädrans snyggt! Måste vart något fel på det första tyget jag såg, det var alldeles dassigt i färgen, den jag köpte nu såg lika fin ut som det på dina sufletter. Återstår att se om de blir lika snygga när de är färdiga. Har köpt en speciell bandkantsapparat också för att underlätta och få det snyggare.
    Ja det gjorde jag, i 40 grader! Det såg konstigt ut när det var blött men sen blev det normalt igen.
  • spigg
    Linlun skrev 2011-10-10 12:08:53 följande:
    Hej är ny här men har följt er ett tag. Jag funderar på att köpa en donkey, men hur tror ni att de hjulen är när det är snö ute ? Det sitter ju stänkskydd på framhjulen tror ni att det kommer fastna snö så man inte kan ha den om det är mkt blötsnö? Icandy har ju lite liknande fast med mindre hjul pch där fastnar det snö. Vad tror ni ?
    Stänkskydd? Vet inte om vi pratar om samma sak nu, men jag tror inte att framhjulens fästen kommer orsaka några större problem. Klart att det kan fastna snö men det har det gjort på alla vagnar jag haft, om snön har varit blöt och klibbig. I övrigt tror jag att det bara är till vagnens fördel under vintern att den har stora luftfyllda hjul där fram.
  • spigg
    MrsElvisPresley skrev 2011-10-10 16:49:52 följande:
    Observera att detta är första gången jag skriver här!

Som någon mer påpekade här i tråden, har jag märkt att Donkeyn känns väldigt bred i monoläge trots att den ska va lika bred som Cameleon (som vi också har).

Ni som använder den i mono (om det nu är någon som gör det), tycker ni inte den känns bred då? Med tanke på att det är 60cm där nere vid hjulen OCH uppe vid handtaget?

Men sedan  fick jag även en chock över att den ser bredare ut än vad den är när den är i duoläge, den kommer till och med in genom vår ytterdörr vilket jag absolut inte hade trott då den är så pass liten!

Jag väntar dock med att köra den tills bebis nr 2 kommer i slutet av november/början av december Kan dock inte låta bli att gå och känna på den hela tiden
    Nej jag tyckte inte att den känns bred i monoläge, den känns normal. Inte den smalaste vagnen jag haft men jag kommer in överallt och det är ju det viktigaste! Använder den som mono flera dagar i veckan, efter att först ha kört den som duo till sonens förskola.

Folk säger ofta till mig att jag inte kommer komma in eller förbi när jag kör med vagnen i duo, men det gör jag alltid. Så många luras nog att tro att den är större än vad den är.
  • spigg
    Silvera skrev 2011-10-10 17:24:53 följande:
    Jag använder min Donkey i monoläget, för jag har bara ett barn. Jag åker mycket buss, och ofta tror de andra med barnvagn att jag kommer på med en dubbelvagn, och så blir de förvånade över att jag inte tar så mycket plats i alla fall! Dessutom är Donkeyn bra på det viset att den liksom är kort och kompakt, då man ju kan fälla in handtaget när det inte behövs. På många andra barnvagnar är ju handtaget fast,vilket gör att det kan bli trångt på bussen när folk ska gå förbi.
    Jag gillar Donkeyns lite fyrkantiga look, jag tycker den ser cool ut så och uppskattar jag shoppingkorgen, då vi inte har bil, och vi får ju plats med lite extra mat där. 

Däremot avskyr jag regnskyddet... det är ju hopplöst att få på utan våld, och tar upp jättestor plats. Har fått tipset här om Tullsas regnskydd, men jag fick inte pröva det på min vagn, för de i affären. Å jag vill ju gärna veta hur det ser ut på,, innan jag köper.

Kan Tullsas regnskydd även täcka shoppingkorgen? Eller hur skyddar ni den vid regn?

Inom en minut finns bild på Donkeyn med två olika sorters Tullsa-regnskydd på i bildtråden! :D

Och ja, den går att dra över så att det täcker även varukorgen, har tyvärr ingen bild på det så du får tro mig på mitt ord.
Svar på tråden Bugaboo Donkey