• spigg

Bugaboo Donkey

Mrs TH skrev 2012-02-09 21:09:30 följande:
    Idag träffade ajg en bekant som hade en donkey, fick provköra och klämma lite på den, en sådan blir det! Underbar vagn, det lilla jag kunde känna. Hon hade den iofs "bara" i mono än så länge. Har en fråga till, en av de saker som jag alltid tyckt varit negativt med just bugaboo är att liggdelen( sitt också kanske) hamnar långt ner, jag är lång och föredrar "högre" vagnar. Är det samma på donkeyn som på ex cameleon? Jag upplevde bekantingens vagn som högre än cameleon men då hade hon bara sittdelen på.
    Donkeyn är något högre än Cameleon, så upplever jag det också i alla fall!
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Mrs TH skrev 2012-02-09 21:09:30 följande:
    Idag träffade ajg en bekant som hade en donkey, fick provköra och klämma lite på den, en sådan blir det! Underbar vagn, det lilla jag kunde känna. Hon hade den iofs "bara" i mono än så länge. Har en fråga till, en av de saker som jag alltid tyckt varit negativt med just bugaboo är att liggdelen( sitt också kanske) hamnar långt ner, jag är lång och föredrar "högre" vagnar. Är det samma på donkeyn som på ex cameleon? Jag upplevde bekantingens vagn som högre än cameleon men då hade hon bara sittdelen på.
    Nu har jag fått fram mått. På Cameleon är det ca 65 cm från golv till ramens överkant när ramen är i fullt liggläge eller har liggdelen på. På Donkeyn är det ca 67 cm. Så det skiljer 1,5-2 cm. 
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    juliae skrev 2012-02-12 17:59:16 följande:
    Undrar om det är någon som vet vart man kan köpa delar till donkeyn, gärna england. Har ett reklamerat chassi jag ska sälja men undrar vart man kan få tag på delar så billigt som möjligt.
    Maila återförsäljare i England och fråga dem? Finns ju t.ex. W H Watts och Pramworld?
  • spigg
    Quirall skrev 2012-02-13 12:36:02 följande:
    Hej alla Donkeyförare :)

Väntar syskon i september och vår stora tjej kommer då vara 19 månader, hade först bara tänkt köpa syskonsits till vår Emmaljunga, men sen fick jag syn på Donkeyn... Ja ni förstår ju hur det gick :D

Nu är bara frågan hur jag skall få ihop pengarna, är det någon som har tips på vart man kan hitta den begagnad? Eller är det kanske någon här vars barn börjar bli förstora? Hör gärna av er i då fall!

Vet ni om det kommer komma en uppdaterad variant/fler färger osv under 2012?
    Här i Sthlm har de flesta begagnade Bugaboo Donkeys gått för cirka 12000 kronor, och då är det alltså en duo (två sittdelar, en liggdel). Det kostar mindre än 12000 att köpa en ny från England...

Ja det har redan kommit ut nya färger:
    blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2012/01/02/bugaboo-slapper-varens-farger/
    Sen om de kommer att finnas att köpa som ordinarie vet jag inte, det kanske bara går att köpa till som tillbehör. Hör med en butik angående det! Uppdateringar av själva vagnen har Bugaboo inte sagt något om, den har ju bara funnits i knappt ett år och Bugaboo har ju inga årsmodeller så min gissning är att de inte lär ändra något på den riktigt än. Men det är som sagt bara en gissning.
  • spigg
    BeautifulFlower skrev 2012-02-14 08:32:48 följande:
    Våran dotter kommer vara 2 år och 10 månader när lillebror/lillesyster kommer, kommer hon passa i Donkeyn eller kommer det bli trångt för henne? Eftersom hon kommer då behöva ha overall på sig över vintern.
    Här är en bild på min son, han blir 3 år om tre veckor, är 97-98 cm lång och väger typ 14,5 kg. Och han har på sig både tjockt underställ och en tjock vinteroverall på bilden. Han rymdes fint! lite tight på längden när jag fällde upp suffletten men suffletten går att fästa även cirka 4-5 cm högre upp på chassit och då är det inga problem längre.

• spigg
    Keeya skrev 2012-02-14 13:28:43 följande:
    Frågan har kanske dykt upp men hur bäddar ni era liggdelar? Har inte packat upp den ännu men jag tyckte inte att jag såg någon madrass. Kan ju ha fel...
    Jo det ska ingå en madrass, men den är rätt tunn. Om du ska ha barn snart skulle jag bädda med en gosig åkpåse och sen bomullsfiltar, ska du ha barn i vår skulle jag lägga en fleecefilt i botten och sen bädda ovanpå det.
  • spigg
    Skumboll skrev 2012-02-17 13:08:10 följande:
    Har en fråga ni säkert kan ge mig ett bra svar på! Om man ska ha donkeyn som singelvagn, går det att skjuta ihop chassit helt eller måste man ha den extra varukorgen bredvid? Och hur mycket smalare är sittdelen på donkeyn i jämförelse med cameleon?
    Du behöver ju inte ha varukorgen där, men du kan inte få chassit smalare än så. Det har bara två lägen.
    - Duo, med två sittdelar (eller två ligg eller en sitt, en ligg), 74 cm bred. 
    - Mono, en sittdel eller en liggdel, plus sidokorgen, 60 cm bred.

Om jag inte minns helt fel är det 2 cm smalare. Kan dubbelkolla den siffran. 
  • spigg
    Pärla skrev 2012-02-18 15:32:21 följande:
    Så nu har jag fixat selerna på åsnan!
    Efter mycket klagande och irritation har jag gått tillbaka till barnbutiken och fått selerna lösare. Tjejen som jobbar där gjorde det på bara sekunder!
    Vilken skillnad och lättnad. Nu kan jag låsa henne utan problem, skrik och svett
    Härligt att ha större utrymme runt armarna med säkerheten med såklart ;/)
    Vad exakt gjorde de? Satte i någon förlängning?
    Lillebror12 skrev 2012-02-18 19:27:03 följande:
    Det gör den, lägger upp bild i bildtråden nu!
     Toppen, jag såg bilderna! Tack så mycket för det, bra att ha i tråden!
  • spigg
    Pärla skrev 2012-02-18 22:48:37 följande:
    Nej nej ingen förlängning alls! Hon pillade bara in där sömndelen är, alltså där sömnen slutar och bara förlängde på det sättet.
    Kanske vart det en dålig förklaring, men vet inte annars hur jag ska förklara
    Men hur som helst, det går att LÖSA UPP MER på selerna!
    Nu kan jag lätt låsa min dotter med säkerhetsbältet
    Jag måste få fråga lite mer! Det var inte bara så att hon drog ut remmen på det längsta upp vid fästena vid axlarna? Hur menar du där sömmen slutar? Nere vid barnets rumpa, där selen är fastsydd i ryggen? Eller det vid sidofästena?
  • spigg
    Stefanie skrev 2012-02-20 21:36:42 följande:
    Vagnen var i Malmö idag så nu närmar det sig!

Fundering: Har alla behövt ta sig till en mack för att pumpa upp däcken eller kan man klara sig med en cykelpump först för att justera på macken senare. Alltså, kan jag pumpa med cykelpump och sedan köra vagn (med barn i?) till en mack för att få det perfekt?

Och om ni klarat det med cykelpump, måste det vara en sån med mätare på? 
    Ja jag har klarat det med cykelpump, bara pumpat på macken en enda gång och det var när jag råkade släppa ut all luft medan jag var ute på stan. Jäkla bilventiler... Vår pump är en fotpump med mätare, anledningen till att du vill ha mätare är för att man inte ska pumpa i för mycket luft, det finns ett maxtryck på däcken.
Svar på tråden Bugaboo Donkey