• spigg

Bugaboo Donkey

goldensea skrev 2011-12-15 13:05:10 följande:

Jag skulle för första gången montera på regnskyddet på liggdelen härom dagen men lyckades inte få på det. Jag har googlat men hittar ingen video på hur man gör. Är det bara jag som är korkad som inte lyckas? Jag tror jag har listat ut hur det ska sitta men jag får inte på det.. det känns typ som att regnskyddet är ett par centimeter för litet. Någon annan som upplevt samma sak eller någon som kan förklara hur man gör?

De är tighta, men det blir bättre. Citerar mig själv:

"Nu går vi in lite på detaljnivå och jag börjar med regnskydden. På bild 2 och 3 ovan använder jag de originalregnskydd som medföljer vagnen. De är i genomskinlig plast och om jag anstränger mig hårt för att komma på något bra med dem så är det att de är snygga på. I övrigt är de otympliga, hur noga jag än försöka vika dem som tar de ändå upp nästan hela varukorgen om jag har med mig bägge två. De är dessutom rätt stela och svåra att få på, tricket är att haka på dem runt flärpen som man fäller delen med, och sedan dra dem över den åtminstone halvuppfällda suffletten. När man når fotstödet drar man regnskyddet först över ena hörnet och sen över det andra. Det ger med sig med tiden och blir lättare, men när man sen ska ta på det andra regnskyddet så uppstår en sån friktion mellan de två regnskydden att det är svårt att få dem på rätt plats där de kläms mellan delarnas suffletter."

från här: blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2011/11/27/bugaboo-donkey/
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Fru H 81 skrev 2011-12-16 22:12:56 följande:
    Någon som hört om det blir någon förändring inför 2012års modell?
    Bugaboo har inte årsmodeller, så det kommer inte komma någon ny modell nästa år! :)
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Delira skrev 2011-12-19 15:03:23 följande:
    Någon som hunnit testköra donkeyn i snömodden än och kan rapportera hur den är att köra i snö och slask?
    Japp, jag har kört den idag. Den blir ju tyngre att köra än när det är barmark, men det är ju ofrånkomligt. Jag tyckte den funkade riktigt bra i blötsnö faktiskt, stora lufthjul är verkligen bäst på vintern!
  • spigg
    Hejåhå skrev 2011-12-19 16:41:02 följande:
    Fastnade snön i hjulen?
    Nej, inget alls på bakhjulen och ytterst lite på framhjulen, men inte så att den störde. Däremot åkte det upp lite sno och la sig på bakxeln, det var lite irriterande för det är lätt att glömma när man går in och så får man en vattenpöl i hallen.
  • spigg
    linaloo skrev 2011-12-20 10:42:58 följande:
    Tesan L: Ah, tänkte inte på att man kanske vill ha ett barn mot sig o ett från sig. Mina barn kommer bara skilja just över ett år emellan, så jag har inte tänkt att jag behöver det. Att det är små swivelhjul är ju däremot en klar nackdel, speciellt här i norrland. Hur mycket större är donkeys swivel egentligen? Sen att den är rätt stor ihopfälld är ju oxå en nackdel, men lär inte emmaljunga oxå vara det? 
    Om du skjuter ihop chassit till mono och staplar sittdelarna ovanpå så är Donkeyn faktiskt inte så stor ihopfälld.
    blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2011/12/16/ihopfallda-vagnar-2/

Donkeyns framhjul är definitivt större än de på Emmaljunga Twin Nitro, men framför allt är Donkeyns luftfyllda och det funkar bättre i snö än hårda hjul.
  • spigg
    Pärla skrev 2011-12-21 16:36:02 följande:
    Hur går det att göra axelremmarna lite mer lösa?? När min dotter har på sig tjockare kläder ( vinterjackan ) så går det inte nästan att låsa henne..?
    Nån som vet?
    Se till att de är utdragna till max och även att det är max utdraget på den delen av selen som är runt midjan på barnet. Om du scrollar ner en bit i det här inlägget så ser du hur jag har gjort:
    blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2011/11/27/bugaboo-donkey/
  • spigg
    Duffyn skrev 2012-01-05 18:50:49 följande:
    En fråga. Jag måste pumpa däcken men jag får inte in pumpen på bakhjulen. Pumpen verkar inte passa.. Känns som ventilerna " gått ner" i hjulen. Någon som har tips på hur man får ut dem? Kan man ta bort bakhjulen?
    Om du pumpar med pumpen som följer med vagnen, så kolla om pumpen har en ljusgrå plupp i änden av handtaget. OM den har det så pilla loss den pluppen så finns det en förlängning till pumpen där inne.
  • spigg

Här finns några bilder på Donkeyn ihopfälld:
    blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/2011/12/16/ihopfallda-vagnar-2/

Att fälla ihop den i duo med bägge sittdelarna på kan man ju göra, men vagnen blir gigantisk då. Vill man ha den maximalt liten i bilen så tar man av bägge sitsarna, tar av bumpern på den ena och staplar dem i varandra, samt skjuter ihop chassit till mono och fäller sen ihop det.

Vi har en Opel Astra och får plats med Donkeyn i duo (med chassi i duo, orkar inte omvandla till mono när det inte behövs) och en Bee+ i bagageluckan samtidigt, plus en del annat. 

• spigg
    Jose skrev 2012-01-08 16:54:19 följande:
    Vad är "bumpern" för något?

En annan fråga här; om man ska bära liggdelen är den tung, otymplig, lätt att ta av med bebis i, osv? Vi bor nämligen i hus utan hiss och ibland kanske man behöver bära upp med en sovande bebis. Någon med erfarenhet?
    Bumper= bygel. Det som sitter över sittdelen som barnet kan hålla i.

Har aldrig använt Donkeyns liggdel men om det är som på en Cam så är det väl sådär halvsmidigt. Sen råder det oenigheter kring huruvida man bör eller inte bör lyfta liggdelen med bebisen i men håller man någon annanstans också så är det nog lugnt. Vet dock att byglar till Cam, och det är ju samma konstruktion som på Donkeyn, har gått sönder i fästena. 
  • spigg
    linaloo skrev 2012-01-08 17:07:21 följande:
    Ingen?
    Jo alltså jag ställer aldrig ifrån mig Donkeyn oövervakad. Den är för dyr och stöldbegärlig för det. Förvarar den i lägenheten.
Svar på tråden Bugaboo Donkey