• birdfish

Jag är kristen och hon är muslim

Hej,
    Jag träffade för några månader sedan kvinnan i mitt liv som är det mest underbara som finns. Naturligtvis är livet inte helt enkelt trots allt eftersom hon är muslim. Vi kan inte träffas på vad vi kristna kallar traditiollet sätt och det gör livet ganska jobbigt, utan ända sättet för oss är att jag konverterar till islam som på sätt och vis inte är något stort problem. Fast min konvertering bygger framförallt på kärlek och inte övertygelsen om att Isalm är den ända sanna läran om Gud. Jag vill verkligen bygga en framtid med henne men är väldigt osäker på hur jag skall hantera situationen utan att förolämpa henne och hennes familj genom att inte hantera min tro på samma sätt som dom. Jag är idag allmän troende kristen om det nu finns något sådant uttryck och ser igentligen inga större problem att konvertera eftersom i grund och botten är det samma gud vi tillber. Har väl inte varit en god kristen så jag kommer knappast heller bli en god muslim men en tro på gud finns trots allt ändå.

Jag hoppas att det finns någon man som har konverterat eller någon muslisk kvinna som kan ge mig lite råd för jag vill verkligen gå vidare med detta förhållandet. Det skall också tillägas att hon inte heller är djupt troende men följer dock dom flesta reglerna även om vi redan kanske har brutit en del ganska rejält t.ex. sex innan äktenskapet. Fast det hade hon redan gjort innan mig med två andra förhållanden som resluterade i att männen inte ville konverta trots allt.

Nu börjar det bli luddigt i min förklarning så hjälp någon.  

• Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim
  • Korsriddaren
    Starkast skrev 2011-08-04 08:41:31 följande:
    Min undran är om det verkligen är nödvändigt?
    Det låter i mina öron som att någon av er inte är särskillt troende med tanke på att båda tycker det är okej att du konverterar till något du egentligen inte tror på.

Jag frågar eftersom jag själv lever med en muslimsk man.
    Nu är jag själv visserligen inte troende alls vilket kan vara en del i det hela, men min partner tror att det finns en gud även om han inte ber och bryter mot en rad regler, precis som ni ändå gör.
    Tillsammans har vi 2 barn och har bott tillsammans i snart 11år.

Hade ni eller någon av er varit riktigt troende kan jag förstå att det är ett problem men nu när ni inte är det?

Men ni kommer att lösa detta
    Var öppna och prata bara.
    Det finns en väsentlig skillnad mellan dig och din man och TS. En muslimsk kvinna får inte gifta sig med en ickemuslimsk man. Det är haram. Barnen ärver religionen av sin pappa, och inte sin mamma.
  • LivL

Jag tycker det är trist att du konverterar för någon annans skull (hennes föräldrar) och inte din egen.

Kan hon tänka sig att leva med en icke-muslim? Jag antar det, det gör hon ju faktiskt redan, om än inte under samma tak.

• annakoh1209

min bror gifte sig med en muslimsk kvinna och blev så mordhotad ifrån hennes familj att dem lever gömda nu så ts jag skulle inte göra något dumt om hennes familj inte accepterar hennes val av man

• Korsriddaren
    annakoh1209 skrev 2011-08-04 11:40:30 följande:
    min bror gifte sig med en muslimsk kvinna och blev så mordhotad ifrån hennes familj att dem lever gömda nu så ts jag skulle inte göra något dumt om hennes familj inte accepterar hennes val av man
    Det är inte så för alla dock. Jag är också gift med en muslimsk tjej, och vi har aldrig blivit mordhotade.
  • annakoh1209

nej jag menade inte att alla blir det läs mitt inlägg igen så ser du att jag skrev att min bror blev det att TS ska kolla med hennes familj innan han gör något som hennes familj ogillar

• MamaInternational

Finns sekundära muslimer. Så du får väll bli sådan. Knipsa förhuden hos dr och gå ur kyrkan och sen vet jag inte resten. Kanske bli döpt eller något i... men sjutton!!! Glömt vad deras gudshus heter....

• Starkast
    Korsriddaren skrev 2011-08-04 08:47:38 följande:
    Det finns en väsentlig skillnad mellan dig och din man och TS. En muslimsk kvinna får inte gifta sig med en ickemuslimsk man. Det är haram. Barnen ärver religionen av sin pappa, och inte sin mamma.
    Fast våra barn är döpta i svenska kyrkan....

Min poäng är att det beror på hur troende personerna är.
    Många dricker alkohol, har sex, struntar i fastan och ber inte men är ändå muslimer.

Det finns trots allt en hel del muslimska kvinnor i Sverige som bor ihop som familj med svenska män utan att dessa konverterar. Beror ju på hur troende de är - vilket ofta hänger ihop med hur "försvenskade" de blivit, hur många år familj/släkt har bott i Sverige. Även hur stor del av familj/släkt som finns i Sverige och hur många som bor kvar i hemlandet samt hur ofta de ses. Många saker spelar roll.

Därför är det inte särskillt långsökt att en muslimsk kvinna kan leva ihop med en kristen man om de inte har så stark tro. Många faktorer spelar in och det blir allt vanligare att det anses vara okej.
  • LjubaviMoja

Omg så jäkla löjligt, va fan älskar man varandra så ska man inte behöva konvertera och sånt skit. Ska inte kärlek vara viktigast?

Låter so old!!!

• Korsriddaren
    MamaInternational skrev 2011-08-04 12:05:19 följande:
    Finns sekundära muslimer. Så du får väll bli sådan. Knipsa förhuden hos dr och gå ur kyrkan och sen vet jag inte resten. Kanske bli döpt eller något i... men sjutton!!! Glömt vad deras gudshus heter....
    Det räcker att man säger den muslimska trosbekännelsen. Något knipsande krävs inte. Sen undrar jag om det inte är sekulära muslimer du är ute efter. Vad skulle sekundära muslimer vara för något?!
  • Korsriddaren
    Starkast skrev 2011-08-04 13:03:13 följande:
    Fast våra barn är döpta i svenska kyrkan....

Min poäng är att det beror på hur troende personerna är.
    Många dricker alkohol, har sex, struntar i fastan och ber inte men är ändå muslimer.

Det finns trots allt en hel del muslimska kvinnor i Sverige som bor ihop som familj med svenska män utan att dessa konverterar. Beror ju på hur troende de är - vilket ofta hänger ihop med hur "försvenskade" de blivit, hur många år familj/släkt har bott i Sverige. Även hur stor del av familj/släkt som finns i Sverige och hur många som bor kvar i hemlandet samt hur ofta de ses. Många saker spelar roll.

Därför är det inte särskillt långsökt att en muslimsk kvinna kan leva ihop med en kristen man om de inte har så stark tro. Många faktorer spelar in och det blir allt vanligare att det anses vara okej.
    Det handlar inte så mycket om vad kvinnan tycker, utan vad hennes familj tycker om saken. Att en muslimsk kvinna gifter sig med en ickemuslim är haram enligt islam, dvs mer eller mindre en dödssynd. Sen är det självklart att det finns de som är toleranta och skiter i detta.
Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim