birdfish skrev 2011-08-21 11:33:09 följande:
Vad hände? Är ni inte tillsammans längre.?
Svar på dina andra frågor har jag inte men den väcker en del tankar. Men om jag ser på mig själv har jag inte blivit speciellt fostrad i tro och har inte fostrat min dotter heller om kommer knappast göra det sedan heller. Även om jag är muslim men naturligtvis kommer det att bli en skillnad eller inte. Ok jag blir en smyg-muslim och ärligt talat har jag inga större problem med det och med handen på hjärtat folk, hur religösa är ni själva i grunden och lever efter alla dess regler?
Vi är inte ihop längre. Vi var ganska unga och vi upptäckte väl att vi inte längre trivdes så bra ihop längre. Skillnaden i livsåskådning spelade också in. Men det var nog det minst dramatisk uppbrottet av alla mina kraschade förhållande. Sexuellt fortsatte vi nästan ett år efter att vi hade gjort slut. Men på det stora hela var det inte märkvärdigare än att nästan inga av mina vänner idag är kvar i de relationer de hade i tjugoårsåldern.
När det gällde de religiösa skillnaderna så försökte hon de första åren att frälsa mig. Hon var uppriktigt oroad över att jag skulle hamna i helvetet för min ateism och bad till gud för min skull. På hennes vädjan läste jag Koranen. Sedan satt jag och frågade henne om alla orimligheter, ologiskheter och vidrigheter som stod där. Kunde hon verkligen gilla gud om han var på det sätt som Koranen beskrev? Det visade sig att hon aldrig läst hela Koranen själv, utan precis som de flesta kristna hade hon fått höra vissa valda delar.
Detta hände för mycket länge sedan och islam var inte alls en så spridd religion i Sverige som idag. Jag hade mycket lite uppfattning om islam över huvud taget, men ju mer jag lärde känna religionen desto mer förskräckt blev jag.
Detta var långt före 11 september, men Salman Rushdie-affären inträffade medan vi var tillsammans. Det var otroligt skrämmande att se hur många av min tjejs, som jag trodde vettiga, muslimska vänner, det var som tyckte att det var helt rimligt att slå ihjäl en person som kränkte deras religion. Detta var alltså människor som själva flytt från förtryck!
Det kom också till en punkt där vi varit tillsammans så länge att barn började bli en realistisk idé och då blev det där med olika livsåskådning ett mer påtagligt problem. Jag rådde inte på hennes tro och hon inte på min ateism och den skillnaden hade vi nog kunnat leva med om det inte hade kommit till frågan om hur vi skulle förklara världen för våra barn. För mig var det helt otänktbart att jag skulle låta henne hota mina barn med helvete och gudomliga straff om de inte följde hennes tro. Jag hade sett den ångest det skapat hos dem som faktiskt tror att detta är sant. Dessutom anser jag att islam, liksom andra religioner, är rena sagorna och därför inte ska läras ut som något annat än sagor. Hon, å sin sida, kunde inte tänka sig att inte berätta om gud och hans regler för barnen, eftersom hon på fullt allvar trodde att de då kunde råka illa ut annars. Det var tanken på hur vi skulle berätta om våra livsåskådningar för våra barn, som gjorde att avgrunden i våra livsåskådningar blev uppenbar.
För att uttrycka sig kortfattat: För mig är religion så fruktansvärt hemskt att jag vill skydda mina barn från det. För henne var det tvärt om. Detta kunde vi inte komprommisa ihop.