• birdfish

Jag är kristen och hon är muslim

Hej,
    Jag träffade för några månader sedan kvinnan i mitt liv som är det mest underbara som finns. Naturligtvis är livet inte helt enkelt trots allt eftersom hon är muslim. Vi kan inte träffas på vad vi kristna kallar traditiollet sätt och det gör livet ganska jobbigt, utan ända sättet för oss är att jag konverterar till islam som på sätt och vis inte är något stort problem. Fast min konvertering bygger framförallt på kärlek och inte övertygelsen om att Isalm är den ända sanna läran om Gud. Jag vill verkligen bygga en framtid med henne men är väldigt osäker på hur jag skall hantera situationen utan att förolämpa henne och hennes familj genom att inte hantera min tro på samma sätt som dom. Jag är idag allmän troende kristen om det nu finns något sådant uttryck och ser igentligen inga större problem att konvertera eftersom i grund och botten är det samma gud vi tillber. Har väl inte varit en god kristen så jag kommer knappast heller bli en god muslim men en tro på gud finns trots allt ändå.

Jag hoppas att det finns någon man som har konverterat eller någon muslisk kvinna som kan ge mig lite råd för jag vill verkligen gå vidare med detta förhållandet. Det skall också tillägas att hon inte heller är djupt troende men följer dock dom flesta reglerna även om vi redan kanske har brutit en del ganska rejält t.ex. sex innan äktenskapet. Fast det hade hon redan gjort innan mig med två andra förhållanden som resluterade i att männen inte ville konverta trots allt.

Nu börjar det bli luddigt i min förklarning så hjälp någon.  

• Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim
  • MamaInternational

sekundära muslim dricker tex alkoholhaltiga drycker, äter griskött och inte nödvändigtvis halal slaktat. Kanske denne håller på med alla dessa tre ting eller bara något.

• Korsriddaren
    MamaInternational skrev 2011-08-04 13:30:22 följande:
    sekundära muslim dricker tex alkoholhaltiga drycker, äter griskött och inte nödvändigtvis halal slaktat. Kanske denne håller på med alla dessa tre ting eller bara något.
    Vad jag vet existerar inte begreppet sekundär muslim. Det du beskriver är sekulära muslimer.
  • SweeneyTodd
    bitte67 skrev 2011-08-04 00:52:25 följande:
    På vilket sätt förnekar man Gud?? Det är ju inte så att man förnekar Guds existens utan att Jesus är son till Gud, det är skillnad.
    SweeneyTodd skrev 2011-08-03 22:48:32 följande:
    Skratta allt du vill, men förnekar man jesus som Guds son, förnekar man Gud! Spelar INGEN roll att muslimer ser Jesus som en profet, för de förnekar fortfarande att han är Guds son.
    Det stämmer, men de förnekar inte Gud!
    Jo!!! Enligt Bibeln står det om man förnekar Jesus som Guds son förnekar man Gud!
  • SweeneyTodd
    Korsriddaren skrev 2011-08-04 08:33:46 följande:
    Det gör man inte alls, mer än om man är kristen själv, på väg ut ur kristendomen. Det finns tre religioner för bokens folk och det är samma gud för oss alla.
    NEJ! Enligt Guds ord(Bibeln, inte quranen!) står det att om man förnekar Jesus som Guds son förnekar man Gud! Det räcker INTE  med att tro att Jesus är profet, man måste bekänna honom som Guds son!
  • SweeneyTodd
    Korsriddaren skrev 2011-08-04 08:34:31 följande:
    I nya testamentet va? Har judar och muslimer nya testamentet? Nej just det. Flört
    Muslimer och judar tror inte på Guds ord(Bibeln), därför tror de fel.

Det stämmer att judarna tror på Gamla testamentet, men de tror inte på Nya testamentet, och inte Jesus som messias.
  • Korsriddaren
    SweeneyTodd skrev 2011-08-04 20:46:48 följande:
    NEJ! Enligt Guds ord(Bibeln, inte quranen!) står det att om man förnekar Jesus som Guds son förnekar man Gud! Det räcker INTE  med att tro att Jesus är profet, man måste bekänna honom som Guds son!
    Så du menar att den guden som fanns före nya testamentet är en annan gud än till den vi kristna bekänner oss?
  • SweeneyTodd
    Korsriddaren skrev 2011-08-04 20:49:39 följande:
    Så du menar att den guden som fanns före nya testamentet är en annan gud än till den vi kristna bekänner oss?
    Ja.
  • Tow2Mater
    SweeneyTodd skrev 2011-08-04 20:54:14 följande:
    Ja.
    Jag hänger inte heller med, kan du förklara ditt svar lite grann?
Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim