• birdfish

Jag är kristen och hon är muslim

Hej,
    Jag träffade för några månader sedan kvinnan i mitt liv som är det mest underbara som finns. Naturligtvis är livet inte helt enkelt trots allt eftersom hon är muslim. Vi kan inte träffas på vad vi kristna kallar traditiollet sätt och det gör livet ganska jobbigt, utan ända sättet för oss är att jag konverterar till islam som på sätt och vis inte är något stort problem. Fast min konvertering bygger framförallt på kärlek och inte övertygelsen om att Isalm är den ända sanna läran om Gud. Jag vill verkligen bygga en framtid med henne men är väldigt osäker på hur jag skall hantera situationen utan att förolämpa henne och hennes familj genom att inte hantera min tro på samma sätt som dom. Jag är idag allmän troende kristen om det nu finns något sådant uttryck och ser igentligen inga större problem att konvertera eftersom i grund och botten är det samma gud vi tillber. Har väl inte varit en god kristen så jag kommer knappast heller bli en god muslim men en tro på gud finns trots allt ändå.

Jag hoppas att det finns någon man som har konverterat eller någon muslisk kvinna som kan ge mig lite råd för jag vill verkligen gå vidare med detta förhållandet. Det skall också tillägas att hon inte heller är djupt troende men följer dock dom flesta reglerna även om vi redan kanske har brutit en del ganska rejält t.ex. sex innan äktenskapet. Fast det hade hon redan gjort innan mig med två andra förhållanden som resluterade i att männen inte ville konverta trots allt.

Nu börjar det bli luddigt i min förklarning så hjälp någon.  

• Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim
  • Korsriddaren
    SweeneyTodd skrev 2011-08-05 16:17:07 följande:
    Det beror på vilken källa man använder, är det så svårt att förstå? Endast de som förnekar Bibelns som Guds ord säger att muslimer och kristna tror på samma Gud. Varför? Jo, för att enligt Bibeln så är man antichrist om man förnekar Jesus som Guds son! Är det så svårt att förstå?! Jag struntar totalt i vad ''religöst lärda'' säger, för de hädar mot Guds ord! Guds ord är tydlig på denna punkt: Man är som Satan om man förnekar Jesus som Guds son! Man är EMOT Gud om man förnekar att Jesus är Guds son! Muslimer tror inte på Jesus som Guds son, därav är de emot Gud. ENLIGT BIBELN! Du får tro på vad du vill, men det Bibeln säger en sak, och jag tror på Bibeln, och ENLIGT BIBELN SÅ TROR INTE MUSLIMER PÅ SAMMA GUD FÖR ATT DE FÖRNEKAR JESUS GUDOMLIGHET. Spelar ingen roll att muslimer tror på Jesus som en profet, spelar ingen roll att Koranen nämner Noah, Moses, och Maria, spelar ingen roll alls att muslimer har en monotestisk Gud, de förnekar Jesus Gudomlighet, och därav är de emot Gud.

Själva grejen med kristendomen är JESUS. ´Kristendomen har fått sitt namn av att Jesus är kristus, alltså messias, Guds son.
    Intressant, men vad har detta med TS att göra? Och varför svarade du inte på min fråga om vad du tillhör för församling eller trossamfund?
  • SweeneyTodd
    Korsriddaren skrev 2011-08-05 17:52:03 följande:
    Intressant, men vad har detta med TS att göra? Och varför svarade du inte på min fråga om vad du tillhör för församling eller trossamfund?
    Det är rätt uppenbart varför det har med Ts att göra...

Jag vet inte, men jag är ialla fall medlem i svenska kyrkan, även om jag inte är aktiv.
  • SweeneyTodd
    Tow2Mater skrev 2011-08-05 16:55:26 följande:
    Det skule underlätta om du använde t ex orden"falska profeter" eller nåt, men det beror väl på vilken Bibel översättning man använder.
    Vaddå underlätta? Enligt Bibeln så är man Antikrist om man förnekar Jesus gudomlighet, och eftersom Bibeln använder det ordet tänker jag använda det.
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-08-04 20:44:18 följande:
    Jo!!! Enligt Bibeln står det om man förnekar Jesus som Guds son förnekar man Gud!
    Ja i Bibeln står det så. Det är ju bara kristna som tror på det å andra sidan, men ingen som förnekar att ni inte skulle få tro på det, eller hur?
  • Korsriddaren
    oOHalalOo skrev 2011-08-05 18:58:48 följande:
    Ja i Bibeln står det så. Det är ju bara kristna som tror på det å andra sidan, men ingen som förnekar att ni inte skulle få tro på det, eller hur?
    Jag kan inte hålla med om att alla kristna köper det resonemanget. Jag anser inte att bokstavstroende är sund, oavsett vilken religion det handlar om.
  • oOHalalOo
    Korsriddaren skrev 2011-08-05 19:21:56 följande:
    Jag kan inte hålla med om att alla kristna köper det resonemanget. Jag anser inte att bokstavstroende är sund, oavsett vilken religion det handlar om.
    Fast jag menade då att om man förnekar Jesus (fvmh) som son till Gud, så förnekar man Gud (som var det som skrevs tidigare). Jag vet inte om det står så i Bibeln men bortsett från det, om det är andemeningen så är det i så fall bara kristna som kan tro på det. Förstår du hur jag menar då? Dvs att det är en kristen doktrin - 'Guds son'.

Sen är jag helt införstådd med att inte alla kristna tror att man förnekar Gud per se, för att man inte tror på doktrinen 'Guds son'. Det är nog rätt ovanligt kanske snarare att ha en sådan uppfattning?
  • Korsriddaren
    oOHalalOo skrev 2011-08-05 19:29:52 följande:
    Fast jag menade då att om man förnekar Jesus (fvmh) som son till Gud, så förnekar man Gud (som var det som skrevs tidigare). Jag vet inte om det står så i Bibeln men bortsett från det, om det är andemeningen så är det i så fall bara kristna som kan tro på det. Förstår du hur jag menar då? Dvs att det är en kristen doktrin - 'Guds son'.

Sen är jag helt införstådd med att inte alla kristna tror att man förnekar Gud per se, för att man inte tror på doktrinen 'Guds son'. Det är nog rätt ovanligt kanske snarare att ha en sådan uppfattning?
    Det var egentligen inte så mycket kristendomens budskap om jesus som guds son jag vände mig emot, utan snarare påståendet att det skulle vara olika gudar, för att treenigheten saknas i din och judarnas religion. Något jag motsätter mig.
  • Korsriddaren
    SweeneyTodd skrev 2011-08-05 18:04:57 följande:
    Det är rätt uppenbart varför det har med Ts att göra...

Jag vet inte, men jag är ialla fall medlem i svenska kyrkan, även om jag inte är aktiv.
    Nej, det är inte det minsta uppenbart. Jag tror för övrigt att TS inte har det minsta nytta av denna typ av föreläsningar, i sin problematik kring eventuellt giftermål med en muslimah.
  • SweeneyTodd
    Korsriddaren skrev 2011-08-05 19:32:56 följande:
    Nej, det är inte det minsta uppenbart. Jag tror för övrigt att TS inte har det minsta nytta av denna typ av föreläsningar, i sin problematik kring eventuellt giftermål med en muslimah.
    Det är uppenbart.
  • oOHalalOo
    Korsriddaren skrev 2011-08-05 19:31:58 följande:
    Det var egentligen inte så mycket kristendomens budskap om jesus som guds son jag vände mig emot, utan snarare påståendet att det skulle vara olika gudar, för att treenigheten saknas i din och judarnas religion. Något jag motsätter mig.
    Vi är helt överens. Jag är monoteist och tror att det vara finns En Skapare av universum.

Sen är vår förståelse och uppfattning av Honom lite olika, men det är en annan sak.
Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim