• birdfish

Jag är kristen och hon är muslim

Hej,
    Jag träffade för några månader sedan kvinnan i mitt liv som är det mest underbara som finns. Naturligtvis är livet inte helt enkelt trots allt eftersom hon är muslim. Vi kan inte träffas på vad vi kristna kallar traditiollet sätt och det gör livet ganska jobbigt, utan ända sättet för oss är att jag konverterar till islam som på sätt och vis inte är något stort problem. Fast min konvertering bygger framförallt på kärlek och inte övertygelsen om att Isalm är den ända sanna läran om Gud. Jag vill verkligen bygga en framtid med henne men är väldigt osäker på hur jag skall hantera situationen utan att förolämpa henne och hennes familj genom att inte hantera min tro på samma sätt som dom. Jag är idag allmän troende kristen om det nu finns något sådant uttryck och ser igentligen inga större problem att konvertera eftersom i grund och botten är det samma gud vi tillber. Har väl inte varit en god kristen så jag kommer knappast heller bli en god muslim men en tro på gud finns trots allt ändå.

Jag hoppas att det finns någon man som har konverterat eller någon muslisk kvinna som kan ge mig lite råd för jag vill verkligen gå vidare med detta förhållandet. Det skall också tillägas att hon inte heller är djupt troende men följer dock dom flesta reglerna även om vi redan kanske har brutit en del ganska rejält t.ex. sex innan äktenskapet. Fast det hade hon redan gjort innan mig med två andra förhållanden som resluterade i att männen inte ville konverta trots allt.

Nu börjar det bli luddigt i min förklarning så hjälp någon.  

• Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim
  • Mini Rambo
    Korsriddaren skrev 2011-07-29 14:58:55 följande:
    Det hänger samman med att muslimska barn får sin religion genom pappan, och då måste ju han vara muslim för att barnen skall bli det. Det är därför koranen förbjuder denna kombination, då man annars skulle gå miste om nya muslimska själar. En muslimsk man däremot kan gifta sig med vilken kvinna han vill, så länge hon tillhör bokens folk.
    Ja du ser, ännu värre.
    Nej jag som kristen ortodox skulle aldrig lämna min religion för min kärlek.
    Man ska accepteras som den man är.
    "Är det riktig kärlek så finns det bara en sak man vill förändra hos den andre, sin kärleks efternamn"
  • LivL

Tycker INTE du ska konvertera! Väldigt respektlöst. Min man är vardagsmusse och det har aldrig varit på tal att jag skulle konvertera. Han vill inte ha nån fejkmusse i sin moské!

Varför kan ni inte leva tillsammans??? Hon kan ju inte bryta mot en del regler, men inte andra. Uppenbarligen så bestämmer hon själv, och hon har bestämt sig för att mannen ska konvertera. Men du då? Vad vill DU?

• Korsriddaren
    LivL skrev 2011-07-29 17:14:41 följande:
    Tycker INTE du ska konvertera! Väldigt respektlöst. Min man är vardagsmusse och det har aldrig varit på tal att jag skulle konvertera. Han vill inte ha nån fejkmusse i sin moské!

Varför kan ni inte leva tillsammans??? Hon kan ju inte bryta mot en del regler, men inte andra. Uppenbarligen så bestämmer hon själv, och hon har bestämt sig för att mannen ska konvertera. Men du då? Vad vill DU?
    Skall man gå efter islam, så har ju inte du och din man varit tvungna att bryta mot några regler heller. Att en muslimsk kvinna skulle gifta sig med en ickemuslim är uttalat haram.
  • birdfish

Helt som Korsriddaren skriver ni bryter inga regler. I mitt fall har jag att välja på att helt enkelt säga att jag kan inte konvertera och då förlora henne eller konvertera. Skulle vilja påstå att det är hennes familj som kräver att hon gifter sig med en muslim eftersom dom är betydligt mer troende. Så vad jag vill? Jag vill vara med henne och kommer jag konvertera så kommer jag förmodligen att hamn i helvetet vilket jag garanterat hade gjort ändå.

Men LivL hur lever din sk. vardahsmusse gällande mat, bön och ramadan? Är han strikt i dessa frågorna eller hur gör han.

Det är helt enkelt så att vi sk. kristna (och man undra hur kristna vi egentligen är när det kommer till kritan) har det betydligt lättare för att få accectans i sina familjer med dessa frågorna än vad min flickvän har i sina kretsar. Haram är något som dom ser som väldigt allvarligt. Dessutom är inte våra familjeband inte är i närheten att vara så starka som deras och det är på gottt som ont.

Tack till alla som deltar inte diskussionen och hoppas att den pågår ett tag till  
  • Tow2Mater
    birdfish skrev 2011-07-29 18:05:44 följande:
    Det är helt enkelt så att vi sk. kristna (och man undra hur kristna vi egentligen är när det kommer till kritan) ...
    Du låter mera som en som tror på en diffus Gud nånstans, men inte mycket mera om jag får säga det så?
    Som kristen per definition har man accepterat Jesus som Guds son och sin frälsare, och han och endast han är vägen till himlen (som motsatt till helvetet). Muslimerna ser Jesus som en profet bland andra profeter, inget mera. Kanske den Gud vi har är samma Gud, men enligt krisetendomen finns bara en väg till honom, och det är genom Jesus. Inte genom Muhammed eller nån annan profet. Om den kristendom du bekänner dig till väger så lätt att du kan konvertera och t o m tänka dig att uppfostra muslimska barn, förstår du inte riktigt vidden av vad det innebär att vara kristen.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

Det är iof haram för kvinnan, 1) för att hon enligt islam begår zinah. 2) för att det inte är tillåtet att ingå ett äktenskap med en ickemuslim.

Så om kvinnan VET att mannen konverterat till islam för att endast gifta sig med henne syndar hon mot islam. Konverteringen måste ske från hjärtat. Dvs mannen måste ha tron annars godkänns varken hans konvertering eller äktenskapet.

Jag tycker TS ska avstå från att ha ett sådant förhållande. Det kommer att dra en massa problem i framtiden, om inte från hennes föräldrar så från henne. Jo äldre man blir desto mer troende och religiös blir man. 

• Mini Rambo

• Korsriddaren
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-29 20:10:41 följande:
    Det är iof haram för kvinnan, 1) för att hon enligt islam begår zinah. 2) för att det inte är tillåtet att ingå ett äktenskap med en ickemuslim.

Så om kvinnan VET att mannen konverterat till islam för att endast gifta sig med henne syndar hon mot islam. Konverteringen måste ske från hjärtat. Dvs mannen måste ha tron annars godkänns varken hans konvertering eller äktenskapet.

Jag tycker TS ska avstå från att ha ett sådant förhållande. Det kommer att dra en massa problem i framtiden, om inte från hennes föräldrar så från henne. Jo äldre man blir desto mer troende och religiös blir man. 
    Det är helt riktigt, men många muslimer är precis som andra religiösa så pass fyllda av dubbelmoral, att det inte spelar någon roll, bara de "får sin vilja igenom", och det tjänar det egna syftet. Av precis samma anledning finns det muslimer som ber fem gånger om dan, fastar, gör hajj och allt möjligt, men ändå röker och nyttjar alkohol ibland (även om den sista grejen är delvis omdebatterat även inom islam).
  • Korsriddaren
    Tow2Mater skrev 2011-07-29 18:17:40 följande:
    Du låter mera som en som tror på en diffus Gud nånstans, men inte mycket mera om jag får säga det så?
    Som kristen per definition har man accepterat Jesus som Guds son och sin frälsare, och han och endast han är vägen till himlen (som motsatt till helvetet). Muslimerna ser Jesus som en profet bland andra profeter, inget mera. Kanske den Gud vi har är samma Gud, men enligt krisetendomen finns bara en väg till honom, och det är genom Jesus. Inte genom Muhammed eller nån annan profet. Om den kristendom du bekänner dig till väger så lätt att du kan konvertera och t o m tänka dig att uppfostra muslimska barn, förstår du inte riktigt vidden av vad det innebär att vara kristen.
    Vad som utgör en "äkta kristen" idag eller inte, är numera betydligt mer flexibelt än så. Skall man tro prästerna i svenska kyrkan åtminstone, så ligger det huvudsakliga tolkningsföreträdet hos dig själv som troende. Man måste inte vara bokstavstroende för att vara en "riktig kristen".

Enligt din definition tex, så skulle jag själv hamna någonstans i limbo mellan agnosticism, judendom och kristendom. Jag ser mig dock som kristen och anser att definitionen ligger i mitt förhållande med gud och ingen annanstans. Detta skulle inte accepteras av vare sig judar eller muslimer, men ok i kristendomen, enligt de präster jag pratat med. 
  • Korsriddaren
    birdfish skrev 2011-07-29 18:05:44 följande:
    Helt som Korsriddaren skriver ni bryter inga regler. I mitt fall har jag att välja på att helt enkelt säga att jag kan inte konvertera och då förlora henne eller konvertera. Skulle vilja påstå att det är hennes familj som kräver att hon gifter sig med en muslim eftersom dom är betydligt mer troende. Så vad jag vill? Jag vill vara med henne och kommer jag konvertera så kommer jag förmodligen att hamn i helvetet vilket jag garanterat hade gjort ändå.

Men LivL hur lever din sk. vardahsmusse gällande mat, bön och ramadan? Är han strikt i dessa frågorna eller hur gör han.

Det är helt enkelt så att vi sk. kristna (och man undra hur kristna vi egentligen är när det kommer till kritan) har det betydligt lättare för att få accectans i sina familjer med dessa frågorna än vad min flickvän har i sina kretsar. Haram är något som dom ser som väldigt allvarligt. Dessutom är inte våra familjeband inte är i närheten att vara så starka som deras och det är på gottt som ont.

Tack till alla som deltar inte diskussionen och hoppas att den pågår ett tag till  
    Vad tycker, tänker och säger din tjej om saken egentligen? Om ni skulle gifta er, skulle ni bo i Sverige eller i GB då?
Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim