• smultronrosa

somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!

Hej! Jag har en underbar liten tjej som bli 8 månader nästa vecka,
    men detta med läggningen håller på att knäcka mig totalt och det är ngt jag funderar på flera gånger om dagen..
    Känns som att jag även skuldbelägger mig själv för att det är jag som etablerat denna vana,
    sedan dag ett har hon sovit i vår säng och har väl automatiskt blivit så att jag ammat henne tills hon somnat och inte tänkt så mycket på det, det gör man ju inte som förstagångsmamma,
    på BVC började jag prata lite smått om detta när hon närmade sig 4 månader och hon har alltis sagt att "det kommer lösa sig själv med tiden" när hon börjar äta osv osv..
    Och det gick jag väl på..
    T äter ju "vanlig" mat och jag ammar henne inte alls under dagtid, hon kan med lätthet och utan protester (för det mesta) somna i vagnen eller i bilen under dagen om vi är ute,
    men är vi hemma en hel dag (händer inte så ofta) är det tutten som åker fram när hon ska somna.
    Under en liten period, ca en vecka när hon var ca 4 månader somnade hon själv i sin säng och sög lite på tummen, en när hon vaknade ett par timmar senare fick hon ndå komma till oss igen (antar att detta var lite lathet eftersom hon oftast vaknade den tiden vi själva skulle gå och lägga oss) Men i samband med att den första tanden kom stördes det på ngt sätt och hon sov hos oss på heltid igen,
    och nu börjar jag bli en aning frustrerad, dels för att det alltid är JAG som måste lägga henne på kvällen. Ovsett om man vill vara hemma eller ute så kan det ju vara skönt att hjälpas åt.
    I alla fall så har  vi försökt att lägga henne i sin säng för att sova när hon varit trött, lite innan läggdags, och ja typ vid alla tillfällen för att pröva, men det slutar alltid med gallskrik,
    hon skriker så hon blir helt svettig och tårarna sprutar, och jag klarar inte det..
    Har försökt att klappa henne på magen, buffa i rumpan, ge flaska, sjunga, prata med henne,
    ja ungefär ALLT, men INGET funkar.
    Tar man upp henne lugnar hon ner sig, men ska man försöka lägga henne igen gallskriker hon innan man ens hunnit lägga henne i sängen..
    Känner bara att jag inte ver vartiffrån jag ska få orken och tålamodet att ta mig igenom detta.
    Hittade en bra tråd här förut om detta men tappade bort den tyvärr,
    Vet ju att jag inte är ensam om detta heller.
    Hon vägrar napp, alltid gjort, suger inte på tummen längre, suger på flaskan på eget initiativ och det är sällan den är till ngn tröst, finnt inte heller ngn snutte eller gosedjur hon gillar extra mycket vad jag har märkt..
    Vet inte hur vi ska lösa detta på bästa sätt..
    Att låta henne skrika för att hon är missnöjd kan jag ta, men detta gallskrik skär i mitt hjärta och känns inte bra, så det känns som jag står utan alternativ på ngt sätt.
    Lägger jag mig i vår säng med henne ska hon böka runt, klättra och busa, hur trött hon än är, kommer inte alls till ro på det sättet heller om inte tutten finns där..

• Svar på tråden somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!
  • smultronrosa

Lizzie, ja där är du ju :) och vad härligt och vad glad jag blir att det löst sig för er!! Just nu ligger jag här med en bebis som somnat vid tutten för att jag inte orkade med ngn fight :/ sambon har försökt lägga sig med henne, problemet där är att hon inte kommer till ro alls, honska klättra och böka runt annars blir det gråt som övergår i gallskrik menkänns som vi borde pröva igen och att jag som du säger sover i ett annat rum.

• Chardonnay
    lövet2 skrev 2011-07-17 12:56:07 följande:
    BVC började rekommendera metoden när Eckerberg var i maktposition där och skrev ut riktlinjerna. Nu har fler och fler BVC börjat avråda från metoden i stället.
    Nu blir jag nyfiken...vaddå för maktposition ? Återigen, för mig handlar det inte om vem som sagt och skrivit vad utan det handlar om att jag har tipsat om en metod som funkade utmärkt för mig, min familj och mitt barn. Jag använde en metod där min dotter fick gråta 2 kvällar och genast börjar det pratas om hjärnskador och maktpositioner, propaganda och gud vet allt.  Viktigast är väl att det funkade för oss och att alla mår bra och att vi alla i min familj får sova och är harmoniska. Herregud vilket ramaskri för ingenting..
  • josefina73

Soophie, hur går det.?

Själv läser jag just nu om boken "Somna utan gråt" och ska nog gå efter den i några veckor för att se om den funkar.

• smultronrosa

Josefina73
    Om jag ska vara ärlig har jag inte kämpat de senaste dagarna, dels pga avsaknad av ork och dels för att jag någonstans tror att detta kommer bli lättare när 8 mån fasen är över, hon på BVC tyckte inte heller det var en bra tid hur mkt man nu ska lyssna.. Måste fundera en stund på vad jag tror blir bäst för oss , ah vi får se snart.. Funderar också på att anv mig av somna utan gråt boken :)

• smultronrosa

Min dotter är snart 14 mån och problemet kvarstår, har väl funnit mig lite i det, hon älskar fortfarande att mysa med bröstet och är jag hemma kvällstid blir det ofta så, har börjat jobba nu och det drar igång på allvar nu i v och det är mkt kvällar, kom just hem fr jobbet och hon sover gott i sin säng efter att hennes pappa nattat, så jag tror det kommer lösa sig men hade nog inte tänkt att det skulle vara såhär ännu ;) Hon vaknar dock fortf flera ggr per natt och är ledsen och vill inte alls somna om i sin egen säng..

• Flickan och kråkan
    smultronrosa skrev 2012-01-16 22:24:56 följande:
    Min dotter är snart 14 mån och problemet kvarstår, har väl funnit mig lite i det, hon älskar fortfarande att mysa med bröstet och är jag hemma kvällstid blir det ofta så, har börjat jobba nu och det drar igång på allvar nu i v och det är mkt kvällar, kom just hem fr jobbet och hon sover gott i sin säng efter att hennes pappa nattat, så jag tror det kommer lösa sig men hade nog inte tänkt att det skulle vara såhär ännu ;) Hon vaknar dock fortf flera ggr per natt och är ledsen och vill inte alls somna om i sin egen säng..

Men vänner, det är helt normalt i den åldern . Ett tips. Ställ en vanlig säng i kloss med er dubbelsäng som hon sover i. Hon får sällskap, kan känna din eller sin pappas närhet (beroende på vems sida sängen står) och lätt rull/krypa intill när hon behöver och somna om. Lätt för er också att eventuellet bara puffa tillbaka lite lätt när hon somnat om ni vill ha utrymme.
  • Kinley

Jag hade exakt samma problem och när min dotter var 8½ månad så hade jag kommit till en gräns där jag kände att nu orkar jag inte mer.
    Min enda lösning på problemet var att helt sluta amma, från den ena dagen till den andra. Det blev en jobbig kväll och efter den dagen älskar hon sin välling och äter den vid läggdags och är sedan nöjd att somna bredvid mig eller sin pappa.
    Nu är nästa steg att försöka få henne att somna i sin egen säng men det känns inte lika akut.

Hoppas att ni hittar en lösning som passar er för jag vet att det är verkligen jättejobbigt att hamna i den där spiralen.

• master of disaster

Våra barn har "snuttat" sig till sömns. Först med bröst och sen med nappflaska och välling. Jag fattar inte varför det är nåt problem. Med tiden slutar de. Äldsta var knappt tre år och lillflickan är drygt 1,5 nu och somnar oftast en stund efter att vällingen är slut, så hon är på rätt väg

• master of disaster

Jo, det är klart att det blir ett problem om bara en förälder duger. Det tänkte jag inte på först, förlåt. Försök gå över till flaska, då har ni ju båda förutsättningar att natta. Men det är ofta så att bara en duger i alla fall. Lycka till ändå!

Svar på tråden somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!