• smultronrosa

somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!

Hej! Jag har en underbar liten tjej som bli 8 månader nästa vecka,
    men detta med läggningen håller på att knäcka mig totalt och det är ngt jag funderar på flera gånger om dagen..
    Känns som att jag även skuldbelägger mig själv för att det är jag som etablerat denna vana,
    sedan dag ett har hon sovit i vår säng och har väl automatiskt blivit så att jag ammat henne tills hon somnat och inte tänkt så mycket på det, det gör man ju inte som förstagångsmamma,
    på BVC började jag prata lite smått om detta när hon närmade sig 4 månader och hon har alltis sagt att "det kommer lösa sig själv med tiden" när hon börjar äta osv osv..
    Och det gick jag väl på..
    T äter ju "vanlig" mat och jag ammar henne inte alls under dagtid, hon kan med lätthet och utan protester (för det mesta) somna i vagnen eller i bilen under dagen om vi är ute,
    men är vi hemma en hel dag (händer inte så ofta) är det tutten som åker fram när hon ska somna.
    Under en liten period, ca en vecka när hon var ca 4 månader somnade hon själv i sin säng och sög lite på tummen, en när hon vaknade ett par timmar senare fick hon ndå komma till oss igen (antar att detta var lite lathet eftersom hon oftast vaknade den tiden vi själva skulle gå och lägga oss) Men i samband med att den första tanden kom stördes det på ngt sätt och hon sov hos oss på heltid igen,
    och nu börjar jag bli en aning frustrerad, dels för att det alltid är JAG som måste lägga henne på kvällen. Ovsett om man vill vara hemma eller ute så kan det ju vara skönt att hjälpas åt.
    I alla fall så har  vi försökt att lägga henne i sin säng för att sova när hon varit trött, lite innan läggdags, och ja typ vid alla tillfällen för att pröva, men det slutar alltid med gallskrik,
    hon skriker så hon blir helt svettig och tårarna sprutar, och jag klarar inte det..
    Har försökt att klappa henne på magen, buffa i rumpan, ge flaska, sjunga, prata med henne,
    ja ungefär ALLT, men INGET funkar.
    Tar man upp henne lugnar hon ner sig, men ska man försöka lägga henne igen gallskriker hon innan man ens hunnit lägga henne i sängen..
    Känner bara att jag inte ver vartiffrån jag ska få orken och tålamodet att ta mig igenom detta.
    Hittade en bra tråd här förut om detta men tappade bort den tyvärr,
    Vet ju att jag inte är ensam om detta heller.
    Hon vägrar napp, alltid gjort, suger inte på tummen längre, suger på flaskan på eget initiativ och det är sällan den är till ngn tröst, finnt inte heller ngn snutte eller gosedjur hon gillar extra mycket vad jag har märkt..
    Vet inte hur vi ska lösa detta på bästa sätt..
    Att låta henne skrika för att hon är missnöjd kan jag ta, men detta gallskrik skär i mitt hjärta och känns inte bra, så det känns som jag står utan alternativ på ngt sätt.
    Lägger jag mig i vår säng med henne ska hon böka runt, klättra och busa, hur trött hon än är, kommer inte alls till ro på det sättet heller om inte tutten finns där..

• Svar på tråden somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!
  • smultronrosa
    liv10
    Vad skönt att ni hittade ett sätt :) Jo jag är övertygad om att man saknar det, det är väl därför jag gärna skjuter detta på framtiden också trots att jag skulle vilja ha ändring, slits mellan de två sakerna,
    känner ju att ens lilla knyte börjar bli en stor tjej..
    Kan ju alltid prova detta med stolen, men är skeptisk till det, hon har alltid somnat i bilstolen när bilen rör sig, men har man tagt upp henne och fortsatt gunga vaknar hon :P
    Somnar din dotter själv nu eller fortfarande i stolen?
  • liv10

nu är hon 1,5 och somnar i egen säng (vi fick ta bort spjälsängen då hon klättrade ur den när hon var 1,2!). vi läser en bok, killar lite på ryggen och sen sitter vi där en stund. om hon är orolig eller har svårt att somna så ligger vi tillsammans i våran säng, läser en bok och sen bara ligger bredvid tills hon somnat.

Bilstolen använde vi bara ca 1v- just för att bli av med hennes "tvång" att suga för att komma till ro.   

• smultronrosa
    cosinus
    ja som du säger känns det ju isf bäst att sluta helt eftersom jag inte ammar för att hon ska få mat lngre känns det som, Vissa nätter kan hon vakna väldigt många ggr och vilja snutta och verkligen suger sig fast, nu inatt och natten innan gjorde jag ngt s¨å klokt att sätta på mig ett linne på natten ;) då fick hon bröstet en gång under natten och åt lite, vaknade ngn gång till men somnade då om av sig själv..
    Känns för mig som att det r skillnad på "jag är arg och förbannad"gråt och gallskriket, det är det som är jobbigt för mig och jag känner mig emot att hon ska somna av utmattning för att hon gråtit, när hon ändå inte behöver,
    fast då blir det ju att fortsätta med bröstet, det är ju det eftersom ingenting annat hjälper..
  • smultronrosa

liv10
    aha vilken bra grej :) Härligt att det löste sg på så sätt och utan skrik hehe
    Jag försökte ngt liknande, nämnligen att lägga henne i vagnen och köra över en tröskel här hemma, hon kan ibland somna i den på förmiddagen (fast då lyfter jag inte över henne i egna sängen utan låter henne sova där) men det brukar bli samma sak i den på kvällen också, att hon blir sä hemskt ledsen..

• liv10
    smultronrosa skrev 2011-07-16 23:22:28 följande:
    liv10
    aha vilken bra grej :) Härligt att det löste sg på så sätt och utan skrik hehe
    Jag försökte ngt liknande, nämnligen att lägga henne i vagnen och köra över en tröskel här hemma, hon kan ibland somna i den på förmiddagen (fast då lyfter jag inte över henne i egna sängen utan låter henne sova där) men det brukar bli samma sak i den på kvällen också, att hon blir sä hemskt ledsen..

hur går det om din sambo ligger med henne i sängen? kanske läser bok, hon får snutta på en vattenflaska? (det funkade aldrig för oss, men om ni har tur....)

annars kan ju promenader med vagnen vara en ide, vet en kompis som gjorde så. på med pyjamasen och bädda ned i vagnen efter kvällsgröten och så en låååång promenad. sen fick hon sova i vagnen nån vecka hela natten. (bredvid sängen). efter det slutade kvälls-snuttandet.

• Maria222
    Chardonnay skrev 2011-07-16 22:56:38 följande:
    Det är jättesvårt men fråga på BVC, de har en broschyr som Bernt Eckerberg skrivit om denna metod. Jag var helt emot alla slags "skrik metoder" tills jag läste om det.

Om man är kvar i rummet så funkar inte metoden, då lär de sig inte att somna själva. Det enda sättet ditt barn just nu vet hur man somnar, det är just det sätt som ni gör nu. Hon blir då ledsen, arg och frustrerad för hon är ju trött och vill sova och vill somna. Men om man lär dom att de faktiskt KAN somna själva så har man heller inte problemet flera gånger på en natt. Lär de sig somna själva, så somnar de även om själva om de vaknar på natten. Om de vaknar på natten och ser att rummet ser likadant ut som när de somnade, så somnar de oftast tryggt om. Men om de somnar bredvid till exempel mamma och sedan vaknar och mamma är borta för stunden, ja då vaknar de självklart. Jag ska inte tjata vidare...jag är bara så fascinerad hur bra den här metoden funkar, förstår inte vad som skulle kunna vara negativt....man får ett tryggt barn som litar på sig själv lycka till !
    Skrämmande att det finns folk som verkligen går på den där propagandan. "Lära sig somna själv" Jag skulle snarare kalla det att barnet "lär sig att ingen reagerar på dess känslor". Men visst, resultatet blir ett sovande barn som har givit upp hoppet om att någon ska trösta.
    Frågan är om man verkligen vill knäcka sitt eget barn?

Nej, TS. Ta en dag i taget. I slutet av året skulle du arbeta kvällar skriver du, då har situationen säkerligen ändrat sig alldeles av sig självt. Om du känner dig låst av amningen på kvällen så testa att gå en liten promenad runt läggningsdags så att pappan och dottern är helt själva hemma då. Det kan göra att hon accepterar att bli nattad av honom istället.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • smultronrosa
    liv
    nej det funkar tyvärr inte heller ;) hon är rastlös och flaskan duger inte till att "luras" med Flört

maria222
    Ja du har säkert rätt!
    Har faktiskt inte försökt gå ut förutom att jag suttit i annat rum, men det vertkar inte gå nå vidare, men som du söger så löser det sig väl själv, men jag är mest orolig att jag ska ha en 2 åring som ammar sig till sömns Flört
    så ska det inte bli, men ju tidigare ju bättre kanske..

Nu går jag och lägger mig för idag ;) Tack rara som hjälp mig, kollar in imorn o ser om det skrivits mer här, natti!
  • Minifer

favoritar denna tråden, har samma problem =)

5minutersmetoden innebär ju bara att barnet slutar skrika för att det inte är någon poäng att skrika när ändå ingen kommer.. Har en kompis som körde med det, och hennes dotter gråter helt förtvivlat när det börjar bli läggdags, skulle jag med gjort om jag vetat att jag skulle bli övergiven hela natten sedan =(

Det finns en bok om heter "somna utan gråt". Jag läste den när lillan var pytteliten, men då hade vi en helt annan problematik. Dags att läsa om den igen kanske. Är ett tips för alla som inte vill att småttingarna skall vara ledsna men samtidigt tycker de kan sova ;) *springer och letar fram boken själv*

• josefina73

Har exakt samma problem. Dottern är nu 10 1/2 månad och jag känner att det börjar bli outhärdligt. Jag vill helst sluta amma också då hon är så stor nu och jag tycker att det är dags. Hon har också mycket tänder (ajajaj säger jag bara!!)
    Jag börjar även jobba ganska snart och paniken börjar nu så smått komma då jag inte vet hur jag ska orka det efter att aldrig få sova mer än 1 1/2-2 timma i sträck... Nattsnuttandet är oerhört jobbigt nu (hon vaknar ca 5-6 ggr per natt och det är bara bröstet som hon vill ha då). Hon vägrar napp (tog den förut men totalvägrar sedan någon vecka tillbaka), flaska med ersättning tar hon bara på dagen och ej på natten (puttar bort den och blir arg). Välling dricker hon ej. Gråter bara om hennes pappa går till henne.

Sedan någon vecka tillbaka har vi fått henne att sova i egen säng i vårt rum, hon vaknar dock fortfarande ofta men skönt att inte ha henne sparkandes bredvid sig. Men det blir såklart jobbigare att behöva lyfta upp henne varje gång än att bara ligga bredvid.

För oss har amningen funkat kanon sedan dag ett (underbart), jag har älskat att amma och det har varit den bästa och mysigaste stunden på dagen. Är därför oerhört rädd för att få en negativ upplevelse till ammandet om inte detta blir bättre snart!

Alla säger att hon växer ifrån det (tveksamt..;)), och jag ÖNSKAR att någon berättat för mig innan jag fick barn att låt inte ditt barn somna vid bröstet!

Förresten skönt att 5-min metoden funkar för vissa men jag har testat och vägrar låta min skatt skrika och gråta sig hulkandes till sömns.

Tips på att sluta amma mottages gärna!!

Svar på tråden somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!