• smultronrosa

somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!

Hej! Jag har en underbar liten tjej som bli 8 månader nästa vecka,
    men detta med läggningen håller på att knäcka mig totalt och det är ngt jag funderar på flera gånger om dagen..
    Känns som att jag även skuldbelägger mig själv för att det är jag som etablerat denna vana,
    sedan dag ett har hon sovit i vår säng och har väl automatiskt blivit så att jag ammat henne tills hon somnat och inte tänkt så mycket på det, det gör man ju inte som förstagångsmamma,
    på BVC började jag prata lite smått om detta när hon närmade sig 4 månader och hon har alltis sagt att "det kommer lösa sig själv med tiden" när hon börjar äta osv osv..
    Och det gick jag väl på..
    T äter ju "vanlig" mat och jag ammar henne inte alls under dagtid, hon kan med lätthet och utan protester (för det mesta) somna i vagnen eller i bilen under dagen om vi är ute,
    men är vi hemma en hel dag (händer inte så ofta) är det tutten som åker fram när hon ska somna.
    Under en liten period, ca en vecka när hon var ca 4 månader somnade hon själv i sin säng och sög lite på tummen, en när hon vaknade ett par timmar senare fick hon ndå komma till oss igen (antar att detta var lite lathet eftersom hon oftast vaknade den tiden vi själva skulle gå och lägga oss) Men i samband med att den första tanden kom stördes det på ngt sätt och hon sov hos oss på heltid igen,
    och nu börjar jag bli en aning frustrerad, dels för att det alltid är JAG som måste lägga henne på kvällen. Ovsett om man vill vara hemma eller ute så kan det ju vara skönt att hjälpas åt.
    I alla fall så har  vi försökt att lägga henne i sin säng för att sova när hon varit trött, lite innan läggdags, och ja typ vid alla tillfällen för att pröva, men det slutar alltid med gallskrik,
    hon skriker så hon blir helt svettig och tårarna sprutar, och jag klarar inte det..
    Har försökt att klappa henne på magen, buffa i rumpan, ge flaska, sjunga, prata med henne,
    ja ungefär ALLT, men INGET funkar.
    Tar man upp henne lugnar hon ner sig, men ska man försöka lägga henne igen gallskriker hon innan man ens hunnit lägga henne i sängen..
    Känner bara att jag inte ver vartiffrån jag ska få orken och tålamodet att ta mig igenom detta.
    Hittade en bra tråd här förut om detta men tappade bort den tyvärr,
    Vet ju att jag inte är ensam om detta heller.
    Hon vägrar napp, alltid gjort, suger inte på tummen längre, suger på flaskan på eget initiativ och det är sällan den är till ngn tröst, finnt inte heller ngn snutte eller gosedjur hon gillar extra mycket vad jag har märkt..
    Vet inte hur vi ska lösa detta på bästa sätt..
    Att låta henne skrika för att hon är missnöjd kan jag ta, men detta gallskrik skär i mitt hjärta och känns inte bra, så det känns som jag står utan alternativ på ngt sätt.
    Lägger jag mig i vår säng med henne ska hon böka runt, klättra och busa, hur trött hon än är, kommer inte alls till ro på det sättet heller om inte tutten finns där..

• Svar på tråden somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!
  • josefina73

Soophie, förstår vad du menar med att man skuldbelägger sig själv. Det är jobbigt. Försöker att ignorera tankarna men nattningen finns ju i huvudet hela tiden med hur man ska gå tillväga.

Förresten har läst somna utan gråt men vet inte om den funkar på oss då min tjej kan somna själv, hon gör det alltid men ska snutta precis INNAN hon somnar.

• Chardonnay

Alla har vi olika metoder, huvudsaken är att det funkar för var och en mitt barn är inte otryggt, hon skrek 2 kvällar i 2 korta stunder och har inte mått dåligt över det. Hon har verkligen inte "gett upp hoppet" eller "blivit knäckt". Och hon är verkligen inte övergiven. För mig är detta inte propaganda utan en metod som jag provat och som funkat för mig och mitt barn. Ser inte vad som är så skrämmande med det...

• josefina73

Chardonnay, nä jag tror faktiskt inte heller att BVC rekommenderar nåt som är skadligt. Jag vill lita på dom.
    Däremot så kändes det inte rätt för oss, eftersom vår dotter var helt förstörd när vi testade och kräktes nästan av all gråt. Men jag är jätteglad över att det löste sig så bra för er.

• Chardonnay

Josefina73, givietvis så känns inte denna metod rätt för alla, det förstår ju jag också om våran dotter hade blivit helt förstörd så hon nästan kräktes hade jag inte fortsatt metoden ens första kvällen.

Till er andra vill jag säga att jag vet att denna metod är väldigt debatterad, men den funkade iaf för oss Det låter som det är en metod som pågår och plågar barnet under låååång tid men i själva verket rör det sig om ett par kväll där barnet gråter, så jag köper inte hela grejen med att det skulle vara skadligt. Då är det ju mer skadligt för dom som gråter i timmar än min dotter som grät i 20 + 10 minuter....jaja ingen idé att debattera om detta här, vi är ju alla olika. Men mitt barn mår iaf jättebra

• Lizzie 83

Jag tror att det är min tråd som jag skrev för några veckor sedan som du läste i. www.familjeliv.se/Forum-3-23/m59603544.html

Jag hade nämligen precis samma problem som du och visste varken ut eller in. Höll på att bli galen. 

Vi har nu fått hjälp av en barnpsykolog på bvc, som faktiskt hade lite andra tips än 5 minutersmetoden som vår vanliga bvc-sköterska rekommenderade (men som vi inte ville använda).

Vi gjode såhär. Istället för att amma på kvällen gav vi en flaska välling. Det gick inte särskilt bra i början eftersom dottern hellre ville ha bröstet. Nån kväll ammade jag ändå efter att vi försökt med flaskan men lät henne inte somna vid bröstet och satt inte i sovrummet. Enligt psykologen skulle det vara bra om pappan gav vällingen istället, men när hon till slut tog välling istället för bröstet var det ändå när jag gav den. 

Sedan fick pappan ta läggningen. Han la sig i vår säng med dottern brevid. Självklart gallskrek hon som vanligt, men han låg bara bredvid och sa schhhh och klappade henne och höll en hand på henne. Han tog bara upp henne om hon blev helt hysterisk. Efter ca 30 min somnade hon de första kvällarna.  Sedan sov han med henne på natten och jag sov i ett annat rum. Det gick långt över förväntan. När hon vaknade till några gånger första natten kunde han bara lägga en hand på henne och klappa lite så somnade hon om. Andra natten sov hon mellan kl 20 och 05 utan att vakna. Det var som att det inte var lönt att vakna till när inte jag låg brevid och luktade mjölk...

Efter 4 nätter flyttade jag in i sovrummet igen och testade att ta läggningen, och tro det eller ej, men då kunde jag bara lägga dottern bredvid mig i sängen, sjunga lite och klappa lite och så somnade hon, utan skrik. Det är knappt att jag tror att det är sant! När hon nu vaknar till nån gång på natten lägger jag en hand på henne så somnar hon om. 

Kl 5 har jag låtit henne amma men har då inte suttit i sängen utan gått upp till ett annat rum. Sedan har jag kunnat lägga ner henne i vår säng igen och hon har somnat om av sig själv. De sista dagarna har jag dock gett ersättning istället vid den tiden eftersom jag märker att mjölken börjar ta slut. Hon ammar nämligen inget på dagarna heller. 

Det har också blivit lite bättre på dagarna, hon somnar oftast utan att skrika i vagnen (när vi går med den) eller i famnen. Jag behöver inte ens stå upp och vagga henne utan kan bara sätta mig med henne i famnen när hon är trött. 

Till detta hör också att hon faktiskt har börjat ta nappen, vilket hon inte gjort tidigare. Kanske är det för att jag inte ammar så mycket numera?

Om någon hade sagt till mig att det skulle bli såhär för en månad sedan hade jag inte trott dem, jag tyckte att vi hade testat allt så det finns hopp!

• Lizzie 83

Kan tillägga att psykologen sa att det är skillnad att låta henne skrika när vi ligger bredvid än när man går ifrån henne som med 5 minutersmetoden. 

• lövet2
    Chardonnay skrev 2011-07-17 09:20:27 följande:
    Jag tror inte BVC skulle rekommendera en metod som på något sätt är skadlig...
    BVC började rekommendera metoden när Eckerberg var i maktposition där och skrev ut riktlinjerna. Nu har fler och fler BVC börjat avråda från metoden i stället.
  • pluppfamiljen

Hä får blir flask matning från start nu mrd baby nr 6. Mina har blivit giriga bröst sugare som vägrat somna om de ej fått bli ammade ända upp till 1 års ålder. Då satte jag på stop och väx. Foten i munnen SEN dög vällingen! 

Blivande 6 barns mamma
  • Minifer

Det är ju inte gråten i sig som är skadlig, utan att ingen kommer trots att de gråter=slutar gråta. Men det är OT och vi ska inte börja diskutera det här :)

Äsch, vi kan inte testa det där med vällingen eftersom lilla fröken inte fattar hur flaskor funkar, kan inte dricka ur flaska =(

Svar på tråden somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!