Syjunta för gravida!
Okej!
Okej!
Hmm.. Om ni hade typ 10 meter stumt tyg hemma, vad hade ni hittat på då? Fick nämligen en jäkla massa sådant här tyg av min far idag: m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/60218020/
Någon som vet hur man ställer in längden på stygnen på en Husqvarna classica 90? Om jag tex vill sy raksöm med brett avstånd?
Känner att jag spammar tråden lite med alla mina frågor, men men tänkte sy en klänning, men hittar inga mönster som är gratis. Hade tänkt mig en vanlig enkel klänning, i stumt tyg. Antar att det är ganska lätt att bara frihanda, men problemet jag har är att antingen blir armhålen för små eller så sitter dom konstigt, samma sak med urringningen.. Tyckte jag var jättesmart i morse som sydde ett vanligt enkelt rektangulärt "fodral" och sydde på axelband sen, men dom hamnade alldeles för brett isär och inte vart det snyggt heller. Så, någon som har tips eller kanske rent av något mönster att bjussa på?
Mjo, men alla dom jag har är i strech tyg.. Tänkte att det borde bli annorlunda i stumt?
Tack!
Med det här inlägget dumförklarar jag nog bara mig själv, men jag bjuder på det.
Har påbörjat klänningen, kommit så långt att alla kanter är ihopsydda och kantande ditsytt både nertill och i ena armen. Sen kom jag på att den aldrig kommer gå över huvudet så jag tänkte att jag kan sätta knappar uppe på ena axelbandet. Nu till själva problemet;
1. Om jag ska sy dit knappar lär ju det axelbandet bli kortare än det andra, eftersom ena tygstycket måste över själva knapparna för att kunna knäppa? Måste jag sy fast en till bit tyg då för att förlänga ena sidan eller går det på något annat fiffigt sätt?
2. Hur syr man knapphål? Har en gammal Husqvarna classica 90 och jag misstänker att den funktionen inte finns där? Hur syr man för hand? Kan det bli snyggt?
3. Hur gör man med kangbandet där vid knäppningen? Ska man helt enkelt ha kantband i alla ändar liksom? Även den delen som är närmast knapparna, som inte kommer synas när det är knäppt?
Ja ni hör ju hur nybörjare jag är på allt det här.. Men man måste ju lära sig någon gång
Okej, bortse från fråga ett, det löste sig
Fråga tre löste sig också, men knapphål?
Men åååh att jag inte tänkte på det innan jag förlängde tyget!