HLinna skrev 2012-01-27 21:43:08 följande:
Min son sparkas och far runt så väldigt när han sover i vår säng. Varken jag eller sambon sover bra alls de nätterna. Tur för oss att vår son oftast helst sover i egen säng!
Han har sovit i egen säng från han var pytteliten, och det valde han själv faktiskt. När han var riktigt liten minns jag att han skrek och skrek och jag gick runt och bar honom och försökte lugna honom. Sen gick det upp för mig att han oftast ville att jag skulle lägga ner honom i vaggan och låta honom vara ifred. Då blev han nöjd...
Så Becka 77: Jag tycker nog att det kan vara lika "naturligt" för barn att sova i egen säng som att samsova - jag tror att det varierar från barn till barn helt enkelt! Vore ju konstigt att tvinga sonen till samsovning när det var så tydligt att han ville få ligga ifred, ellerhur?
Tråkigt att ni som samsover har fått kritik för det. Själv har jag faktiskt hört flera gånger från samsovare att man är okänslig, kall, onaturlig etc som låter bebisen sova själv. Ingen som har kastat ur sig det direkt i ansiktet på mig eller så, men det har kommit upp. Finns alltid folk som blir provocerade av alla möjliga saker.
Jag tycker man ska välja det som känns bäst för familjen . Inte lyssna på för mycket råd och "kloka" råd från andra . Ingen kan ju veta vad som funkar bäst i er familj
Vi kör på samsovning för att det föll sig naturligt för oss och barnen har alltid sovit jättebra hos oss . Hade det inte fungerat hade vi naturligtvis inte tvingat fram det .
Vi får ofta kommentaren : Men sover hon FORTFARANDE med er ? Hur blir det då med ert sexliv ?
eller Hon kommer ALDRIG lära sig sova själv ..
På det svarar jag : Ja hon sover med oss . Vi har ett alldeles utmärkt sexliv tack och jag är övertygad om att hon snart tröttnar på oss