• Daysis

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Men visst måste det väl vara lite genetiskt huruvida man har lätt att spricka vid förlossningen eller inte?! Även om själva förlossningsförloppet har betydelse så påverkar väl även kroppsform och hur brett bäcken man har t ex? Eller är det oxå en myt?

Min kusin t ex som är väldigt liten till växten fick inte föda vaginalt eftersom läkare gjorde bedömningen att hon hade för smalt bäcken och en ganska stor bebis i magen, så hon fick planerat snitt.

• Daysis

Ja, det låter ju vettigt att det är bättre att det tar lite längre tid under krystandet.. Men med mitt första barn krystade jag i 20 min och sprack en del, inget allvarligt men fick sy 7 stygn både på in- och utsida. Andra barnet kom däremot ut på två krystvärkar på ca 5 min och då sprack jag inte alls, men det kan ju oxå bero på att det var andra barnet.. Och så hade jag legat i ett varmt bad i två timmar innan, vilket jag oxå tror mjukar upp huden.

• Daysis

Nu är jag ännu mer övertygad om att badkaret hjälpte till att inte spricka, för jag hade nämligen ingen bm som höll emot när bebis kom ut. Den riktiga bm var inte ens i rummet utan den enda som var där var en praktikant som aldrig hade förlöst ett barn själv och hon hade fullt upp med att ta emot bebisen som mer eller mindre flög ut..
    Vill verkligen föda på södra bb denna gång oxå så jag får eget badkar, hoppas, hoppas att de har plats för mig när det är dags.

• Daysis

Nippertippan - Hoppas dina symtom sjunker så du slipper bli inlagd! Du får ta det lugnt och se till att bli uppassad i helgen

• Daysis

Ellieott - Vet inte riktigt vad det är för riktlinjer. Men ska du inte ringa till förlossningen och fråga om du är orolig? Bättre en gång för mycket än en gång för lite liksom..

• Daysis

Ellieott - Nä, förstår att du inte vill åka in i onödan.. Men du känner att bebisen rör sig iaf? För rör h*n sig som vanligt mår h*n ju förmodligen toppen!
    Och har du haft så mycket blödningar innan har du förmodligen väldigt känsliga slemhinnor vilket ju kan orsaka blod..

• Daysis

Har precis stått i duschen i 20 minuter och duschat hett, tycker att varmt vatten hjälper jättebra mot all smärta och så blir man så härligt avslappnad och kan somna lättare! Så testa det om ni inte redan gjort det!

Idag har jag varit och köpt en vagga till bebisen. Har länge velat ha en Leander-vagga men tyckt att de är lite för dyra nya, men nu hittade jag en jättefin på blocket till bra pris, så jag är jättenöjd

På tal om att ha mannen kvar på bb så kommer min man inte att sova över. Jag tänker som så att sover vi så sover vi lika bra utan honom och är vi vakna är det ju onödigt att han ska vara vaken oxå. Däremot kommer han att vara där på dagtid, men gissar att jag kommer stanna Max en dag om inte bebis behöver sola förstås eller det blir några andra komplikationer..

• Daysis

Nikis - Jag har beställt mattor på internet ibland, kan inte rekommendera nån sida direkt men googla på barnmatta så kommer det upp en massa sidor..

• Daysis

Vi har varit hos läkaren med dottern idag. Hon har haft hög feber, ont i halsen och svullna halsmandlar. Jag misstänkte halsfluss, vilket det oxå var. Hon har streptokocker och kanske även några andra bakterier sa doktorn, så de skulle skicka halsprovet på odling. Tycker så synd om lilla stackarn och är samtidigt rädd att bli smittad, det är ju liksom svårt att undvika närkontakt med en sjuk femåring.
    Och mannen fick reda på i fredags att han fortfarande har stafylokocker i ögonen och måste äta antibiotika en gång till. Känns som ett under om jag klarar mig när hela bakteriefamiljen är på besök här hemma..
    Det enda positiva är väl dock att jag med gott samvete kan vara hemma o vila med dottern hela nästa vecka..

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)