• Daysis

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Lokesmami - Juno är fint och passar faktiskt jättebra tillsammans ned Loke.

Fam Cooper - Jag tycker oxå Daisy är jättegulligt, och även Lilly finns med på min lista. Tyvärr tycker inte mannen att det är lika fint..

• Daysis

Grattis på födelsedagen Lyckobebisen!

Jag har precis gått till bussen ca 1 km och får så hemskt ont av att gå ens en så liten bit.. Det känns som håll fast i hela magen och så försvinner det så fort jag stannar. Är det nån mer som har lika?

• Daysis

Tack för era svar Stinis och Faceprimer! Ja, det kanske är sammandragningar ändå, har ju aldrig haft det tidigare graviditeter så har inte riktigt koll på hur det känns.. Var helt hemskt imorse, hade så ont att jag var tvungen att gå jättesakta och stanna emellanåt. Men nu gick jag ca 500 m när jag skulle äta lunch och nu var det mycket bättre..
    Angående att magen är hård så tycker jag att min är det hela tiden, men den kanske drar ihop sig mer när man har sammandragningar. Är lite svårt att känna när man går ute och har en tjock jacka över magen.

• Daysis

Jag har inte ens fått ett moderskaps intyg från bm än eftersom hennes dator var ur funktion förra gången jag var på kontroll. Men kommer att få ett nu den 22 december så då skickar jag det till försäkringskassan. Men eftersom jag har fast anställning med månadslön så är det ju egentligen ingenting som ska göras på fk förutom att konstatera att jag ska få barn, så jag har inte haft någon brådska med det..

• Daysis

Jag har aldrig skickat in några papper till försäkringskassan (förutom moderskapsintyget då) jag har bara fyllt i uppgifter om lön och kontaktuppgifter till min arbetsgivare på försäkringskassans hemsida. Vid två tillfällen de senaste 7 åren har de kontaktat min arbetsgivare för att få bekräftat att jag har angett rätt inkomstuppgifter.
    Har man fått barn inom 2,5 år behöver man inte göra något förutom att uppdatera sin inkomst om man har fått löneförhöjning. Om försäkringskassan undrar över något kontaktar dom en.
    Faceprimer - tyvärr vet jag inte vad de vill ha för intyg på inkomst när man är timanställd, men om du fyller i uppgifter om lön och anställning hör de nog av sig om de vill ha mer bevis. Men angående att du inte fått löne. specar tycker jag att det låter konstigt, det har du rätt att få. Det är bra att ha lönespecar och kolla att man fått rätt lön, och sen även stämma av mot kontrolluppgifter och deklaration för att se att man betalar rätt skatt..

• Daysis

Stinis - jag är inte helt söker men tror att du får samma sgi trots att du har sänkt din årslön eftersom du håller dig inom tidsramen. De vill nog bara ha dina inkomstuppgifter för att kolla att de inte ska höja din sgi. För man kan ju höja sin sgi om man fått löneförhöjning, men inte sänka om nästa barn föds inom 2,5 år.

• Daysis

Sofia - förstår inte hur dom dagarna skulle kunna sänka din sgi? Den enda regeln som finns är väl att man måste ta ut minst 5 dagar per vecka om är helt föräldraledig efter att barnet fyllt ett år, annars ska man väl inte kunna sänka sin sgi om man får barn inom 2,5 år? Eller är det inte det hela regeln går ut på? Det vekar ju väldigt löjligt att ha en sån regel om den ändå inte gäller..

• Daysis

Aja, okej det betyder alltså att blir man sjuk eller ska vabba får man lägre ersättning om man har sänkt sin sgi, men föräldrapenningen kan inte sänkas om man får barn inom 2,5 år även om man har sänkt sin sgi.. Det låter ju vettigt Så ni som har barn som är yngre än 2,5 år får samma föräldrapenning som ni har haft med första barnet oavsett hur er sgi har förändrats..

• Daysis

Lokesmami - jag har aldrig haft ont just där, men ibland om jag gör någon hastig rörelse kan det hugga till i mitten av magen, jätteobehagligt men går över snabbt. Gör det bara ont en kortare stund är det nog ingen fara, men om det håller i sig och gör jätteont kanske du borde kolla upp det..

• Daysis

När det hugger till så där på mig känns det nästan som det finns ett band innanför magen som går av och gör ont. Verkligen jätteläskig känsla, men tror som sagt att det är helt ofarligt..

Sofia - jag har inte ens funderat innan på skillnaden mellan sgi och fp, men nu har vi rett ut det ordentligt iaf, det känns ju bra

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)