• Vikk

Känner mig så ensam med våran nyfödde..

Hej... Jag har en 10 dagar gammal son med min sambo som också har en 3-årig dotter som bor hos oss vv. Vår familj fungerar jättebra, men nu när vår son är född har saker ändrats. Dottern som är extremt intensiv leräver hundra procent uppmärksamhet hela tiden, och min sambo är rädd att hon ska känna sig utanför och svartsjuk så han lägger ner all tid på henne och har han hand om vår son är dottern bredvid hela tiden och dåär det bara en fem minuters grej. Detta har gjort att jag känner mig väldigt ensam med vår son som är mitt första barn. Jag vet inte hur jag ska säga det till min sambo utan att låta egoistisk. Självklart är ju hans dotter lika betydelsefull som vår son. Som det är nu byter jag 80% av alla blöjor, matar, håller, köper grejer m.m Jag undrar nästan om han glömt bort sin son..men det kan jag ju inte säga. Jag önskar att han ville ha lite ensam tid även med sin son så kan jag och dottern ju göra något. Nu är detta vv men det känns ändå som om det kan bli svårt för mig att hantera att min sambo bara har en son (bildligt talat) vv. Det ärlig viktigt att knyta an så här tidigt med båda föräldrarna. Är jag helt orimlig? Jag vet inte hurjag borde tänka men jag känner mig som en ensam mamma och en elak styvmor. Inte kul. : (

• Svar på tråden Känner mig så ensam med våran nyfödde..
  • Lena

Om du säger att du vill vara lite sjlv med dottern kanske det går lättare.

• Vikk

Jo...fast det vill jag ju egentligen inte.. Ska man behöva ha det så?

• Lena
    Vikk skrev 2011-06-23 19:25:54 följande:
    Jo...fast det vill jag ju egentligen inte.. Ska man behöva ha det så?
    SJälvklart inte men det kan bli en väg in i rätt tänkande.

Tar han hälften de veckorna ni inte har dottern?
  • Malin 090

Jag förstår att du är rädd, det skulle jag också vara. Men försök prata med honom om det, gå försiktigt fram så går det nog bra. Du behöver ju inte nämna dottern i första hand utan sätt istället tyngdpunkten på att du känner att du tar hand om eran son själv och att han får gärna engagera sig mer.

Nu är han ju bara tio dagar gammal så man behöver kanske inte göra allt för stor grej av det än men ändå berätta för honom hur du känner direkt.

• Vikk

Lena: vad menar du "tar han hälften av de veckorna ni inte har dottern"? Vet inte om du framgick tydligt av det jag skrev, men det är alltså inte min dotter utan hans. Vår son har bara funnits i en vecka så det är svårt att säga hur det kommer att vara i framtiden. Men med hans dotter tog han allt ansvar för hand ex är manodepressiv och tyckte det var svårt med en nyfödd. Jag har inte sett minsta vilja till att ta ansvar för vår son ännu. Han ser ju att jag sitter i soffan med honom hela tiden och han hör när jag pratar om hur mycket han ätit eller vilka roliga miner han gör men det verkar liksom bara lite halvintressant det jag säger. Det enda han pratar om med passion är vilka roliga saker hans dotter säger eller hur vi ska göra med henne kring det ena och det andra. Min rädsla är ju att jag kommer få sitta med vår son under dessa första månaderna eftersom han förklarat att han tycker spädbarn är tråkiga. Visst, det händer inte så mycket men det som händer tycker jag är gröt fantastiskt.jag känner mig bara så ensam och jag försökte säga det förut men jag kan inte få fram det på ett snyggt sätt utan att han kommer att hävda att han har bara dottern vv och hon kan ju bli svartsjuk. När han har hand om vår son i 5-10 minuter gör han det tillsammans med sin dotter och då får hon bestämma vart dom ska sitta och hur hon ska få hålla m.m. Det är ju ingen docka till dottern! Fy vad jag klagar..men jag blir bara så ledsen och besviken. Jag hade väl en dröm om att vi skulle ligga i sängen och beundra vårt mirakel tillsammans och dela på det mesta.

• Lena
    Vikk skrev 2011-06-23 22:14:34 följande:
    Lena: vad menar du "tar han hälften av de veckorna ni inte har dottern"? Vet inte om du framgick tydligt av det jag skrev, men det är alltså inte min dotter utan hans. Vår son har bara funnits i en vecka så det är svårt att säga hur det kommer att vara i framtiden. Men med hans dotter tog han allt ansvar för hand ex är manodepressiv och tyckte det var svårt med en nyfödd. Jag har inte sett minsta vilja till att ta ansvar för vår son ännu. Han ser ju att jag sitter i soffan med honom hela tiden och han hör när jag pratar om hur mycket han ätit eller vilka roliga miner han gör men det verkar liksom bara lite halvintressant det jag säger. Det enda han pratar om med passion är vilka roliga saker hans dotter säger eller hur vi ska göra med henne kring det ena och det andra. Min rädsla är ju att jag kommer få sitta med vår son under dessa första månaderna eftersom han förklarat att han tycker spädbarn är tråkiga. Visst, det händer inte så mycket men det som händer tycker jag är gröt fantastiskt.jag känner mig bara så ensam och jag försökte säga det förut men jag kan inte få fram det på ett snyggt sätt utan att han kommer att hävda att han har bara dottern vv och hon kan ju bli svartsjuk. När han har hand om vår son i 5-10 minuter gör han det tillsammans med sin dotter och då får hon bestämma vart dom ska sitta och hur hon ska få hålla m.m. Det är ju ingen docka till dottern! Fy vad jag klagar..men jag blir bara så ledsen och besviken. Jag hade väl en dröm om att vi skulle ligga i sängen och beundra vårt mirakel tillsammans och dela på det mesta.
    var han hemma de första 10 dagarna med dig?
    Har dottern varit där alla dagar hitills?
  • Molly1

Åh vad ledsen jag blir när jag läser det du skrivit...! Jag har nu en 5-månaders med min sambo, och han har en 9-årig dotter sedan innan. Jag var rädd för precis det du skriver innan min dotter föddes. Det var lättare för oss, eftersom hans dotter är äldre, men visst fanns samma problem hos oss. De är så otroligt rädda för att deras förstfödda ska känna sig undanskuffade att de glömmer att ALLA barn som blir storasyskon kommer att känna sig avundsjuka och nedknuffade från sin "pidestal", och det är helt naturligt. Jag behöver inte gå längre än till min familj och min storasysters reaktion på min födelse. Det är inte konstigt att de reagerar, det är inget fel med det. MEN man kan faktiskt glädjas åt det nya barnet tillsammans, med barnet. Och pappan måste kunna visa glädje över den nya utan dåligt samvete, det ger ju annars det äldsta barnet hur konstiga signaler som helst. Man kan älska flera, det finns kärlek åt ALLA barn! Att det kommer en ny minskar inte kärleken till den första. Alla ska få kärlek i familjen. Jag har satt mig ner med min sambo och pratat, flera gånger, om mina känslor kring det här. Man ska inte behöva känna som du gör! Berätta för honom hur ensam du känner dig. Det är ju så att vi valt män som redan har barn, därför kanske det inte är lika fascinerande och spännande för dem med detta nya liv, och det kommer ju sitta lite som en tagg i hjärtat. Men om han inte vill skapa negativa känslor i dig mot hans dotter, så måste han ta tag i sitt dåliga samvete - annars kan din och hans dotters relation skadas. 
    Jag känner så oerhört starkt med dig och önskar dig styrka och kraft att hålla ut!
    Kram! 

• k girl

Alltså, med risk för att låta för hård mot någon som är alldeles nyförlöst men:

För det första är er son inte ens två veckor gammal, ge det lite tid.

För det andra, så även med en man som inte har barn sedan tidigare, så kan de behöva lite pushande. I början fick jag säga åt min man att byta blöjor, att ta sonen, att byta kläder på honom osv.

För det tredje är det ju inte riktigt samma sak att få första barnet som andra eller tredje. Tyvärr är ni i "ofas" nu och det är väl lite det som tydliggörs här också.

Och för det fjärde: har han sin dotter så är det väl tämligen självklart att han inte kan ligga i en säng eller sitta i en soffa och beundra ert mirakel? Hur många föräldrar som har barn sedan tidigare gör det, tror du? Har tid med det? Jag har inte flera barn, men vi planerar fler barn, och jag kan ju tänka mig att det lätt blir så att den ena föräldern får sköta stora barnet - och en treåring behöver ju rätt mycket uppmärksamhet och tillsyn - medan den andra får sköta det lilla.

Och ett nyfött barn är inte speciellt roligt, och det är inte särskilt intressant att veta hur mycket de har ätit. Jag kan förstå honom där. Men jag förstår dig i att du är helt uppslukad av ert underverk.

Slutligen: du är alldeles nyförlöst, tänk på det. Massor av hormoner som rusar omkring i kroppen. Ge det tid!

• Ess

Säg till honom vad du tycker och känner, sen ger du över sonen till honom och så får han ta hand om båda sina barn.
    Som flerbarnsförälder som han är så ska man kunna ha bebisen på armen samtidigt som man hjälper sitt/sina stora barn.
    Det är ju inte så konstigt att dottern är med hela tiden om han tar sonen, det är nytt och spännande för henne också. Självklart blir det lite avundsjuka från o till, men både hon och ni kommer att landa.

• Thursday
    När han har hand om vår son i 5-10 minuter gör han det tillsammans med sin dotter och då får hon bestämma vart dom ska sitta och hur hon ska få hålla m.m. Det är ju ingen docka till dottern! Fy vad jag klagar..men jag blir bara så ledsen och besviken. Jag hade väl en dröm om att vi skulle ligga i sängen och beundra vårt mirakel tillsammans och dela på det mesta.
    Det låter som om ni behöver prata ordentligt med varandra om hur ni ska ha det tycker jag. Samtidigt får jag nog tycka att det verkar rätt normalt för en förälder som redan har ett barn att fokusera på det stora barnet väldigt mycket jämfört med bebisen. Jag har själv en 2,5-åring och ska ha nummer två vilken dag som helst nu och mina tankar går ju mest till stora sonen och hur vi ska kunna ge honom så mycket uppmärksamhet som möjligt och göra honom delaktig i bebisen och så. Vi är väldigt noggranna med att prata om bebisen som våran (hans och min och pappas) och hur vi ska ta hand om bebisen sen. Självklart menar jag inte att det är okej att inte visa intresse för lille sonen, men det är ju rätt självklart att han inte kan ta bebisen halva tiden (om du nu inte tar 3-åringen andra halvan).
Svar på tråden Känner mig så ensam med våran nyfödde..