• k girl

Känner mig så ensam med våran nyfödde..

Vikk skrev 2011-06-23 22:14:34 följande:
    Lena: vad menar du "tar han hälften av de veckorna ni inte har dottern"? Vet inte om du framgick tydligt av det jag skrev, men det är alltså inte min dotter utan hans. Vår son har bara funnits i en vecka så det är svårt att säga hur det kommer att vara i framtiden. Men med hans dotter tog han allt ansvar för hand ex är manodepressiv och tyckte det var svårt med en nyfödd. Jag har inte sett minsta vilja till att ta ansvar för vår son ännu. Han ser ju att jag sitter i soffan med honom hela tiden och han hör när jag pratar om hur mycket han ätit eller vilka roliga miner han gör men det verkar liksom bara lite halvintressant det jag säger. Det enda han pratar om med passion är vilka roliga saker hans dotter säger eller hur vi ska göra med henne kring det ena och det andra. Min rädsla är ju att jag kommer få sitta med vår son under dessa första månaderna eftersom han förklarat att han tycker spädbarn är tråkiga. Visst, det händer inte så mycket men det som händer tycker jag är gröt fantastiskt.jag känner mig bara så ensam och jag försökte säga det förut men jag kan inte få fram det på ett snyggt sätt utan att han kommer att hävda att han har bara dottern vv och hon kan ju bli svartsjuk. När han har hand om vår son i 5-10 minuter gör han det tillsammans med sin dotter och då får hon bestämma vart dom ska sitta och hur hon ska få hålla m.m. Det är ju ingen docka till dottern! Fy vad jag klagar..men jag blir bara så ledsen och besviken. Jag hade väl en dröm om att vi skulle ligga i sängen och beundra vårt mirakel tillsammans och dela på det mesta.

Alltså, med risk för att låta för hård mot någon som är alldeles nyförlöst men:

För det första är er son inte ens två veckor gammal, ge det lite tid.

För det andra, så även med en man som inte har barn sedan tidigare, så kan de behöva lite pushande. I början fick jag säga åt min man att byta blöjor, att ta sonen, att byta kläder på honom osv.

För det tredje är det ju inte riktigt samma sak att få första barnet som andra eller tredje. Tyvärr är ni i "ofas" nu och det är väl lite det som tydliggörs här också.

Och för det fjärde: har han sin dotter så är det väl tämligen självklart att han inte kan ligga i en säng eller sitta i en soffa och beundra ert mirakel? Hur många föräldrar som har barn sedan tidigare gör det, tror du? Har tid med det? Jag har inte flera barn, men vi planerar fler barn, och jag kan ju tänka mig att det lätt blir så att den ena föräldern får sköta stora barnet - och en treåring behöver ju rätt mycket uppmärksamhet och tillsyn - medan den andra får sköta det lilla.

Och ett nyfött barn är inte speciellt roligt, och det är inte särskilt intressant att veta hur mycket de har ätit. Jag kan förstå honom där. Men jag förstår dig i att du är helt uppslukad av ert underverk.

Slutligen: du är alldeles nyförlöst, tänk på det. Massor av hormoner som rusar omkring i kroppen. Ge det tid!

• k girl
    Vikk skrev 2011-06-26 22:13:20 följande:

Jag har ju naturligtvis ingen erfarenhet av att ha två barn så jag kan inte riktigt uttala mig om hur det är, och har viss förståelse för min sambo och alla er som nu har två eller fler barn. Men det som ni kanske inte heller (vad vet jag?) har erfarenhet av är hur det är att vänta barn med någon som har ett barn redan vilket är väldigt intensivt och "stjäl" tid från det som du tycker är det största som hänt dig. Det är nog inte lätt för någon av oss, jag säger inte att det är "mest synd" om mig. Min sambo har det nog jättejobbigt, och vi har talat nu och det känns bättre, tack.

Däremot har jag blivit väldigt överbeskyddande mot vår son, hans dotter känns lite som en inkräktare på det som är vårt/mitt. Det kan inte hjälpas, jag försöker komma över detta och har säkert inte rätt att säga det såhär men ska man vara ärlig så.. Jag trodde kanske att jag skulle känna mig som ännu mer bonusmamma till hans dotter med vårt nya barn i familjen, men tyvärr har det blivit motsatsen. Jag tycker det är jättejobbigt att ha henne här och längtar efter att hon ska åka till sin mamma. Med detta sagt gör det nog mig till välrldens sämsta styvmamma, men jag behandlar henne inte sämre, jag är jättenoga med att ingen ska märka hur jag känner inombords. Inte minst för min sambos skull.Jag leker jättemycket med henne och köper grejer till henne och kramar och pussar och är positiv, men jag länner mig väldigt falsk och hemsk på insidan vilket gör att jag faktiskt (säkert till många er läsares glädje) mår riktigt dåligt. Jag vill ju inte känna såhär. Jag är jätteledsen för detta, och tycker hela situationen är knasig.

Min sambo säger att han är en dålig pappa för att han inte vaknar när vår son gråter på nätterna och att han knappt tar sonen utan är med sin dotter. Så sammanlagt mår vi båda dåligt men barnen mår bra! Herregud..vilken röra. Men vi bråkar iaf inte..hmm.. : /

Det tror jag är ganska naturligt att känna.
  • k girl

Men är han likadan när hans dotter inte är hos er då? Eller agerar han precis som du vill och önskar när ni inte har henne hos er?

Svar på tråden Känner mig så ensam med våran nyfödde..