• Molly1

Känner mig så ensam med våran nyfödde..

Åh vad ledsen jag blir när jag läser det du skrivit...! Jag har nu en 5-månaders med min sambo, och han har en 9-årig dotter sedan innan. Jag var rädd för precis det du skriver innan min dotter föddes. Det var lättare för oss, eftersom hans dotter är äldre, men visst fanns samma problem hos oss. De är så otroligt rädda för att deras förstfödda ska känna sig undanskuffade att de glömmer att ALLA barn som blir storasyskon kommer att känna sig avundsjuka och nedknuffade från sin "pidestal", och det är helt naturligt. Jag behöver inte gå längre än till min familj och min storasysters reaktion på min födelse. Det är inte konstigt att de reagerar, det är inget fel med det. MEN man kan faktiskt glädjas åt det nya barnet tillsammans, med barnet. Och pappan måste kunna visa glädje över den nya utan dåligt samvete, det ger ju annars det äldsta barnet hur konstiga signaler som helst. Man kan älska flera, det finns kärlek åt ALLA barn! Att det kommer en ny minskar inte kärleken till den första. Alla ska få kärlek i familjen. Jag har satt mig ner med min sambo och pratat, flera gånger, om mina känslor kring det här. Man ska inte behöva känna som du gör! Berätta för honom hur ensam du känner dig. Det är ju så att vi valt män som redan har barn, därför kanske det inte är lika fascinerande och spännande för dem med detta nya liv, och det kommer ju sitta lite som en tagg i hjärtat. Men om han inte vill skapa negativa känslor i dig mot hans dotter, så måste han ta tag i sitt dåliga samvete - annars kan din och hans dotters relation skadas. 
    Jag känner så oerhört starkt med dig och önskar dig styrka och kraft att hålla ut!
    Kram! 

Svar på tråden Känner mig så ensam med våran nyfödde..