Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Vill stolt meddela att jag utökat mina 5 dagliga armhävningar framför spisen till 30 (3x10).

Snart dags för gym-kortet...

• Scratchy

Helluuuuuuuuuu!!!

Är det någon som kan tipsa om bra träningsmat på sjukt låg budget?

Jag försöker gå upp i vikt så jag måste äta mycket och bra. Men med studentekonomin är det verkligen bara billig mat som gäller. Pasta och ägg kan man ju äta mycket och billigt, men vad finns det mer? 

• Scratchy
    MissKaos skrev 2011-12-27 19:53:38 följande:
    Ptja, du kan ju eg äta allt om du ska upp i ivkt. Kroppen kan ändå inte ta upp mer än ca 20g/protein/måltid för muskeluppbyggnad. Resten kan lika bra vara billigare saker som tex pasta, potatis, bra fetter. Kassler, keso, fulmjölk, gröt... Jag käkade mkt veggo när jag pluggade tex linsbiffar osv. Köttfärssoppa med potatis och morötter/blomkål etc + linser.  Fiskblock! Gratänger. Kolla reabladen och handla storpack, använd frysen! Köttfärs ar en bra grejja tt frysa i mindre paket och sen göra köttfärsås tex. Eller biffar.

Dagens motion: REA gatlopp och 12km löpning/73min.
    Tack!

Tänker jag alltså rätt då om jag bara försöker fylla ut mina måltider med så mycket energi som möjligt OCH dessutom ser till att få en tillräcklig dos protein vid varje måltid? Jag kör lite proteiner i pulverform också.
  • Scratchy
    MissKaos skrev 2011-12-28 15:07:30 följande:
    Precis så är det!

Du behöver eg inte dyra pulver, om du orkar äta tillräckligt mkt. Kanske direkt efter träning, men ananrs är det eg en onödig produkt. JAg använder det själv, ,men det är lite lathet!

Tänk med på att du gott kan äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. OCH ett "minimål" direkt efter träning (tex pulver..) När jag låg på maxdosträning åt jag såhär: (hade då hjälp av kostrådgivning mm mm)
    Frukost. 1,5-2port gröt(med torkad frukt och linfrön i) + banan + mjölk + 2 mackor (med 1/2 burk makrill på ena, skinka på andra + ett par ägg + grönsaker) en kiwi + juice, kaffe (ett tag även sojaprot i gröten)

Mellsi: fil + osötade flingor + frukt

Lunch tex 2 kycklingfileer + ris + grönsaker + frukt

Mellis: 2 mackor (se frukost) + yoggi + frukt (soja prot i yoggin)
    (träning)
    Gainomax (alt RX + 2 bananer)

MIddag: Som lunch

Kvällsmat: något proteinrikt tex kesella. Ngt mer om jag orkade..

Ett tag jobabde jag på sjukhuset, jag och en kille där brukade dela på det som blev kvar på lunchen -av patient maten -till kollegornas förvåning... Iaf när man hade beställt till fullavdelning och den var halv

...ungefär så. Kunde såklart variera lite. Fisk flera dagar i veckan!! Gjorde alltid storkok... Tränade då väldigt intensivt (på tester gjorda då låg jag motsvarande elitnivå konditionsmässiggt)... Och var mkt  yngre än nu...
    Tack igen, verkligen hjälpsamt!

Jag kör bara pulver efter att jag tränat för säkerhets skull. Alldeles för dyrt för att hålla på med mer än så.

Jag måste verkligen lära mig att äta oftare, jag tror att det är nyckeln. Jag kan bara äta små måltider av någon anledning.

Folk säger att jag har tur som kan äta allt utan att gå upp i vikt. Men egentligen är det bara att jag knappt äter. Jag måste verkligen schemalägga måltiderna för att de ska bli av. (Förmodligen tycker många att jag har lika mycket tur ändå.) Och nu är jag inne i en stressig period, vilket gör att jag spontant slutar äta (när många andra hade stressätit).

Borde lära mig att hetsäta bort min ångest som mamma gör.
  • Scratchy
    MissKaos skrev 2011-12-28 18:47:09 följande:
    Bokat in mig på skivstång imorgon, men eg är jag löpsugen Löpnödig sas. Ska kolla vädret tror jag... Försöker få till det där med uppbyggnadsträning, men det är ju ingen riktig "off season" för löpning iår -och då vill jag ut!
    Haha... löpnödig...
  • Scratchy

Vad är bäst för kroppen när det gäller återhämtning när man ska styrketräna upp sig i vikt?

1. Två pass i veckan där man tränar hela kroppen.

2. Fyra splitpass i veckan?

Att bara köra två pass låter ju hela kroppen vila längre tid mellan passen, men splitpassen ger väl mindre skada på muskeln att återhämta sig från och det borde bli lättare för kroppen som helhet.

Kanske lite förvirrad fråga, men om någon förstår vad jag menar så vore det intressant med ett svar. =P

• Scratchy
    MissKaos skrev 2012-01-12 20:43:15 följande:
    Jag hade kört 4 pass. Och sett till att ända upplägget ofta! Samt varierat med tex några veckor tung träning, sedan ngn vecka med lugnare träning. När jag försökte bygga körde jag ca 5-6pass/vecka. Det kan man göra om man splittar kroppen. Beror ju lite på din träningsvana med. Sen la jag in perioder med tex pyramidträning och perioder med få. tunga reps och ngn kort periode med Bodypump ist. Glöm inte stretcha! Kanske kan vara värt att ta hjälp av PT eller dyl..

Dagens pass:
    15min CT (uppv)
    styrka focus ben/core (körde dock genom hela kroppen)
    5km löp
    15min CT
    stretch

Hade planerat längre löpning, men mitt knä Demon NU känns det ok hoppas på ett kunna springa långpass som planerat imorgon. Tid spelar ingen roll
    Tack för hjälpen! Spontant känns det bättre att köra fler gånger i veckan. Kroppen blir mindre trött.

Funderade på en annan grej. Gud var lite snål med delta-muskler när Han skapade mig, så jag har liksom inga från början. Blir jättesvårt att köra hypertrofiskt. Jag orkar liksom inte seten hur lite vikt jag än kör. Är det klokt att lägga in några veckor med korta set för att öka styrkan, och sedan dra upp det till hypertrofiskt?
  • Scratchy
    Mollly skrev 2012-03-03 16:04:32 följande:
    Läkarbesök avklarat och ett litet hjärtfel konstaterat. Inget farligt, men måste ha det i åtanke när jag tränar.Tydligen vanligt hos unga vältränade människor sa läkaren. ahha så får la se mig som vältränad.

I helgen blir det vila, kör löpning på Måndag igen.
    Nyfiken. Jag har haft förmaksflimmer och förmaksfladder. Är det samma som du?
  • Scratchy

En fråga:

Säg att jag styrketränar hela kroppen en måndag och planerar att vila tisdag innan jag kör nästa pass på onsdag. Sen dyker det upp så mycket på jobbet att jag inte kommer att ha en chans att träna onsdag, torsdag, fredag eller lördag.

Vad är då bäst för att bygga så bra som möjligt?

1. Att träna tisdag trots att jag inte fått vila, för jag får ju fyra hela vilodagar efter.

2. Att hoppa över träningen och få mer vila, men mindre träning. 

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!