• Videli

Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?

Är man helt ute och cyklar om man byter till en stol med 3 punktsbälte?

Fasiken min son får inte plats i den stolen vi har idag. Men vilken stol ska man i så fall välja? 

• Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?
  • MorMargit
    Makka Pakka skrev 2011-06-10 17:34:25 följande:
    Måste kapa tråden och fråga en sak om TW..

Sonen är 3 år och var vid 2½ år 101 cm och vägde 16,6 kg. Så han är nog ännu större nu..
    Men när vi var inne på Babyproffsen och tittade på Twoway så sa han  som jobbade där att det var mer som en extrastol Obestämd och eftersom vi som brukar bila ner genom Europa på sommaren behöver en bekvämare stol för en så lång resa.. Stämmer detta? Vi måste snart byta stol då det börjar bli trång för han..
    Twoway kan vara lite hård i sitsen så har man barn med benig rumpa ( som jag) så får man lirka in något mjukt under klädseln, typp en bit tillklippt sittunderlag eller liknande. Förutom den detaljen så kan jag inte se den som extrastol. Vi har haft en sådan i daglig användning till den blev för gammal och då köpte vi en ny eftersom lillan fortfarande sitter bakåtvänd.
  • Eddam

Jag skulle ha lagt in en bild på min son i tw men jag glömde ta bild idag, men har en annan fråga. När är stolarna för gamla? Babyskydden är väl en 5 års gräns på eller? Men bilstolarna? Här aldrig tänkt på det eftersom vi alltid köpt nya stolar..

• Finesse
    Eddam skrev 2011-06-10 19:55:52 följande:
    Jag skulle ha lagt in en bild på min son i tw men jag glömde ta bild idag, men har en annan fråga. När är stolarna för gamla? Babyskydden är väl en 5 års gräns på eller? Men bilstolarna? Här aldrig tänkt på det eftersom vi alltid köpt nya stolar..

babyskydd: 5-7 år

bilbarnstol: 7-10 år

Ebba 071228, Hampus 110225
  • MorMargit
    Eddam skrev 2011-06-10 19:55:52 följande:
    Min äldsta kille är 12 år, han fick en begagnad Twoway efter kusinen ( köper inte begagnat annars men detta var ju efter människor jag känner mycket väl) när han var mindre och den hade vi tills den nådde 10-årsgränsen. Vid det laget satt mellansyster, då 6,5 år i den, och vi bytte den mot en ny Twoway Plus och den sitter lillasyster fortfarande i.
  • Videli
    MorMargit skrev 2011-06-10 16:13:29 följande:
    Men hur kan han sitta framåtvänd i Multitechen om den är urvuxen?! Fattar inte riktigt hur det går till för du skriver ju att han har lång rygg och axlarna trycks ner av huvudstödet när han åker bakåt. Men det måste ju vara samma problem framåt? Bilstolen blir väl inte längre för att man vänder på den?
    Han fick inte plats bakåtvänd, vi satte honom framåtvänd redan i mars. Nu sitter han framåtvänd i en MT, men den är oxå förliten då nackstödet trycker ner hans axlar.
  • Videli
    Makka Pakka skrev 2011-06-10 17:34:25 följande:
    Måste kapa tråden och fråga en sak om TW..

Sonen är 3 år och var vid 2½ år 101 cm och vägde 16,6 kg. Så han är nog ännu större nu..
    Men när vi var inne på Babyproffsen och tittade på Twoway så sa han  som jobbade där att det var mer som en extrastol Obestämd och eftersom vi som brukar bila ner genom Europa på sommaren behöver en bekvämare stol för en så lång resa.. Stämmer detta? Vi måste snart byta stol då det börjar bli trång för han..
    När jag var på Babyproffsen idag så rek. dom INTE Two Way, för dom sa att det inte var en säker stol som dom inte ens ville ta in. Detta är personalens ord INTE mina.
    Jag tog med mig min son och visade hur han satt i MT. Dom rek. mig och gå över till en bältesstol.
  • MorMargit
    Videli skrev 2011-06-10 20:44:04 följande:
    När jag var på Babyproffsen idag så rek. dom INTE Two Way, för dom sa att det inte var en säker stol som dom inte ens ville ta in. Detta är personalens ord INTE mina.
    Jag tog med mig min son och visade hur han satt i MT. Dom rek. mig och gå över till en bältesstol.
    Undrar varför de säger så?! fast det är väl typiskt viss personal i barnbutikerna, de brukar generellt sett ha väldigt dålig kunskap om barnsäkerhet i bil. Det de säger är i alla fall helt fel. Twoway är en jättebra stol bakåt och jag rekommenderar den till ert barn så kan han sitta bakåt längre. Bältesstol kan ni ta då han växt ur britax Twoway istället, han behöver ju ändå en bältesstol länge efter det att bilstolen bakåt är urvuxen.
  • MorMargit
    Videli skrev 2011-06-10 20:38:02 följande:
    Han fick inte plats bakåtvänd, vi satte honom framåtvänd redan i mars. Nu sitter han framåtvänd i en MT, men den är oxå förliten då nackstödet trycker ner hans axlar.
    MT är ondöigt att ha framåtvänd, måste han absolut sitta framtå är en bältesstol säkrare. Men en Twoway borde funka till ett så pass litet barn så kan han sitta bakåt längre.
  • pigglet
    Eddam skrev 2011-06-09 21:17:12 följande:
    Tyvärr beror det nog på hur barnet är byggt. Min son är 2 år och 8 månader och hade en Hi-Way som han har växt ur, nu har vi köpt en Two-way (testade även en Multi-Tech där han inte fick plats för att axlarna slog i) Sonen har rätt lång överkropp och kommer tyvärr inte kunna sitta bakåtvänd tills han är 4-5 år. Finns inte en chans, hans huvud är nån cm från översta kanten redan nu och jag tror inte han kommer stanna upp i växten from nu.. Tyvärr.. Han är 101 cm och väger 18 kg nu.. För visst finns det ingen stol som har högre rygg?
    Stolen är inte urvuxen på längden förrän ÖRONEN når upp till kanten på stolen. Så det kan ju ta några år till :)
Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?