• Eddam

Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?

cicci85 skrev 2011-06-09 20:08:11 följande:

Och han får inte plats bakåtvänt? Konstigt att så många andra abrn som är mycket större får plats... 

Tyvärr beror det nog på hur barnet är byggt. Min son är 2 år och 8 månader och hade en Hi-Way som han har växt ur, nu har vi köpt en Two-way (testade även en Multi-Tech där han inte fick plats för att axlarna slog i) Sonen har rätt lång överkropp och kommer tyvärr inte kunna sitta bakåtvänd tills han är 4-5 år. Finns inte en chans, hans huvud är nån cm från översta kanten redan nu och jag tror inte han kommer stanna upp i växten from nu.. Tyvärr.. Han är 101 cm och väger 18 kg nu.. För visst finns det ingen stol som har högre rygg?
  • Eddam
    Finesse skrev 2011-06-09 21:20:44 följande:
    har du bild? vill mest bara se hur stor han är.. hur lång överkropp med tanke på att min dotter är typ i samma storlek men kan lätt sitta till över 5 år..
    Inte när han sitter i stolen, kan fixa i morn!
  • Eddam

Jag skulle ha lagt in en bild på min son i tw men jag glömde ta bild idag, men har en annan fråga. När är stolarna för gamla? Babyskydden är väl en 5 års gräns på eller? Men bilstolarna? Här aldrig tänkt på det eftersom vi alltid köpt nya stolar..

• Eddam
    pigglet skrev 2011-06-10 21:06:42 följande:
    Stolen är inte urvuxen på längden förrän ÖRONEN når upp till kanten på stolen. Så det kan ju ta några år till :)
    Precis, om det var huvudet som inte fick nå kanten skulle den vara på gränsen till för liten redan nu.. Men jag är helt säker på att hans överkropp (+ rumpa) kommer växa mer än typ 5-10 cm på 2,5 år. Och då kommer öronen helt klart vara uppe vid kanten på Two-Wayen. 
  • Eddam
    MorMargit skrev 2011-06-10 21:38:22 följande:
    Fast tror du verkligen det? Jag menar, från den åldern ditt barn är i nu så växer ju armar och ben mest, barn ändrar ju kroppsform från småbarnsform fram till skolstarten vid 6 år då de har längre armar och den. Så 10 cm i överkropp, är ju 20-25 cm totalt och det växer han säkert inte förrän på 3-4 år. Minns själv hur ovan man var vid tillväxten men efter 2,5 års ålder är det stor skillnad från det man är van vid fram till den åldern. 6 cm är medeltillväxt på ett år och då får du tänka på att det är barnets hela tillväxt. Eftersom mestadelen av tillväxten i sker på underkroppen så kommer ditt barn kanske att växa 2-3 cm/år på överkroppen från nu och framåt. Skulle faktiskt tro att en 2.5 -åring som inte ens har toppen av huvudet i kant på en Twoway kan sitta bakåt tills han är i alla fall 5-6 år. Om nu inte vikten blir ett problem såklart.
    Jag hoppas verkligen att jag har fel men nej jag tror inte att han kommer kunna sitta i stolen så länge.. Tyvärr inte.. Men han sitter där tills öronen är över kanten.. Får väl i värsta fall tejpa ner öronen på honom.. hehe..
Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?