• Videli

Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?

Är man helt ute och cyklar om man byter till en stol med 3 punktsbälte?

Fasiken min son får inte plats i den stolen vi har idag. Men vilken stol ska man i så fall välja? 

• Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?
  • Eddam
    pigglet skrev 2011-06-10 21:06:42 följande:
    Stolen är inte urvuxen på längden förrän ÖRONEN når upp till kanten på stolen. Så det kan ju ta några år till :)
    Precis, om det var huvudet som inte fick nå kanten skulle den vara på gränsen till för liten redan nu.. Men jag är helt säker på att hans överkropp (+ rumpa) kommer växa mer än typ 5-10 cm på 2,5 år. Och då kommer öronen helt klart vara uppe vid kanten på Two-Wayen. 
  • Cecci78
    Videli skrev 2011-06-09 20:02:46 följande:
    Han sitter framåtvänd redan nu, för han får inte plats bakåtvänt. Det gjorde vi redan i vintras. Idag har vi en Britax Multi-Tech.
    Han är 107 cm lång och väger 21 kg 
    hoppas du skojar... ,mn pojk är 123 cm o sitter bakåt i en Britax Two Way
  • Finesse
    Videli skrev 2011-06-10 20:44:04 följande:
    När jag var på Babyproffsen idag så rek. dom INTE Two Way, för dom sa att det inte var en säker stol som dom inte ens ville ta in. Detta är personalens ord INTE mina.
    Jag tog med mig min son och visade hur han satt i MT. Dom rek. mig och gå över till en bältesstol.
    Va!? Ring till ntf och hör vad dom säger iaf.. Hur som haver så vid en krock så ryker nacken på en så liten... så då spelar det ingen roll vilken bältestol ni har..
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • MorMargit
    Eddam skrev 2011-06-10 21:29:01 följande:
    Precis, om det var huvudet som inte fick nå kanten skulle den vara på gränsen till för liten redan nu.. Men jag är helt säker på att hans överkropp (+ rumpa) kommer växa mer än typ 5-10 cm på 2,5 år. Och då kommer öronen helt klart vara uppe vid kanten på Two-Wayen. 
    Fast tror du verkligen det? Jag menar, från den åldern ditt barn är i nu så växer ju armar och ben mest, barn ändrar ju kroppsform från småbarnsform fram till skolstarten vid 6 år då de har längre armar och den. Så 10 cm i överkropp, är ju 20-25 cm totalt och det växer han säkert inte förrän på 3-4 år. Minns själv hur ovan man var vid tillväxten men efter 2,5 års ålder är det stor skillnad från det man är van vid fram till den åldern. 6 cm är medeltillväxt på ett år och då får du tänka på att det är barnets hela tillväxt. Eftersom mestadelen av tillväxten i sker på underkroppen så kommer ditt barn kanske att växa 2-3 cm/år på överkroppen från nu och framåt. Skulle faktiskt tro att en 2.5 -åring som inte ens har toppen av huvudet i kant på en Twoway kan sitta bakåt tills han är i alla fall 5-6 år. Om nu inte vikten blir ett problem såklart.
  • Cecci78
    När jag var på Babyproffsen idag så rek. dom INTE Two Way, för dom sa att det inte var en säker stol som dom inte ens ville ta in. Detta är personalens ord INTE mina.
    Jag tog med mig min son och visade hur han satt i MT. Dom rek. mig och gå över till en bältesstol.
    dålig personal!! Helt klar att sitta bakåt  i en two way än framåtvänt
  • Dr Mupp
    Dåär det nån som är okunnig. Two-way är en säker stol och den är mycket säkrare än en bältesstol. Så länge du har honom framåt så spelar du rysk roulette med hans liv. Men du kanske vill att hans nacke ska slitas av ifall ni krockar.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Eddam
    MorMargit skrev 2011-06-10 21:38:22 följande:
    Fast tror du verkligen det? Jag menar, från den åldern ditt barn är i nu så växer ju armar och ben mest, barn ändrar ju kroppsform från småbarnsform fram till skolstarten vid 6 år då de har längre armar och den. Så 10 cm i överkropp, är ju 20-25 cm totalt och det växer han säkert inte förrän på 3-4 år. Minns själv hur ovan man var vid tillväxten men efter 2,5 års ålder är det stor skillnad från det man är van vid fram till den åldern. 6 cm är medeltillväxt på ett år och då får du tänka på att det är barnets hela tillväxt. Eftersom mestadelen av tillväxten i sker på underkroppen så kommer ditt barn kanske att växa 2-3 cm/år på överkroppen från nu och framåt. Skulle faktiskt tro att en 2.5 -åring som inte ens har toppen av huvudet i kant på en Twoway kan sitta bakåt tills han är i alla fall 5-6 år. Om nu inte vikten blir ett problem såklart.
    Jag hoppas verkligen att jag har fel men nej jag tror inte att han kommer kunna sitta i stolen så länge.. Tyvärr inte.. Men han sitter där tills öronen är över kanten.. Får väl i värsta fall tejpa ner öronen på honom.. hehe..
  • Videli
    Finesse skrev 2011-06-10 22:09:26 följande:
    Gör det.. men jag kan garantera att INGEN där kommer att säga att du ska ha MT framåtvänd med internbälte!
    Vad är internbältet?
  • cicci85

Internbältet är stolen bälte. Men varför har du stolens bälte när han sitter framåtvänd? Speciellt om han inte fick plats så bakåtvänd? Eller har du höjt upp nackstödet mer och anbänder mt som bältesstol? Fråga gärna på säkerhetsbutiken vad som är säkrast, framåtvänd i bältesstol eller bakåtvänd i twoway. Var du på babyproffsen i Uppsala? Där har de dålig personal... Även på barnens hus, stod å lyssnade på en kille som skulle sälja en bilstol och oj så mycket felaktigheter han sa! Många säljare verkar inte vara intresserade av säkerhet och definitivt inte pålästa!

• Finesse
    Videli skrev 2011-06-10 22:50:48 följande:
    Vad är internbältet?

Stolens eget bälte, vi i tråden har fattat att du använder det framåtvänd? Eller har vi missuppfattat dig? Du frågar om du kan använda en stol med bilen 3 punktsbälte och om du använder MT framåtvänd med dess eget bälte och har en son som väger 21 kg så är det tom OLAGLIGT då internbältet bara får användas till 18 kg.. sen ska man bara ha bilens eget bälte.. och ja då sitter inte stolen fast men det är ändå bra mkt bättre för nacken.

Så mitt råd eftersom du uppenbarligen inte vill ha din son säker i bilen (alltså bakåtvänd) så är det näst bästa alternativet att köpa en BÄLTESTOL och sätta din son i. Och då ingen kass från COOP eller Biltema utan typ en Britax Adventure eller Besafe IZI up... eller nåt liknande.. Ja då använder man bara bilens eget bälte men det är ändå säkrare än som han sitter nu.

• Finesse

Roligt att du gör en tråd å sen anmäler inlägg när vi försöker hjälpa dig... nä gör vad du vill med din son.. men gör man en tråd här på fl så kan du ju kanske förstå att du får svar som du inte vill ha!

• Nifelheim
    Linnea84a skrev 2011-06-09 21:46:11 följande:
    Japp vissa är ju det :) nu e han 4½ väger  30 kg, han e som en 8 åring i kroppen säger bvc. å neeh han har inte så mkt som ett uns till fett på kroppen :) men en pappa på 2 meter å en mamma på 182 cm ;) lika breda handleder som mig ungefär :)
    alltså, om han väger 30 kg, är fyra år och 122 lång ligger hans BMI på FETMA-nivån, så att han inte har ett uns till fett på kroppen låter fruktansvärt osannolikt.

122 cm
    30 kg
    4 år
    Pojke

Fetma

Ditt barns BMI är 20,16
    Detta betyder att ditt barn anses lida av fetma.
    Beräkningen utgår ifrån att ditt barn är exakt 4 år gammal.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • MorMargit
    Nifelheim skrev 2011-06-11 17:05:09 följande:
    alltså, om han väger 30 kg, är fyra år och 122 lång ligger hans BMI på FETMA-nivån, så att han inte har ett uns till fett på kroppen låter fruktansvärt osannolikt.

122 cm
    30 kg
    4 år
    Pojke

Fetma

Ditt barns BMI är 20,16
    Detta betyder att ditt barn anses lida av fetma.
    Beräkningen utgår ifrån att ditt barn är exakt 4 år gammal.

Precis samma sak som jag reagerade på även om det är lite OT. Dessutom var barnet inte 122 cm långt ( tror du örväxlar det med mitt svar) utan 116-120 cm långt. jag var tvungen att kolla siffrorna för mina stora barn och vid 116 cm längd vägde de 19 kg resp 21 kg. Dottern på 19 kg var ganska smal men sonen har alltid legat  på medel, så 21 kg till 116 cm är nog rimligt. Nu kan ju barn se väldigt olika ut, men visst måste en grabb på 116-120 kg med en vikt på 30 kg se rund ut i alla fall?
  • RoseMj
    Cecci78 skrev 2011-06-10 21:34:44 följande:
    hoppas du skojar... ,mn pojk är 123 cm o sitter bakåt i en Britax Two Way
    Oj! Vår dotter sitter jättebra i Hi way, 4 år, 111 cm och väger 19 kg
  • RoseMj
    thecarseatlady skrev 2011-06-09 22:04:49 följande:
    Jodå, han är helnöjd! Glad Han vet ju inte om något annat så för honom är det lika självklart att sitta så där som det är för mig att använda bilbältet. Han sitter ju ofta lika krokigt med benen när  han ser på tv eller bygger med lego också. Helt frivilligt dessutom. Barn är inte alls lika stela som oss vuxna. Men visst behöver man stanna och pausa om man åker långt ändå, för alla i bilen. Och även om han satt obekvämt så skulle nog säkerheten gå före bekvämligheten ändå för oss.

Så här sitter han i vår andra, betydligt mindre, bil. Där har han redan en two-way. Han brukar ofta ta bort skorna och röra på benen så att han lägger dem åt sidan eller i kors, bara som han tycker.

Bättre lite böjda ben än en bruten nacke.... ;D
  • Makka Pakka
    Eddam skrev 2011-06-10 19:58:00 följande:
    Makka pakka: vad rekommenderade försäljaren då?
    Någon av de populära märkena typ Maxi Cosi Mobi eller Acta Graco som går att ställa in till liggläge under färd.
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Linnea84a
    MorMargit skrev 2011-06-10 11:42:33 följande:
    Är han så tung, så finns ju tyvärr ingen chans att sitta i bakåtvänd stol. Annars hade ju längden inte varit något problem, min tjej på 122 cm får plats bakåtvänd i Britax Twoway. Nu väger hon visserligen 21 kg, så där är ju skillnad. Reagerar lite på det du skriver att sonen inte har ett uns fett på kroppen, för visst måste han vara ganska rund? 30 kg på en grabb som är 116-120 cm är ju ganska mycket.
    Jag tänker på min grabb, som är 136 cm lång och väger 32 kg. Visserligen är han äldre än din kille, men han räknas som inom medel på BMI.
    han e 121, vi mätte han inför lisebergs resan =)
    nope, han har inget fett på kroppen, han är däremot stenhård.
    hade han vart tjock hade nog bvc påpekat det, hans mage är precis platt å resten av kroppen är som en sten =)
    Bmi bryr jag mig faktiskt inte om vad det gäller en 4 åring, när jag tog upp det med bvc sa de att jag absolut inte skulle tänka på.
    hade jag vetat hur man gjort hade jag kunnat lagt upp en bild på honom....
Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?