• Videli

Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?

Är man helt ute och cyklar om man byter till en stol med 3 punktsbälte?

Fasiken min son får inte plats i den stolen vi har idag. Men vilken stol ska man i så fall välja? 

• Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?
  • Linnea84a

ja du, nån britax...han vägde för mkt så de handla väl inte om att få plats eller inte utan vad stolarna e godkända till.

• Finesse
    Linnea84a skrev 2011-06-09 21:36:00 följande:
    ja du, nån britax...han vägde för mkt så de handla väl inte om att få plats eller inte utan vad stolarna e godkända till.
    ojdå.. 25 kg å 3 år.. ja vissa barn är stora
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Videli
    Finesse skrev 2011-06-09 21:25:16 följande:

3,5 år.. 16-17 kg, 100 cm lång (i mars)

Sitter i en Britax Hi-way

Vad har ni för bil?

Jag tror det handlar mycket om hur stor bilen är oxå. För min son får inte plats i sin Tech varken på höjden och alldeles förtångt för benen. 
  • thecarseatlady

Hade du verkligen nackstödet i högsta läget på MT'n när den var bakåtvänd? Jag frågar för att jag också har en stor pojke med lång överkropp som ännu sitter i sin MT bakåtvänt. Han var 113 cm och ca 20 kg för ett tag sen, 4.5 år gammal. Så här satt han i sin stol i april i år

Om MT'n inte går att använda bakåtvänd längre skulle jag köpa en Two-way att förlänga bakåtvänt-perioden med. Vår pojke kommer snart att byta till en sån också, för i den kan han sitta i minst ett år till. Framåtvänd skulle jag aldrig använda MT'n, varken med internbälten eller utan.
  • Finesse
    Videli skrev 2011-06-09 21:42:16 följande:
    Vad har ni för bil?

Jag tror det handlar mycket om hur stor bilen är oxå. För min son får inte plats i sin Tech varken på höjden och alldeles förtångt för benen.
    Saab 9-5:a.. och man kan typ inte sitta i framsätet, men det är det värt.. bara hon sitter säkert så sitter jag gärna bak med barnen
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Linnea84a
    Finesse skrev 2011-06-09 21:40:38 följande:
    ojdå.. 25 kg å 3 år.. ja vissa barn är stora
    Japp vissa är ju det :) nu e han 4½ väger  30 kg, han e som en 8 åring i kroppen säger bvc. å neeh han har inte så mkt som ett uns till fett på kroppen :) men en pappa på 2 meter å en mamma på 182 cm ;) lika breda handleder som mig ungefär :)
  • Videli
    thecarseatlady skrev 2011-06-09 21:42:37 följande:
    Hade du verkligen nackstödet i högsta läget på MT'n när den var bakåtvänd? Jag frågar för att jag också har en stor pojke med lång överkropp som ännu sitter i sin MT bakåtvänt. Han var 113 cm och ca 20 kg för ett tag sen, 4.5 år gammal. Så här satt han i sin stol i april i år

Om MT'n inte går att använda bakåtvänd längre skulle jag köpa en Two-way att förlänga bakåtvänt-perioden med. Vår pojke kommer snart att byta till en sån också, för i den kan han sitta i minst ett år till. Framåtvänd skulle jag aldrig använda MT'n, varken med internbälten eller utan.
    Tycker du din son sitter skönt i sin stol? Min son skulle aldrig acceptera att sitta så där i längre sträckor.
  • Busbellan

Linnea84a: måste bara fråga hur lång han är när han väger 30 kg som 4,5-åring? Min dotter på 11,5 år väger nämligen bara 25 kg

Mamma till Nora, August och Ella
  • Linnea84a

jag kommer faktiskt inte ihåg hur lång han är riktigt men runt 116-120 skulle jag tro, var ett tag sen vi var på bvc å har glömt förra mätningen men han har 116 på jeans å 122/128 på överkroppen :)

• thecarseatlady
    Videli skrev 2011-06-09 21:47:04 följande:
    Tycker du din son sitter skönt i sin stol? Min son skulle aldrig acceptera att sitta så där i längre sträckor.
    Jodå, han är helnöjd! Glad Han vet ju inte om något annat så för honom är det lika självklart att sitta så där som det är för mig att använda bilbältet. Han sitter ju ofta lika krokigt med benen när  han ser på tv eller bygger med lego också. Helt frivilligt dessutom. Barn är inte alls lika stela som oss vuxna. Men visst behöver man stanna och pausa om man åker långt ändå, för alla i bilen. Och även om han satt obekvämt så skulle nog säkerheten gå före bekvämligheten ändå för oss.

Så här sitter han i vår andra, betydligt mindre, bil. Där har han redan en two-way. Han brukar ofta ta bort skorna och röra på benen så att han lägger dem åt sidan eller i kors, bara som han tycker.

Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?