Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?
Är man helt ute och cyklar om man byter till en stol med 3 punktsbälte?
Fasiken min son får inte plats i den stolen vi har idag. Men vilken stol ska man i så fall välja?
Är man helt ute och cyklar om man byter till en stol med 3 punktsbälte?
Fasiken min son får inte plats i den stolen vi har idag. Men vilken stol ska man i så fall välja?
ja du, nån britax...han vägde för mkt så de handla väl inte om att få plats eller inte utan vad stolarna e godkända till.
3,5 år.. 16-17 kg, 100 cm lång (i mars)
Sitter i en Britax Hi-way
Hade du verkligen nackstödet i högsta läget på MT'n när den var bakåtvänd? Jag frågar för att jag också har en stor pojke med lång överkropp som ännu sitter i sin MT bakåtvänt. Han var 113 cm och ca 20 kg för ett tag sen, 4.5 år gammal. Så här satt han i sin stol i april i år

Linnea84a: måste bara fråga hur lång han är när han väger 30 kg som 4,5-åring? Min dotter på 11,5 år väger nämligen bara 25 kg ![]()
jag kommer faktiskt inte ihåg hur lång han är riktigt men runt 116-120 skulle jag tro, var ett tag sen vi var på bvc å har glömt förra mätningen men han har 116 på jeans å 122/128 på överkroppen :)
Han vet ju inte om något annat så för honom är det lika självklart att sitta så där som det är för mig att använda bilbältet. Han sitter ju ofta lika krokigt med benen när han ser på tv eller bygger med lego också. Helt frivilligt dessutom. Barn är inte alls lika stela som oss vuxna. Men visst behöver man stanna och pausa om man åker långt ändå, för alla i bilen. Och även om han satt obekvämt så skulle nog säkerheten gå före bekvämligheten ändå för oss.