• Videli

Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?

Är man helt ute och cyklar om man byter till en stol med 3 punktsbälte?

Fasiken min son får inte plats i den stolen vi har idag. Men vilken stol ska man i så fall välja? 

• Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?
  • Videli

Han sitter framåtvänd redan nu, för han får inte plats bakåtvänt. Det gjorde vi redan i vintras. Idag har vi en Britax Multi-Tech.
    Han är 107 cm lång och väger 21 kg 

• Videli
    cicci85 skrev 2011-06-09 20:08:11 följande:

Och han får inte plats bakåtvänt? Konstigt att så många andra abrn som är mycket större får plats... Varför får han inte plats i MT:n? Trycker huvudskyddet på axlarna?

Jag skulle köpa en TW och låta barnet åka bakåtvänt!

Om du inte vill att han ska åka så säkert som möjligt så är det bättre med en riktig bältesstol istället för MT framåtvänd, den är dubbelt så tung som andra bältesstolar.

kika på detta klipp:
    ">

" target="_blank">

Ja techen trycker ner hans axlar. 

Jag har sett massor av dessa testfilmer så jag vet. Men kan inte göra så mycket när han inte får plats, han är som en 4 åring i kroppen väldigt satt i kroppen.
    Jag gillar ju dom inte alls TW då den är helt öppen på sidorna Techen är ett mycket bättre skydd vid smäll från sidan. Så jag tänkte att jag skulle kunna byta ut mot en bältesstol med bra sidoskydd.
  • Videli
    Finesse skrev 2011-06-09 21:25:16 följande:

3,5 år.. 16-17 kg, 100 cm lång (i mars)

Sitter i en Britax Hi-way

Vad har ni för bil?

Jag tror det handlar mycket om hur stor bilen är oxå. För min son får inte plats i sin Tech varken på höjden och alldeles förtångt för benen. 
  • Videli
    thecarseatlady skrev 2011-06-09 21:42:37 följande:
    Hade du verkligen nackstödet i högsta läget på MT'n när den var bakåtvänd? Jag frågar för att jag också har en stor pojke med lång överkropp som ännu sitter i sin MT bakåtvänt. Han var 113 cm och ca 20 kg för ett tag sen, 4.5 år gammal. Så här satt han i sin stol i april i år

Om MT'n inte går att använda bakåtvänd längre skulle jag köpa en Two-way att förlänga bakåtvänt-perioden med. Vår pojke kommer snart att byta till en sån också, för i den kan han sitta i minst ett år till. Framåtvänd skulle jag aldrig använda MT'n, varken med internbälten eller utan.
    Tycker du din son sitter skönt i sin stol? Min son skulle aldrig acceptera att sitta så där i längre sträckor.
  • Videli
    MorMargit skrev 2011-06-10 16:13:29 följande:
    Men hur kan han sitta framåtvänd i Multitechen om den är urvuxen?! Fattar inte riktigt hur det går till för du skriver ju att han har lång rygg och axlarna trycks ner av huvudstödet när han åker bakåt. Men det måste ju vara samma problem framåt? Bilstolen blir väl inte längre för att man vänder på den?
    Han fick inte plats bakåtvänd, vi satte honom framåtvänd redan i mars. Nu sitter han framåtvänd i en MT, men den är oxå förliten då nackstödet trycker ner hans axlar.
  • Videli
    Makka Pakka skrev 2011-06-10 17:34:25 följande:
    Måste kapa tråden och fråga en sak om TW..

Sonen är 3 år och var vid 2½ år 101 cm och vägde 16,6 kg. Så han är nog ännu större nu..
    Men när vi var inne på Babyproffsen och tittade på Twoway så sa han  som jobbade där att det var mer som en extrastol Obestämd och eftersom vi som brukar bila ner genom Europa på sommaren behöver en bekvämare stol för en så lång resa.. Stämmer detta? Vi måste snart byta stol då det börjar bli trång för han..
    När jag var på Babyproffsen idag så rek. dom INTE Two Way, för dom sa att det inte var en säker stol som dom inte ens ville ta in. Detta är personalens ord INTE mina.
    Jag tog med mig min son och visade hur han satt i MT. Dom rek. mig och gå över till en bältesstol.
  • Videli
    Finesse skrev 2011-06-10 22:09:26 följande:
    Gör det.. men jag kan garantera att INGEN där kommer att säga att du ska ha MT framåtvänd med internbälte!
    Vad är internbältet?
Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?