• MorMargit

Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?

Linnea84a skrev 2011-06-09 21:46:11 följande:
    Japp vissa är ju det :) nu e han 4½ väger  30 kg, han e som en 8 åring i kroppen säger bvc. å neeh han har inte så mkt som ett uns till fett på kroppen :) men en pappa på 2 meter å en mamma på 182 cm ;) lika breda handleder som mig ungefär :)
    Är han så tung, så finns ju tyvärr ingen chans att sitta i bakåtvänd stol. Annars hade ju längden inte varit något problem, min tjej på 122 cm får plats bakåtvänd i Britax Twoway. Nu väger hon visserligen 21 kg, så där är ju skillnad. Reagerar lite på det du skriver att sonen inte har ett uns fett på kroppen, för visst måste han vara ganska rund? 30 kg på en grabb som är 116-120 cm är ju ganska mycket.
    Jag tänker på min grabb, som är 136 cm lång och väger 32 kg. Visserligen är han äldre än din kille, men han räknas som inom medel på BMI.
  • MorMargit
    Videli skrev 2011-06-09 20:02:46 följande:
    Han sitter framåtvänd redan nu, för han får inte plats bakåtvänt. Det gjorde vi redan i vintras. Idag har vi en Britax Multi-Tech.
    Han är 107 cm lång och väger 21 kg 
    Men hur kan han sitta framåtvänd i Multitechen om den är urvuxen?! Fattar inte riktigt hur det går till för du skriver ju att han har lång rygg och axlarna trycks ner av huvudstödet när han åker bakåt. Men det måste ju vara samma problem framåt? Bilstolen blir väl inte längre för att man vänder på den?
  • MorMargit
    tinis77 skrev 2011-06-10 17:28:46 följande:
    Huvudstödet på m-t går att höja mer när den används framåt än när den används bakåt.
    Ahaa, då har jag lärt mig något nytt! Har aldrig haft stolen ifråga. Men den är väl fortfarande onödigt tung att ha framåt, eller hur? Bättre med en bältesstol om barnet nu måste sitta framåt.
  • MorMargit
    Makka Pakka skrev 2011-06-10 17:34:25 följande:
    Måste kapa tråden och fråga en sak om TW..

Sonen är 3 år och var vid 2½ år 101 cm och vägde 16,6 kg. Så han är nog ännu större nu..
    Men när vi var inne på Babyproffsen och tittade på Twoway så sa han  som jobbade där att det var mer som en extrastol Obestämd och eftersom vi som brukar bila ner genom Europa på sommaren behöver en bekvämare stol för en så lång resa.. Stämmer detta? Vi måste snart byta stol då det börjar bli trång för han..
    Twoway kan vara lite hård i sitsen så har man barn med benig rumpa ( som jag) så får man lirka in något mjukt under klädseln, typp en bit tillklippt sittunderlag eller liknande. Förutom den detaljen så kan jag inte se den som extrastol. Vi har haft en sådan i daglig användning till den blev för gammal och då köpte vi en ny eftersom lillan fortfarande sitter bakåtvänd.
  • MorMargit
    Eddam skrev 2011-06-10 19:55:52 följande:
    Jag skulle ha lagt in en bild på min son i tw men jag glömde ta bild idag, men har en annan fråga. När är stolarna för gamla? Babyskydden är väl en 5 års gräns på eller? Men bilstolarna? Här aldrig tänkt på det eftersom vi alltid köpt nya stolar..
    Min äldsta kille är 12 år, han fick en begagnad Twoway efter kusinen ( köper inte begagnat annars men detta var ju efter människor jag känner mycket väl) när han var mindre och den hade vi tills den nådde 10-årsgränsen. Vid det laget satt mellansyster, då 6,5 år i den, och vi bytte den mot en ny Twoway Plus och den sitter lillasyster fortfarande i.
  • MorMargit
    Videli skrev 2011-06-10 20:44:04 följande:
    När jag var på Babyproffsen idag så rek. dom INTE Two Way, för dom sa att det inte var en säker stol som dom inte ens ville ta in. Detta är personalens ord INTE mina.
    Jag tog med mig min son och visade hur han satt i MT. Dom rek. mig och gå över till en bältesstol.
    Undrar varför de säger så?! fast det är väl typiskt viss personal i barnbutikerna, de brukar generellt sett ha väldigt dålig kunskap om barnsäkerhet i bil. Det de säger är i alla fall helt fel. Twoway är en jättebra stol bakåt och jag rekommenderar den till ert barn så kan han sitta bakåt längre. Bältesstol kan ni ta då han växt ur britax Twoway istället, han behöver ju ändå en bältesstol länge efter det att bilstolen bakåt är urvuxen.
  • MorMargit
    Videli skrev 2011-06-10 20:38:02 följande:
    Han fick inte plats bakåtvänd, vi satte honom framåtvänd redan i mars. Nu sitter han framåtvänd i en MT, men den är oxå förliten då nackstödet trycker ner hans axlar.
    MT är ondöigt att ha framåtvänd, måste han absolut sitta framtå är en bältesstol säkrare. Men en Twoway borde funka till ett så pass litet barn så kan han sitta bakåt längre.
  • MorMargit
    Eddam skrev 2011-06-10 21:29:01 följande:
    Precis, om det var huvudet som inte fick nå kanten skulle den vara på gränsen till för liten redan nu.. Men jag är helt säker på att hans överkropp (+ rumpa) kommer växa mer än typ 5-10 cm på 2,5 år. Och då kommer öronen helt klart vara uppe vid kanten på Two-Wayen. 
    Fast tror du verkligen det? Jag menar, från den åldern ditt barn är i nu så växer ju armar och ben mest, barn ändrar ju kroppsform från småbarnsform fram till skolstarten vid 6 år då de har längre armar och den. Så 10 cm i överkropp, är ju 20-25 cm totalt och det växer han säkert inte förrän på 3-4 år. Minns själv hur ovan man var vid tillväxten men efter 2,5 års ålder är det stor skillnad från det man är van vid fram till den åldern. 6 cm är medeltillväxt på ett år och då får du tänka på att det är barnets hela tillväxt. Eftersom mestadelen av tillväxten i sker på underkroppen så kommer ditt barn kanske att växa 2-3 cm/år på överkroppen från nu och framåt. Skulle faktiskt tro att en 2.5 -åring som inte ens har toppen av huvudet i kant på en Twoway kan sitta bakåt tills han är i alla fall 5-6 år. Om nu inte vikten blir ett problem såklart.
  • MorMargit
    Nifelheim skrev 2011-06-11 17:05:09 följande:
    alltså, om han väger 30 kg, är fyra år och 122 lång ligger hans BMI på FETMA-nivån, så att han inte har ett uns till fett på kroppen låter fruktansvärt osannolikt.

122 cm
    30 kg
    4 år
    Pojke

Fetma

Ditt barns BMI är 20,16
    Detta betyder att ditt barn anses lida av fetma.
    Beräkningen utgår ifrån att ditt barn är exakt 4 år gammal.

Precis samma sak som jag reagerade på även om det är lite OT. Dessutom var barnet inte 122 cm långt ( tror du örväxlar det med mitt svar) utan 116-120 cm långt. jag var tvungen att kolla siffrorna för mina stora barn och vid 116 cm längd vägde de 19 kg resp 21 kg. Dottern på 19 kg var ganska smal men sonen har alltid legat  på medel, så 21 kg till 116 cm är nog rimligt. Nu kan ju barn se väldigt olika ut, men visst måste en grabb på 116-120 kg med en vikt på 30 kg se rund ut i alla fall?
Svar på tråden Bilbarnstol till en stor 3,5-åring?