• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hello, uppdaterar i listan... 
    på g nu.... sprutor är ju inte riktigt min grej....var dax för Procren-sprutan idag.  
    Vilket adrenalinpåslag att ta den...blev helt darrig..men nu är det gjort!

Wannablifler - vilket fint resultat på äggplockningen. :)

Kramar!!     

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)

Myran, 1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  väntar på 2 FET i jan/feb 2012 (4 ägg i Frysen)

På gång:
    WannabeFler (köat sedan maj -11 i Åbo). Procrenspruta togs 27/1 och insättning 7/3 (idag!) om allt går bra.
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3.

Ruvare:

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar.

Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3.    

Övrigt:

• mirakel

Hej Myran6801,

Det är nog inte någon större skillnad mellan Åbo o Tammerfors!?? Kösituationen kanske kan vara olika?!
    En sak som står på Tammerfors hemsida under "Ava-kliniken o  Aktuellt" är att de i Tammerfors numer använder embryoskåp vid odling av embryon... o det låter ju iaf. bra när man läser om det :) Åbo är ju nämre om man kommer med båt... flyger man spelar inte det heller nån roll... 

Skillnad mellan Spanien o Finland... den vet du väl antagligen. Okänd resp. Känd (för barnet som vill vid 18års ålder) donator.

Kramelikram   

• mirakel
    Neeej, Fru xx....så himla tråkigt....... återupplever vårt UL i nov. då vårt foster oxå dött...., man ville inte tro att det var sant....  Tänker på dig/er!! Stora varma kramar!!

Sakura 77 - välkommen!!! ja, då är vi ju nästan samtidigt :) Var din mens som kom normal? Min har inte varit så riklig o lång som den brukar....(har ju tagit p-piller i 21 dagar med blödningar sista 6 dagarna...innan sprutan.)
    Hoppas det ändå är grönt....
    läste lite på AVA peters sida (St Petersburg) o där verkar det vanligt att behandla m. p-piller först men vanligt var att man kunde behöva både en två o tre cyklar för att cynka med donatorn.....
    Vad vet ni andra om detta??

WannabeFler  - det är ju inte alla som känner av graviditetssymtom... annars är det vanligt att de dyker upp i v. 6-7 om jag minns rätt... vart är du nu? Håller tummarna för dig!

Lie71 - Du inger hopp! och det är sååå bra o skönt!!

Tigermamman72 - nu är det nära!!!! :)     

• mirakel
    WannabeFler: jag kollade bakåt... om en vecka lr två (om två v. måste väl bli runt det de kallar v. 6) kan du nog börja känna av symtom... Klart de KAN komma tidigare oxå men där nånstans är det vanligast ... så andas :) o vänta :) .... = inte det lättaste ... för man vill ju veta NUUUU.. Kram.
  • mirakel

Fru xx.....  ja det var som att läsa om mitt MA.... (fick ju föda ut vår lilla döda pojke....) Det är verkligen inget man ens önskar "sin värsta fiende". Hoppas ni finner styrka!! o trots allt försöker igen!

Wannabefler.. nej,nej.... Hur mår du? Hur länge får ni vänta på att göra frysförsök? Jag har börjat med progynon nu så det är några veckor kvar för oss tills vi åker.

Tigermamman ... önskar dig stort lycka till idag?! Var det nervöst?? Hoppas allt gick bra!!

Sakura77 ... mår du bra av progynonet? snart är det dax!! Synd att vi inte skulle till samma stad,
    då kunde vi kanske setts :)

Vad kan man syselsätta sig med/kolla på i Tammerfors?? Ni som varit där....har ni några tips?
    Kram   

• mirakel

Hej!!

Tigermamman ... vad ska man säga... när man åkt över o allt vill man ju att det ska funka att iaf sätta in ett ägg.
    blir mer o mer klart för mig att detta med äggdonation inte är så himla simpelt ...det är många faktorer som måste stämma...hela vägen......styrkekramar!!

myran .- bra där med en ny rad!! :)

Sakura77 - Tråkigt att du känner dig så orolig! Håller alla tummar!! FÅR man välja långtidsodling SJÄLV?? o FÅR man välja ett el två ägg själv??? Så lät det inte när vi var på första mötet i somras! 

Vi ska fara över i nästa vecka. Kommer båda att stanna ca. en vecka o kolla lite på Finland....kanske för att avdramatisera det hela lite.... blir lite som en semester samtidigt.
    Det jobbigaste just nu är att inte VETA vilken dag vi ska vara där.... med båt/flygbiljetter, hotell, vikarier på jobbet, hundvakter osv.
    Allt är så "i luften" o det passar ju inte mig som är en riktig "planerarmänniska"....

När fick ni börja med Progesteronet? (hur länge innan insättning)

Och gärna lite diskussion ang.
    hur många dagar 1-2-3 innan insättning
    och långtidsodling(till blastocyst) 
    och allt ang. ett lr två ägg.
    o om ni själva fått bestämma detta??

Känner att jag inte alls vet tillräckligt...... Ut med er kunskap :) TACK!!

Kram!

• mirakel

Sakura - neeej....så ohyggligt hemskt!! ... hoppas ATT det är medecinen det beror på nu.... tycker alla kommer SÅÅÅÅ nära o så skiter det sig.... Kraaam!!

Fru xx - det tog 4 veckor o 2 dagar innan min första (o riktiga) mens kom efter mitt missfall. Dvs efter den dagen att han var utfödd o jag skrapad. JAG tror att det kan vara helt olika o individuellt o att det absolut kan vara din riktiga mens nu!!
    om ni är jätteosäkra - finns möjlighet o vänta till nästkommande mens?? (så gjorde vi) Kram

Försöker hålla modet o hoppet uppe själv nu!!
    Tänker att det ska lyckas !! Iaf att få IN ett ägg!!
    ..men lite svårt är det när man läser om alla nederlag.....

• mirakel

Hej!!

Tack för bra svar!! Lie71, Sakura77, Fru xx!!

Kul att du är på g igen Tigermamman!!! 

Tips om vad man kan göra i Tammerfors, sevärdheter, shopping, fina ställen, bra matställen osv. mottages tacksamt!  

Nu är det nära..... :) Tänk lite på oss nu i veckan!!

Kram!  

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011