• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Vi fick sist 11 ägg varav 8 befruktades och 7 blev blastos i Aten. Blev gravid vid ET men fick utomkveds och vid FET inget. Det var tydligen riktigt bra men att 6 embryos blir bara 1 blasto? Jag frågade oxå från kliniken i Aten om alla blastos fryses in, är chanserna mindre som de har sagt i Finland. Enligt läkaren där har frysning utvecklats så att chanser är lika än med fräsch. Vi får se. Enligt din statistik Myra är det sämre med fryst.

• NinaCamilla

Så sant som ni säger tjejer! Vi gjorde många misslyckade ÄD i Finland både ET och FET och enligt dem behövde vi bara tur. Vi hade varken tur med embryos & donatorer eller mediciner och fick inget nytt från dem. Endometrios som jag har, bortsåg dom helt som är grundorsaken varför har vi inte lyckats än. När man lägger 350 000 spänn för att ha lite tur, undrar man hur mycket vinstdrivande är dem? Efter 1-2 ggr kan man prata om tur men inte 3-4 ggn. Då ska man hitta på något. De är experter. Tyvärr var jag naiv då och visste inte hur ska man kräva mer hjälp. Nu är jag mer skeptisk mot alla kliniker och letar info själv från nätet. Bästa vara påläst än betala olika extra avgifter om chanserna är små. Kämpa tjejer! Nån gång måste det gå!

• NinaCamilla

Fertinova Helsingfors var en privat klinik innan och den startades av läkarna. De hade då längre väntetid än Åbo eftersom deras successrate var bättre. De hade nästan som standard att odla blastocystor. Det var dock 4 år sedan. Sedan sålde läkarna till en stor koncern Fertinova. Vi var där på första mötet innan allting var klar och sjuksköterskan var orolig att behandlingen blir mer opersonlig pga. köpet. Hon sa att nu kommer en stor koncern som bestämmer riktlinjer vad för man ge för behandling och de kommer kräva vinster. De som sålde bolaget är inte kvar. Vi gick i Åbo och där var samma sak att när jag frågade om ett läkemedel för att hjälpa till på traven, var svaret att de måste vänta till nya gemensamma riktlinjer bestäms. Hoppas att de har fixat dom att ni har bättre chanser i Finland. Jag ser bara när jag läser här att sedan 4 år tillbaka har de höjt priserna mer än indexhöjning och börjar ta "extra" på allt.

Annars var vi riktig nöjda med admin personalen i Åbo och jag gillade dem grymt. Tyvärr tyckte jag inte att vår läkare var den bästa men jag har mer problem än bara ägg och mycket otur. 

• NinaCamilla

JZ79: Ha en gratis konsultation i Aten Serum med Penny där. Via telefon alltså. Vi är nöjda även om vi har inga barn i famnen än. Kolla om det har någon ny metod för simmare eller något annat. Vi fick göra t.ex. dna-fragmantering på mannens simmare även om de är bra för att utesluta några andra fel. De testar också nya saker hela tiden. Finland är bättre än Sverige med ÄD men inte närheten än andra länder - för kunskapsmässig och så.

Hoppas att ni får hjälp och en lösning till det.

• NinaCamilla

Proxima: Beklagar sorgen och att ni måste uppleva detta. Kram! Jag var med om utomkveds ett år sen och jag trodde att värsta var över när jag kom hem från sjukhuset. Tyvärr tankarna kom sen men för mig hjälpte det till att gå på kurator och prata om barnlösheten och uppgivenhet av svenska sjukvården etc. Hoppas att du / ni inte behöver det utan kan se blicken framåt men annars sök hjälp. För mig var det en räddning för att gå vidare och idag ruvar jag 2 st blastos från Aten om 12 dagar vet jag om 7. ggn gillt.

• NinaCamilla

Allfrida: Beklagar och tyvärr jag har likadana erfarenheter om Åbo kliniken. Det är så tråkigt när kroppen är redo men inga embryos. Min tips är att kolla andra kliniker oxå (billigare och snabbare) men lyssna vad läkaren säger i Åbo först. Kanske embryokvaliten var inte den bästa. Ni behöver inte betala nu något eller?

• NinaCamilla

Mirakel: Jag har tänkt på dig många gånger! Så härligt att du hör av dig hit. Det blir den 8 gången nästa vecka på måndag och jag hoppas på att nån gång kan vi också känna lyckan och lilla bäbisen. Det är lång resa för oss men vi ger inte upp än. kram

• NinaCamilla

Då ruvar jag 2 blastos med toppenkvalite. Tackar för alla lyckönskningar. Det behövs - lite sol och lycka mot vårt håll!

• NinaCamilla

Myra: jag har testdagen den 12 mars på lördag men jag tänkte ta blodprov istället och vänta tills måndagen. Jag tar alltid blodprov för att inte stressa med kisstester om de är säkra eller inte. Sist när jag plussade, visade en minus och den andra plus - blodprovet är mycket säkrare. När testar du?

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011