• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:26:15 följande:
    Grevinna/ Greve, Markis, Hertig  och liknande.
    Aristokratiska titlar. 
    Måste man ha en sådan titel för att kvala in i överklassen?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:43:33 följande:
    Jag försöker ifrågasätta överklassens rätt till begreppet överklass. En kung har inte mera mandat än vad folket ger honom eller vad han med våld tillskanskat sig.
    Det är just däri "makten" ligger. När andra individer ger makten till en annan individ.
  • Anonym

gällande makt, så kan man finna dessa tendenser redan hos små barn i sandlådan. Finns barn som är mer ledartyp och såldes har mer "makt" än sina jämnåriga.

• Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:19:08 följande:
    Pengar och helst äktenskap. En titel är fortfarande viktigt, annars skulle ej Drottningen av England ge titlar än idag. Sir Elton John för att nämna någon.
    De kan bli rika men en egentlig överklass som i ordets bemärkelse har att göra med aristokrati kan de aldrig bli.
    Om man heter "Sir" i förnamn har man då en titel? Vem som helst kan väll döpa sig till Sir.
  • Anonym

Tillhör man överklassen så vet man omedelbart vilka som hör dit eller inte. Om du inte vet vilken klass du tillhör, lutar det åt arbetarklass möjligen övre medelklass första generation.

• Anonym
    mikroE skrev 2011-05-11 15:34:52 följande:
    När överklassen gör saker som går emot vad som är förväntat så är det ett medvetet val. Man måste kunna koderna för att kunna bryta mot dem.
    Det där går väl igenom i det mesta. Det går utmärkt att ha inredningsdetaljer som är "fel" om det inställningen är "det är bara så kitschigt; jag bara ääälskar det" men gud nåde den som bara tycker det är fint.

Det kan vara ganska frustrerande när koderna krockar och min mans arbetarfamilj tittar ur ögonvrån på mina skrynkliga linnekläder, slarviga knut  och dammiga bokhyllor och tycker det ser mer än sjaskigt ut medan jag inte är särskilt impad av deras klädstil, parfymmoln, prydliga hem med fem miljoner prydnadssaker och kaffediskussioner om kungahuset och TV-kändisar. I motsats till dem kommer jag dock inte med några diskreta kommentarer för att "uppfostra" dem
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 19:02:59 följande:
    Det där går väl igenom i det mesta. Det går utmärkt att ha inredningsdetaljer som är "fel" om det inställningen är "det är bara så kitschigt; jag bara ääälskar det" men gud nåde den som bara tycker det är fint.

Det kan vara ganska frustrerande när koderna krockar och min mans arbetarfamilj tittar ur ögonvrån på mina skrynkliga linnekläder, slarviga knut  och dammiga bokhyllor och tycker det ser mer än sjaskigt ut medan jag inte är särskilt impad av deras klädstil, parfymmoln, prydliga hem med fem miljoner prydnadssaker och kaffediskussioner om kungahuset och TV-kändisar. I motsats till dem kommer jag dock inte med några diskreta kommentarer för att "uppfostra" dem
    Vilket klockrent och samtidigt underhållande inlgg, tack!
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-12 06:05:51 följande:
    Penningadel?? Snälla blanda inte ihop de två orden. Gammal rik familj kan jag gå med på.
    Varför finns då uttryck som knapadel eller fattigadel?
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-12 06:42:36 följande:
    Uttryck finns det alltid. Då kan man säga wt rika med men de är inte överklass ändå.
    Självklart, klass sitter inte plånboken.
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-12 21:46:45 följande:
    Ja, gud ja! Som du säger, svårt att fuska i ett ämne som Kinas världshistoria till exempel. Men i ämnen som bygger på logik och formler är det fullt möjligt att fuska.

Jo, salstentor kräver nog mer, då har man ju tidspressen också på ett annat sätt än vid hemtenta. Då har man väl några dagar på sig snarare än fem timmars skrivkrampsrace...
    Men många gånger vid en salstenta så handlar det endast om att memorera kunskap i kortidsminnet. En vecka senare har man glömt skiten. Så på så sätt är inte salstentor något att föredra tycker jag, iaf inte om syftet är att man ska utveckla kunskap inom ämnet som man sedan kan ta med sig.
    Med hemtenta så kan man arbeta i lugn och ro på ett helt annat sätt, man har tid att reflektera över texterna och svaren osv. Jag anser att man lär sig mycket mer och mycket bättre på en hemtenta.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?