• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:44:56 följande:
    Ja, så kan det många gånger vara. Själv "ser" jag inte sådant, utan har alltid trott att det handlar om hur någon är som individ snarare än klasstillhörighet.

Jag råkade en gång ut för en fördömande överklassperson som tydligen kände att det luktade arbetare om mig (fast jag hade faktiskt duschat innan jag gick på den där festen) och som högdraget frågade mig vad jag hade för bil. Jag svarade, och han kontrade med "Jaså, jag trodde att du hade en Volvo 240!" Jag förstod vad han insinuerade, jag var WT, helt enkelt tyckte han. Dock så visste jag inte att han var överklass, det fick jag berättat för mig senare. Hur som helst, senare under kvällen råkade han höra att jag tycker om att laga mat och framför allt en viss råvara. DÅ blev han intresserad av mig!  Men jag blev riktigt förbannad, men eftersom även vi i arbetarklassen får lära oss lite vanligt folkvett så sa jag ingenting, men jag fortsatte prata med de andra och han fick sitta snällt och lyssna. Jag vill inte beblanda mig med så ytliga människor som tycker att det skulle gjort mig till en sämre människa ifall jag hade haft en Volvo 240. Än i denna dag förstår jag inte exakt vad det var jag sa eller gjorde som fick honom att vilja kränka mig från första början. Kanske ett enormt självhävdelsebehov
    Säger bara en hel del om honom som människa och om hans osäkerhet. Osäkerhet har ju faktiskt inget med klass att. Hellre arbetarklass och ett gott självförtroende än överklass med risig självinsikt.
  • Anonym
    Indianica skrev 2011-05-09 22:35:34 följande:
    Ja, och det är kanske främst i mötet med andra klasser man själv tydligt också märker sin egen klass?

Jag tänker lite på Solsidan-avsnittet där Alex och Anna tvingas ha parmiddag med den intellektuella eliten, en sådan situation har jag också befunnit mig i när vi blev hembjudna till två professorer på makens gamla jobb, vilken mardröm - Jag kallsvettades när hans fru rabblade klassiska dikter utantill På samma sätt är det mardrömslikt att umgås med inlands-raggare, tala om att känna sig malplacerad
    Ja usch. Välkommen till mitt liv. Jag jobbar på en universitetsinstitution och det går inte en dag då jag inte känner mig obildad, lågstående och malplacerad...
  • Anonym

Har inte läst precis hela tråden, men endel skriver att man ska vara akademiker för att vara medelklass. För mig låter det konstigt, för väldigt många lite äldre människor har haft höga befattningar, varit höga chefer i näringslivet osv utan att vara akademiker.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 23:14:32 följande:
    Har inte läst precis hela tråden, men endel skriver att man ska vara akademiker för att vara medelklass. För mig låter det konstigt, för väldigt många lite äldre människor har haft höga befattningar, varit höga chefer i näringslivet osv utan att vara akademiker.
    Ja, och det är väl inte så medelklassigt att vara akademiker när nästan 70% av gymnasieeleverna pluggar vidare efter studenten.

Det är däremot rätt uppenbart att arbetarklassbarnen är överrepresenterade i utbildningar som inte leder till några jobb. De verkar känna sig nöjda med att "bara" vara akademiker och gör ingen kvalitativ skillnad på vad som läses.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 17:38:28 följande:
    När jag säger "medelklass" så räknar jag in såväl lägre som övre medelklass i det. I början av tråden talade jag inte ens om en uppdelning av medelklassen.

Jag är ingen swinger och förstår för övrigt inte vad det skulle ha med klasstillhörigheten att göra. Gift är jag för övrigt också. (hushållets årsinkomst har jag inte deklarerat för här, men makens inkomst är större än din, om så är)
    Din makes inkomst ja. Du är icke akademiskt utbildad och saknar helt egen inkomst. Man kan inte leva på andras fördelar...
  • Anonym
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-10 11:46:09 följande:
    ...alltså, kan man inte?
    Hur ser du på överklassen då?
    Ja, alltså om jag ska vara helt ärlig så ser jag ner på människor som "bara" valt rätt make och själva saknar utbildning och inkomst. Det är hårfint mellan att vara lyxprostituerad och lyxhustru om man säger så.... Kanske är det bara ringen på fingret som skiljer?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-10 12:04:01 följande:
    Som jag ser det, så är man en enhet, inte två personer av olika klass i ett äktenskap.

Självklart kan man leva på andras fördelar - jag gör det i praktiken hela tiden
    Parasit där...
  • Anonym
    Anonym (Sofie) skrev 2011-05-10 15:59:53 följande:
    Frågan är om man plötsligt byter socialgrupp om man gifter sig med någon i tex högre socialgrupp och plötsligt får det väldigt bra ställt trots att man själv kanske är hemmafru. (Tex som i rika paret i solsidan)
    Jo, då gör hon ju en klassresa. Jag tror inte att det funkar på samma sätt för killen dock.
    Däremot behåller hon inte den nya klassen när de skiljer sig (vilket de oftast gör).
  • Anonym

Jag tycker inte att utbildning har något med klass att göra längre. Det är alldeles för vanligt att vidareutbilda sig för att det ska säga något om någonting.

Tidigare har väl klassbegreppet dessutom varit ganska kopplat till inkomst. Akademikerna är idag är ju de som tjänar minst. Jag forskar (och har därmed väldigt gedigen akademisk bakgrund) och jag har förmodligen lägre lön och sämre arbetstider än en undersköterska.

• Anonym
    Lavish skrev 2011-05-10 16:54:03 följande:
    Man kan göra en klassresa genom äktenskap ja. Men det var nog vanligare förr. Idag känns det lite trashigt att erhålla sin klasstatus från sin äkta hälft snarare än från sina egna livsval.
    Känns det trashigt? Jag tycker att det är förvånansvärt vanligt (snarare regel än undantag). De tjejer som jag känner som bor på Östermalm och i de finare villaområdena har alla hamnat där på sina mäns meriter. Det är lite lustigt att det är just dessa tjejer som också håller hårdast på överklassattityden och ser ner på andra.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?