• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

Klass har med kulturellt kapital att göra, inte pengar. Det är uppenbart att det finns olika klasser när man ser hur folk med samma inkomst väljer att konsumera.

• Anonym
    Anonym (sara) skrev 2011-05-10 17:05:22 följande:
    Ja herregud, jag har tankt pa precis samma sak sa manga ganger. 

Likadant med folk utan hogre utbildning (ofta medelalders) pa jobbet som ska papeka hur otrooooligt onodigt det ar med hogskoleexamen, eftersom jag med kandidatexamen gor precis samma jobb som dem anda. De verkar inte fatta att man kan plugga for att man gillar det och ar genuint intresserad av vad man pluggar, utan att ha ett hogstatusjobb som mal i sig. Liksom, inte fan hade jag pluggat sociologi om pengar och chefsjobb varit min drivkraft. Da hade jag last business. 
    Det är väl för att det var onödigt med högskoleutbildning när de var unga. Då fick man ju jobbet ändå. De hänger inte med i utvecklingen.
  • Anonym

Vilken klass hör jag till tycker ni?

Mamma: Förskollärare
    Pappa: Busschaufför

Jag är uppvuxen i ett litet samhälle. Uppväxt i hus (som alla andra där jag är uppvuxen).
    Jag har ingen högskole utbildning. Har gått på folkhögskola för att fixa betygen.
    Bor med sambo i en längehet i centrala staden där jag bor nu.
    Tjänar 20.000kr före skatt..

Ser mig som underklass men hoppas på att det inte är så.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-10 19:16:57 följande:
    Vilken klass hör jag till tycker ni?

Mamma: Förskollärare
    Pappa: Busschaufför

Jag är uppvuxen i ett litet samhälle. Uppväxt i hus (som alla andra där jag är uppvuxen).
    Jag har ingen högskole utbildning. Har gått på folkhögskola för att fixa betygen.
    Bor med sambo i en längehet i centrala staden där jag bor nu.
    Tjänar 20.000kr före skatt..

Ser mig som underklass men hoppas på att det inte är så.
    Du tillhör väl arbetarklassen, vilket inte alls är så tokigt. Underklass för mig är tex långtidsarbetslösa som går på soc eller har missbruksproblem typ....
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:22:32 följande:
    Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?
    Arbetarklass. Du arbetar för din lön, lever inte på kapital och har en arbetarbakgrund.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-10 22:43:58 följande:
    All kunskap man kan tillskanska sig på universitetet kan man dock tillskanska sig på annat håll.
    Men har du inte genomgått en universitetsutbildning så har du heller inte fått din kunskap "godkänd" på ett sätt.
  • Anonym
    Indianica skrev 2011-05-10 22:52:18 följande:
    Ja, genom att läsa böcker själv då tänkte du? Fast du går ju miste om kommunikationen med de forskare som skrivit böckerna och kan förklara saker närmare, samt disskussion med kursare, samt att du inte får någon fingervisning om vilken forskning som anses tillförlitlig och aktuell. Och nej, det är inte samma sak som står i populärvetenskapliga verk och skrifter som lärs ut på universitetet. Och inte heller kan man lära sig allt i "livets hårda skola". Livets hårda skola pågår ju medan man går på universitetet.

Själv tycker jag det är skamligt att vi har så många lågutbildade poltikier, du har själv hävdat att "majoriteten av alla"  tar en examina, då är det inte rimligt att vi har politiker på tunga poster som gått i typ folkskola. Även om jag nu inte tror att så många har en examina, så är det många i särkilt storstäderna som är välutbildade.

Ja men visst är det pinsamt att så många politiker är utan vettig utbildning!!

Men jag personligen har aldrig sett upp till en politiker, snarare tvärtom! Så ser jag ner på dom då jag anser att 99% endast snackar ren rappakallja och styr kappan efter vinden...

• Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-10 23:04:17 följande:
    Politikerförakt brukar väl annars mest tillskrivas de lägre klasserna.

Min erfarenhet av politiker är att merparten är både mera kunniga, roliga och smarta än majoritetsbefolkningen.
    Det är skillnad på att förrakta politiker och på att förakta politik.

Jag föraktar inte politik, då jag tycker att det är vädligt intressant. Jag förraktar endast just politiker, inte alla, men majoriteten av de jag har lyssnat på.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?