• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

trettioplus skrev 2011-05-10 23:25:02 följande:
    Javisst är det skillnad, men jag anser ändå att politikerförakt i mångt och mycket handlar om att man inte har insikt i arbetet de utför och komplexiteten i många beslut.
    Det enda som krävs för att bli en politiker i detta landet, är en välsmord mun. Med en sådan kan man ta sig till toppen, är bara att titta på flertalet olika partiledare som suttit de senaste åren.
  • Anonym
    tänkertill skrev 2011-05-10 23:40:51 följande:
    Detta är lite intressant tycker jag. Det är precis som i denna tråd Skrattande Du bjuder in till diskussion men egentligen är du väldigt fast i ditt tyckande om vilken klasstillhörighet du har. Orubblig skulle man kunna säga.

Själv bjuder jag inte in JV på kaffe då dygnet inte har tillräckligt många timmar för det... 
    Jag funderar starkt på att sätta upp en lapp på dörren där det framgår att säljare, politiker och jehovas inte behöver göra sig besvär att ringa på våran dörr. Är ett jävla spring på politikerna här om dagarna nu när det snart är dags för omval!
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-10 23:50:35 följande:
    Det beror ju på vad menar med bildning givetvis. Jag ser det också som självklart att en minister ska ha adekvat kunskap i sitt område. (HUR vederbörande skaffat sig detta ser jag som mindre viktigt) Men utifrån min ståndpunkt är det tydligt att politiskt aktiva personer i gemen har större förståelse för sammanhang och mera djupdlade kunskaper i ämnen man berör, än den allmänna befolkningen tenderar att visa upp. Sedan ser jag det inte som politikerns jobb att vara kunnig i allt man ska besluta om, utan snarare kunna bedöma vilka uppgifter som är lämpliga till beslutsunderlag.

Sedan kan jag hålla med om att mediaträning och rädslan att bli ställd till svars gör att få politiker vågar tala till folket och samtidigt säga någonting.
    Men om vederbörande inte har något "bevis" (i form av studier på högskola osv.) på sin kunskap hur kan du då vara säker på att denne verkligen besitter den kunskap som krävs för uppdraget? Det kan se bra ut och det kan låta bra, men bakom den den välsmorda fasaden kan det dölja sig rätt mycket skit.
  • Anonym

Jag skulle vilja konstatera att majoriteten av oss som disskuterar detta just ikväll verkar tillhöra medelklassen och uppåt. Arbetarklassen verkar hålla till i den andra tråden där det just nu diskuteras mc donalds mat till barnen eller ej Tungan ute

• Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:22:32 följande:
    Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?
    Arbetarklass. Alla gånger. Du är även arbetarbarn.
  • Anonym

Man kan inte "bli" överklass, man föds in eller möjligen gifter sig in i överklass. Pengar ger inte tillträde, snarare sociala koder.

• Anonym
    Anonym (nja) skrev 2011-05-11 09:38:28 följande:
    Svensson Svenne Mannen på gatan Gemene man Nisse i Hökarängen

är fler ord för Medelsvensson som inte är en klass utan ett begrepp för att ange normal-svensken.

Tex: ett klipp från DN:  "Maria, 42 år, och lätt överviktige Mikael, 40, är Sveriges Medelsvenssons. Det framgår av SCB:s nya Statistisk årsbok med siffrorna från 2009." Det är inte sveriges medelklass som heter maria och är 42 år.

Medelsvensson finns inte längre!
    Familjen Johansson har tagit över.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:27:49 följande:
    Det finns olika sätt att få in "bevis". Det vanligaste när man tillsätter en post är att man tar referenser.
    Frågan är ju i så fall hur tillförlitliga dessa bevisen är jämfört med t ex. ett examensbevis från högskola.
  • Anonym

Lite OT, men får man lov att fråga varför du har två partners? Nyfiken på tänket och hur det kom sig.. hur fungerar det? svartsjuka? I min värld är det totalt obegripligt, men jag är nyfiken!

• Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:06:44 följande:
    Ett examensbevis säger mindre än en referenser, skulle jag säga.
    Det är väldigt platt.
    Nej för referenser kan man fuska sig till genom rätt kontakter och välsmord mun.

Ett examensbevis är svart på vitt ett bevis på att man kan genomföra något och ro det i hamn, samt att man kan inhämta, bearbeta information på ett korrekt sätt.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?