• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

trettioplus skrev 2011-05-11 11:29:37 följande:
    Det är enklare att förfalska ett examensbetyg.

Som arbetsgivare skulle jag gå mera på referenser än betyg. Med tanke på hur många tjänster som tillsätts genom kontakter, så kan man inte förringa vikten av att kunna "föra sig".
    Jag håller inte med där. Många tjänster tillsättsgenom kontakter, ja.. men jag anser inte att det är tillräckligt för att anställa en individ till ett arbete som egentligen kräver högskolekompetens. Men tyvärr är ju samhället så idag, att man med en välsmord mun och rätt kontakter kan snacka sig till det mesta, oavsett vilken kunskap man besitter.
  • Anonym
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 11:27:56 följande:
    Ett annat grepp man kan ta för att sortera ut klasserna är att kolla vad som är tabu för en viss grupp.

I ett medelklasshem är det t ex tabu att gå in med skorna på.
    I arbetarklassen ska man inte förhäva sig.
    I överklassen ska man inte överdosera med bling-bling och man ska inte prata om sina egna pengar (pengar i allmänna ordalag kan däremot vara ett uppiggande samtalsämne).

Har ni fler förslag?
    Jag anses tillhör medelklassen,

men går in med skorna på lite då och då när det är bråttom.
    jag överdoserar inte med bling bling och talar ogärna om mina egna pengar..

så vet inte hur bra det där stämmer?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:50:01 följande:
    Oftast behövs väl både meriter i form av betyg och referenser?
    Är det genom en relativt nära kontakt så behövs det troligen inga meriter i form av betyg.. Sedan om man tittar på politker så behövs det inte mycket på pappret, utan där handlar det främst om att ha en välsmord mun.
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-11 11:50:28 följande:
    Njae, jag vet inte jag. En välsmord mun kan även den leda till examen. Det finns många sätt att fuska inom universitetsvärlden. Eller att plagiera andras inlämningsuppgifter och hemtentor kanske är ett sätt att bearbeta information och ro saker i land? Bara för att man genomgått en högre utbildning innebär det inte per automatik att man uppfyller det du exemplifierar. Det finns så många glidare på högskolorna så det är knappt man tror sina ögon. Sedan kommer de ut på arbetsmarknaden med sitt examensbevis, men de bevisar aldrig att de kan jobba, tvärtom... Jag tycker i alla fall inte att fusk är att bearbeta information på ett korrekt sätt, men alla medel är kanske tillåtna bara man har examen? Ett examensbevis är ett bevis på att man klarat kursen, inget annat. Det säger ingenting om hur man kommer vara som anställd.
    Har man en examen så har man även tillhörande uppsatsarbete, detta arbete har då granskats av lärare samt genom "Ukund" eller liknande program som direkt visar utslag om det rör sig om plagiat av någon form. Så att fuska sig igenom en universitetsutbildning är omöjligt, kanske går att fuska på något mindre moment i en kurs, men i det stora hela så måste man besitta en viss kompetens för att kunna slutföra en högkoleutbildning.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:04:49 följande:
    Ska väl tillägga att det inte spelar så stor roll ifall Gates har tillträde till klubbarna eller inte. Han förfogar ändå över mera makt än dem.
    Bill gates har inte makt i den bemärkelsen eller på det sättet som t ex. en diktator i ett u-land har. Finns nog inte en själ på denna jord som är "rädd" för Bill gates, således har han inte mycket makt. Hans enda vapen är pengar, men allt här i världen kan inte köpas.
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-11 12:09:00 följande:
    Jaja, jag har gått på högskola/universitet jag också så jag vet att alla bitar går inte att fuska sig igenom och jo, jag har också skrivit exjobb. Exjobbet är väl kanske inte så taktiskt att fuska med, men allt annat går i större eller mindre utsträckning att fuska i. Det är en samvetsfråga och straffar sig i vilket fall som helst.
    I de flesta moment på våra kurser så har det varit en ren omöjlighet att fuska sig till att klara kurserna. Kanske ser olika ut dock på olika högskolor.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:15:11 följande:
    Inte rädd i bemärkelsen "rädd för sitt liv" kanske, men det är garanterat många som blir skrämda av det inflytande han har över världsmarknad och vanor. I det stora hela skulle jag säga att han antagligen har makt att förändra fler människors liv än ett landsöverhuvud.
    Usama bin ladin hade makt. Barack Obama har makt. Men Bill gates, han har det inte. Han har bara pengar.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:19:59 följande:
    Pengar är en otrolig maktfaktor i vår värld.
    Vad sitter du med för operativsystem? Vem äger rättigheterna till de program du kör? Vem ligger bakom marknadsföringen till de individualiserade annonserna du stöter på när du surfar?
    Pengar kan ta en långt, men det ger inte per automatik makt i den bemärkelsen. Det krävs betydligt fler faktorer för att en människa ska ha makt. En människa kan ha stor makt över många människor men utan att äga en endaste krona.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:23:53 följande:
    Klart pengar är makt men pengar köper inga titlar. 
    Vad menas egentligen med en "titel"?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 12:24:28 följande:
    Vad menas egentligen med en "titel"?
    syftar man på vilket yrke individen har eller?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?