• dorsia

Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?

Hejsan!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden i för kategori men det hör ju lite till ett barns utveckling så jag chansar här!

Vad jag är lite nyfiken på är vad ni tycker är en lämplig ålder för ett barn att gå till lekparken helt själv? Vi har en mamma här i området som skickar iväg sin lilla son helt själv till lekplatser runt omkring, allt som oftast. och igår träffade jag mamman som för en gång skull faktiskt satt med i lekparken och frågade henne hur gammal sonen var, och då säger hon att han blir tre om 2 månader.

Barnet är alltså 2 månader äldre än min son, och jag skulle aldrig i livet skicka iväg sonen själv till lekplatsen, jag släpper aldrig ögonen på honom när vi är ute för han är ett yrväder och skulle aldrig klara av att vara ute själv.

Har funderat lite på om det är jag som är hönsig, och att det kanske är vanligt att barn springer ut i lekparken helt själva när de är så små? För jag hörde ytterligare en granne som tyckte att hans dotter kunde vara ute i lekparken själv nästa sommar (hon är ett år idag)...

Hur gör ni?

• Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?
  • MrC
    Fru Kwasthilda skrev 2011-04-25 08:01:31 följande:
    Min 5-åring skulle aldrig få vara oövervakad på en lekplats! I vår egen trädgård, ja.
    Samma här. Min dotter är 5,5 år och vill inte vara själv i lekparken. Kanske om hon går med en äldre kompis... men jag skulle nog följa med ändå.

Men frågans svar är lite beroende av var man bor. Det är skillnad att bo i ett litet samhälle, en bit från stora vägar/vattendrag än att bo i Stockholm eller i ett samhälle nära stora vägar eller vattendrag.
  • Tillde

Min son blir tre i augusti och är jätteredig och duktig men jag skulle ALDRIG I LIVET släppa ut honom själv annat än på den inhägnade altanen där allt är barnsäkrat och då kollar jag honom var och varannan minut! Galenskaper!!

• Pomperipossa

ALdrig min son skulle få vara ute själv som 3 åring.. Hade inte haft ro i kroppen och låta han vara ute själv hade kollat han varje minut.. Dessutom är han så mammig så han hade inte alls gillat det..Hade inte låtit han leka själv ute på flera år...

• anlito77

I den åldern hade jag aldrig släppt ut mina tjejer. Nu är stora tjejen 5 år i sep och hon får leka på tomten själv, ej gå till lekplatsen längre bort! Hon är vettig nog nu men var världens värsta rymmare vid 2-3 års ålder så ett så litet barn tycker jag inte är mogen för att vara själv längre stunder.

• Lenora

Jag hade aldrig skickat min dotter ut ensam vid den åldern och hade jag hittat ett ensamt barn i parken som var så liten hade jag hjälpt honom/henne hem till sin mamma.

• cloudberry79

Min snart-fyra-åring får absolut INTE vara ute själv på vår gård. På balkongen får han vara om dörren är öppen och jag sitter i vardagsrummet (en treåring kan så lätt få för sig att det vore kul att stå och kolla på stolen hur det ser ut på grannens balkong. typ.). Så här små barn har absolut NOLL trafikvett för det första. Det betyder att de utan någon sorts konsekvenstänkande kan springa över en liten väg eller ut på parkeringar. Inte bara bilar är livsfarliga, utan även cyklar, mopeder och andra fordon som helt plötsligt dyker upp. Jag är inte så rädd för kidnappare och pedofiler direkt, men trafik och att han ska gå vilse är helt klart stora riskmoment! Tänk dig att de är som hundvalpar. Helt plötsligt ser de en fjäril de måste följa efter, sen ser de en fin lastbil, ett roligt hus... Det tar några minuter så är de på fel gård och har svårt att hitta hem. Lite större tycker jag de ska vara!

If you love me - please don't feed me!
  • trasdocka

Nä men gud så hemskt! Jag skulle aldrig i livet släppa i väg en sån liten parvel själv
    Som mamma till en 2.5-åring känns det som att det kommer att dröja tills han är 10

• Finesse

nej men på gården är hon ute å leker själv.. det har hon varit sen vi flyttade hit för ett halv år sen, vilket var 2 månader innan hon fyllde 3 år... 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • rocky road
    mammasgullar skrev 2011-04-26 14:04:54 följande:
    Lägger till att vår lekpark är precis utanför huset så jag har koll, å han är inte ens 15m bort innan människor här tror att jag skiter i mitt  barn och är en dålig förälder.. fast det är jag väl också ;)
    Vi har också en lekpark precis utanför altan. Min dotter är 3 år och 2 månader och kan vara själv i lekparken medan jag till exempel går in och byter blöja på bebisen. Fast själv hon egentligen inte så ofta... det är alltid 2-10 andra barn i åldern 3-7 ute i lekparken samtidigt. 
  • habibty81
    Jag känner ärligt att jag kan låta min treåring leka ute själv. Som jag skrev: inga bilar på gatan(om hon nu ska cykla) utanför 4m från fönstret där jag sitter. Jag hör  och ser henne hela tiden mao.
    Annars är hon på gården ch det finns staket runtom. Jag känner att jag har full koll på henne
    Hon är ute korta stunder själv. Självklart är jag oftast ute tillsammans med henne.

Men gud vad stor text det blev.... Vet inte vad jag kom åtför knapp...    :)
  • Jennifer 060828

Hon var 3,5 år när jag började låta henne gå ut själv. Nu är hon 4,5 och stannar alltid på gården. Bor i lägenhet och har en väg(30 meter ifrån)  där man åker i 70, men hon går aldrig dit, utan håller sig i lekparken eller på gården, 

• Falangist

Beror väl rätt mycket på barnets mognad och läggning. Beror enormt på var man bor dessutom och främst hur långt det är till lekplatsen.

Vi gör såhär: vår äldste kille som fyller sex i sommar har för ett par månader sedan fått lov att vara ute själv utan att vi tittar till honom hela tiden. Han har rätt tydligt visat att han kan hantera det och han ger sig inte iväg. Men då är han på gården utanför lägenheten. Till närmsta "riktiga" lekpark är det en dryg kilometer längst en trafikerad gata. Dit får han abolut inte gå själv.
    Vår ynste son är 3, 5 år. Han får inte vara ute på gården själv. Det skulle vi inte våga. (Han kan vara på gården fem minuter ensam om vi behöver hämta något i lägenheten men inte mer än så.)

• belkin

men snälla TS du måste PRATA med mamman detta är inte acceptabelt och vågar du inte prata med henne måste du anmäla henne. Vad som helst kan ju hända. 

• glassen

Nej, du är inte hönsig. Anser att det är den andra mamman som gör fel. Förstår inte ens hur man kan komma på tanken att lämna ett så litet barn själv på lekplatsen.  Min son som är 4,5 år får inte gå själv till lekplatsen, men vid ett tillfälle lämnade jag honom några minuter på lekplatsen i vårt lilla botadsområde för jag behövde snyta näsan på lillasyster. Jag hade dåligt samvete för de minuter jag var ifrån honom (kanske 2-3 minuter).

Svårt säga generell ålder, men jag tror jag kommer våga lämna sonen korta stunder nästa sommar när han är 5,5 år, för då ska han ju börja skolan också. 

• mona83

Jag har en 5½ åring och en snart 4 åring och jag skulle aldrig släppa ut dopm två själv till lekparken. Har ju ingen koll på ungarna när dom är där. 

4 åringen springer dessutom gärna fram till okända människor. Händer att hon ibland vill följa med dom istället för att vara med mig. Så det känns som omöjligt att lämna henne ute själv 

L.O.V.E
  • beccagranen

Har också de dilemmat. Har en granne med en 2,5åring och en på snart 4år. Båda två går runt själva runt omkring husen kring deras hem. Deras hus ligger nästan mittemot lekplatsen, men dom går ofta ett par hundra meter bortanför. Har en pojk som blir fyra och iveckan fick han vara ute själv för första gången. Då satt han och grannpojken på 5år och måla utanför på gångbanan (bor i ett täätbyggt villoområde utan trafik). Men jag stog ändå med fönstret öppet och kolla helatiden (från fönstret är det 2m). Så nja med små steg kan han få hålla sig lite mer fritt, men jag vill ändå kunna se honom helatiden. I trädgåren kan han få stöva fritt, men då har vi staket, häck och grind så han kommer inte därifrån. Ändå så kollar jog honom i ett och oftast är jag med.

• mona83
    Tonx skrev 2011-04-25 18:58:34 följande:
    Klättrar i träd låter jag gladeligen mina barn göra, ramlar de och bryter något, så ja. Shit happens. Man ramlar och slår sig. Troligast gör de inte illa sig.
    De får rida hästar också, cykla och vara i lekparken själva.
    Hur länge ska du övervaka ditt barn? Och vad tror du ditt agerande ger för konsekvenser?
    Mina får också rida, men släppa ut dom själv skulle jag inte göra än. 

L.O.V.E
  • beccagranen
    Jennifer 060828 skrev 2011-05-12 00:08:37 följande:
    Hon var 3,5 år när jag började låta henne gå ut själv. Nu är hon 4,5 och stannar alltid på gården. Bor i lägenhet och har en väg(30 meter ifrån)  där man åker i 70, men hon går aldrig dit, utan håller sig i lekparken eller på gården, 
    Det måste vara ett skämt..
Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?